Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen booter ikke, ingen pip, CPU, GPU eller PSU gåen?

Anbefalte innlegg

Litt dårlig overskrift, men jeg skal prøve å sette det opp litt ryddig.

Hardware:

MSI 790GZ - G65

Phenom II 720BE

XFX Radeon 4780 1gb

NorthQ 650w PSU

2x WD SATA HDD

4GB DDR3 1333Mhz RAM

Før feilen: OS: Windows 7. PCen slo seg av tilfeldig. Første gangen det skjedde trodde jeg det var noe med overklokkingen (har kjørt stabilt på 3.2Ghz i flere uker nå). Så jeg klokket ned til 3.0Ghz, så skjedde det igjen. Lastet optimale instillinger, men måtte gjennopprette W7. Fungerte fint igjen.

Satte med ned en etter middag, PCen hadde stått på over et døgn og seedet torrents, den slo seg av igjen. Jeg trodde først dette var Windwos 7 som hadde noe problemer med drivere, for to uker hadde jeg akkurat det samme problemet, og da var løsningen å ta ut et trådløskort som det var noe kluss med, og det fikset det.

Nå slo den seg av mye hyppigere, noen ganger på login, noen ganger 2 minutter etter login. Prøvde å kjøre "WhoCrashed" (et program for å se hvilke drivere som gikk til helvete før en kræsj) men uten hell, jeg rakk ikke engang å installere programmet før den slo seg av.

Et par ganger gikk den i svart, men alle vifter gikk, å holde power knappen inne gjør ingenting, ikke engang å skru av via strømforsyningen hjalp, eneste måte å skru den av på var å dra ut strømmen.

Diverse recovers i Windows 7, så trodde jeg det fungerte igjen, før det var noe som døde helt. Når jeg skrur på PCen nå er det ingen pip, men alle vifter går, skjermkortet lyser 3 LEDs.

Det jeg har prøvd:

• Ta ut skjermkortet og koble til skjermen via integrert skjermkort
  • Flytte på rammen
  • Ta ut rammen
  • Tatt ut biosbatteriet en time

Og uansett hva jeg har prøvd, så er det samme som skjer, den skrur seg på, alle vifter går, men det er ikke noe pip, og om GFX er koblet til lyser de tre LEDene konstant.

Så jeg sitter igjen med et par forslag:

CPU?

Kan en gåen CPU gjøre at den ikke booter, ikke engang et pip, og alt står bare i lås? Kjøling på CPU var helt fin før den døde helt.

Hovedkort?

Virker forsåvidt mest logisk. Siden om dette er dødt vil dette påvirke alle komponentene.

PSU?

Komponenter får ikke nok strøm, og ikke fungerer?

Setter stor pris på all hjelp, er så kjedelig når ting pluttselig skal slutte å fungere uten noen åpenbar grunn. Spesielt med en helt ny PC. Er det noe jeg har glemt å nevne så er det bare å skrike ut. Takk!

Endret av Hermit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket alt av kabeltilkoblinger,strøm og signal

Du skrev,flyttet på rammen.Har du prøvd 1 og 1 i forskjellige slotter?Har du mulighet til å prøve ny ram?(Jeg har mest tru på gåen ram)

Det kan også være greit å koble bort alt hw,utenom 1 rambrikke,cpu og skjermkort,og se om du får bilde.

Var det PSU du mente til sist?Har du tilgang til et voltmeter så du får målt den.

424563.jpeg

Lenke til kommentar

PCen avgir seg ingen pip når det jeg starter den uten noen rambrikker, så da ligger vel problemet før rammen? Altså CPU/PSU/Hovedkort.

Det var PSU jeg mente til slutt ja, forkortelsene gikk litt i surr.

Ja, jeg kan sikkert oppdrive et voltmeter, men hvordan skal jeg få frem å for å lese av volten?

Lenke til kommentar

Uten CPU er jo ikke PC'en istand til å gjøre noe --- men skal også ganske mye til for at en CPU ryker, jeg har vært borti at så godt som alle hardwarekomponenter har røket unntatt CPU'en og jeg tror dette er generelt den mest solide hardware komponenten i PC'en.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å resette bios i går ved å trykke på en "Rst Cmos" knapp som hovedkortet mitt har. Da fikk jeg pluttselig bootet opp, kom meg inn i Windows (7). Etter rundt 5 minutter gikk den svart igjen, men jeg fikk bootet igjen. Jeg gikk inn i Windows og tenkte jeg skulle prøve å kjøre Recovery til for et par uker siden, men før jeg fikk åpnet Recovery programmet gikk den svart igjen. Denne gangen sto viftene og gikk, og eneste måte å skru den av var å dra ut strømmen. Nå er den tilbake til slik den var før. Uten pip, alt som skjer når den blir skrudd på er at viftene står og går.

Hva faen. Hvorfor fungerte den litt? Alt virket helt fint de minuttene den var oppe. Eventuelt hvordan kan at Windows kræsjer ødelegge biosen så mye at PCen nekter å boote?

Jeg prøvde å resette biosen via Rst Cmos knappen igjen, men nå til ingen nytte. Var det bare tilfeldighet at den bootet opp forrige gang?

Det irriterer meg når det ikke er noen konsistente feil!

Lenke til kommentar

Vil tro at det er veldig stor sannsynlighet for at det er Hovedkortet som er defekt ut i fra det du beskriver, spesiellt siden du sier at det funket en liten stund etter resetting av cmos.

Men man kan jo ikke være 100% sikker, så hvis du har mulighet til å prøve en annen psu ville det være lurt.

Lenke til kommentar

Skal se om jeg klarer å oppdrive en noenlunde kraftig PSU og prøvd.

Men om scenarioet er slik at hovedkortet er gåent så burde vel ikke være noe problem å ta på garantien? Jeg har jo ikke gjort noe som kan tilsvare at hovedkortet skulle gå under. Men jeg vet ikke hvordan det er med garanti på komponenter å slikt? Er vel veldig enkelt for komplett å skylde det på brukerfeil.

Lenke til kommentar
Litt dårlig overskrift, men jeg skal prøve å sette det opp litt ryddig.

Hardware:

MSI 790GZ - G65

Phenom II 720BE

XFX Radeon 4780 1gb

NorthQ 650w PSU

2x WD SATA HDD

4GB DDR3 1333Mhz RAM

Før feilen: OS: Windows 7. PCen slo seg av tilfeldig. Første gangen det skjedde trodde jeg det var noe med overklokkingen (har kjørt stabilt på 3.2Ghz i flere uker nå). Så jeg klokket ned til 3.0Ghz, så skjedde det igjen. Lastet optimale instillinger, men måtte gjennopprette W7. Fungerte fint igjen.

Satte med ned en etter middag, PCen hadde stått på over et døgn og seedet torrents, den slo seg av igjen. Jeg trodde først dette var Windwos 7 som hadde noe problemer med drivere, for to uker hadde jeg akkurat det samme problemet, og da var løsningen å ta ut et trådløskort som det var noe kluss med, og det fikset det.

Nå slo den seg av mye hyppigere, noen ganger på login, noen ganger 2 minutter etter login. Prøvde å kjøre "WhoCrashed" (et program for å se hvilke drivere som gikk til helvete før en kræsj) men uten hell, jeg rakk ikke engang å installere programmet før den slo seg av.

Et par ganger gikk den i svart, men alle vifter gikk, å holde power knappen inne gjør ingenting, ikke engang å skru av via strømforsyningen hjalp, eneste måte å skru den av på var å dra ut strømmen.

Diverse recovers i Windows 7, så trodde jeg det fungerte igjen, før det var noe som døde helt. Når jeg skrur på PCen nå er det ingen pip, men alle vifter går, skjermkortet lyser 3 LEDs.

Det jeg har prøvd:

• Ta ut skjermkortet og koble til skjermen via integrert skjermkort
  • Flytte på rammen
  • Ta ut rammen
  • Tatt ut biosbatteriet en time

Og uansett hva jeg har prøvd, så er det samme som skjer, den skrur seg på, alle vifter går, men det er ikke noe pip, og om GFX er koblet til lyser de tre LEDene konstant.

Så jeg sitter igjen med et par forslag:

CPU?

Kan en gåen CPU gjøre at den ikke booter, ikke engang et pip, og alt står bare i lås? Kjøling på CPU var helt fin før den døde helt.

Hovedkort?

Virker forsåvidt mest logisk. Siden om dette er dødt vil dette påvirke alle komponentene.

PSU?

Komponenter får ikke nok strøm, og ikke fungerer?

Setter stor pris på all hjelp, er så kjedelig når ting pluttselig skal slutte å fungere uten noen åpenbar grunn. Spesielt med en helt ny PC. Er det noe jeg har glemt å nevne så er det bare å skrike ut. Takk!

Hei

Jeg vil si at dette er powersupply problem. Finn et program der du kan sitte å se/logge spenninger(har gjort dette selv, funnet problem). Se om du finner en spenning som er lav. Hos meg var det 5v som sviktet, den falt ned mot 3v, så svartnet det.

Anbefaler deg og kjøpe et powersuply på 600+ visst dette er feilen. Men symptomene du beskriver, sier at det mest sannsynlig er problemet.. men data, der ekke noe sikkert hehe.

Lykke til

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg nå ikke får bootet opp, og om jeg gjør det er det veldig lite tid til å installere noe programmer. PSUen jeg har nå er 650w, så om det er PSU som er feil så må det være produksjonsfeil, ikke watt feil. Men takk for svar, jeg skal se om jeg klarer å finne en annen PSU som klarer å dra riggen så jeg får testet om det er PSU som er synderen.

Lenke til kommentar

Foreslår at du gjøre en kjapp installasjon av f.eks. Xp for å se om det KAN skylødes programvare (/drivere etc).

(Hadde liknende problem med Xp for noen uker siden.

Fikk BOD før Xp hadde logget seg inn.

Etter mange forsøk løste det seg ved å installere XP fra bunn av.)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det var altså ikke rammen, prøvd alle mulige kombinasjoner nå, ikke et eneste boot. Så da må det enten vær PSU og MB som er gåent, eller en kombinasjon av begge, kanskje en ødelagt PSU som gjorde at hovedkortet også røyk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...