Gå til innhold

Router/proxy - hvilken linux-distro?

Anbefalte innlegg

Skal sette opp en gammel pc (Athlon 500, 512 sdram) som router for en telenor ADSL-linje.

Hvilken linux-distro anbefales til dette?

Jeg har liten erfaring med linux (kun testa redhat såvidt), men ellers rimelig peiling, og ønsker en distro som er enkel å sette opp som router (og evt. proxy), og hvor det er mulig å velge bort alt annet jeg ikke trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for det. Skal kikke litt på de to.

Når jeg da får satt opp dette riktig, vil det fungere omtrent som en hardware-router (frittstående), i det at det ikke trengs noe software på windows-maskinene som skal på nett?

EDIT: vil du anbefale 1.0 eller 2.0 beta4? 1.0 holder kanskje til mitt formål?

Lenke til kommentar

Ja. Dvs, klientene må kun settes opp til å bruke ruteren som dhcp-server slik at de får tildelt IP.

ClarkConnect tilbyr imidlertid oxo å være en filserver. Dette kan innebære litt ekstra oppsett, men ikke ekstra software.

-joko-

Lenke til kommentar

Jeg vil på det varmeste anbefale IPCop (www.ipcop.org).

Har tidligere brukt Clarkconnect, og syntes den var helt fin, men den har såpass mye ekstra ting (ftp-server, web-server, mail-server, you name it) at jeg syntes den var litt i det største laget når jeg bare hadde tenkt til å bruke den som router/proxy.

IPCop kjører jeg nå på en Pentium 133, m/32mb ram og det går som en drøm. IPCop har også veldig streng sikkerhet, og deler opp nettverkene i grønn/rød/gul (dmz) sone dersom du bruker tre nettverkskort.

Lenke til kommentar

OK, har Smoothwall oppe nå. Men har litt problemer...

Bruker GREEN-RED nettverkskonfig der RED kobles til ADSL modemet fra Telenor, og GREEN kobles i uplink på switchen.

- Når Smoothwall-pcen er koplet i uplink får jeg ikke kontakt med den i det hele tatt på nettverket. Hva er galt? (når den kobles i en av de vanlige portene på switchen får jeg kontakt, og kommer inn på admin osv.)

- Støtter Smoothwall PPPoE slik Telenor bruker det? Vil routing av Telenor ADSL i det hele tatt fungere med Smoothwall?

Lenke til kommentar
Hva av maskinvare vil jeg trenge for å sette opp FreeBSD som router og firewall?

Alt over 486sx vil klare jobben med å rute ei adsl-linje. Med 16 mb ram og 200 gb harddisk vil du ikke møte noen hindre under installasjonen.

Har ikke maskina cd-rom kan du plugge harddisken i en nyere pc, installere, kompilere ny kernel og ev. hele systemet i tillegg for å få med alle sikkerhetsoppdateringer, og så bare flytte hd-en over til ruter-boksen.

Det er også rimelig rett fram å sette opp dhcp-server, cache-DNS-server, web-proxy o.l. på FreeBSD - dokumentasjon er lett tilgjengelig.

Super guide, Azton!

Lenke til kommentar

Nå har alt ordna seg. Viste seg at man måtte ha kryssa TP for å bruke RED-interfacet mot uplink i switchen.

Smoothwall fungerer utmerket! Bruker boksen som router, proxy, firewall og dhcp-server nå. Absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
Heh.. er det virkelig mulig å få en IP fra en DHCP-server og så opprette DHCP-server på den som den har fått IP fra for å gi flere iper?

Jepp. Poenget med dette er at flere maskiner på hjemmenettverket kan dele på den ene ip-en som kommer fra adsl-dhcp-en mot internett. Da må du kjøre Network Address Translation (NAT) på ruteren. Det er ikke vanskelig å sette opp på FreeBSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...