jungl Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Hei Jeg har tenkt å kjøpe meg mitt første digitalkamera. Har tenkt å bruke det mye til å ta bilder av klatring ute. Det hadde også vært fint å ta korte filmsnutter av klatringen, dvs et par minutter. Hadde tenkt en prisklasse rundt 3-4.5 tusen. Noen anbefalinger? Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Canon Powershot A70 kan ta opp (i 15fps) 3min i 320x240, og 30sek i 640x480. Stillbildene blir ganske bra også, jfr. diverse tester utført av dpreview, dcresource, steves-digicams og imaging-resource. Erfaringene virker relativt samstemt positive også. Det kan du koble på tele-konverter (den flytter zoom-området 2,4x lenger ut) vha Canons linseadapter eller andre 52mm ting som filtre for effekt eller for/mot solens skadelige stråler. Det har en del instillinger ferdige, som Protrett og Natt, men også god anledning til å gjøre manuelle innstillinger. Dette blir i nedre ende av pris-intervallet, men du trenger jo noen CF-kort (256MB+), veske og (2000mAh+ - ikke spar her!) batterier inkl. lader. En bakdel er at batteriene, vanlig AA type (ikke alkaliske - de er en vits!), ikke varer like lenge som et Lithium-batteri - men ganske lenge hvis du kan unngå å bruke LCDen hele tiden, noe jeg ikke gjør med mitt A60 - ennå, siden det ikke er TTL, men en Viewfinder som tar med mindre enn hva som faktisk blir med på bildet, men med 3MPix har du litt rom for å kutte i kantene for utskrift i vanlig 13x10-format. Lenke til kommentar
jungl Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Takk for utfyllende svar, Drake :smile: Har lest en del om a70 på nettet nå. Noen klager over at LCD skjermen er uleselig ute i svakt sollys. Har dere noe erfaring med det? Lenke til kommentar
svingen Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 heisan,har ikkje merka noe spesiele negative ting med LCD skjermen,men ute i påska så brukte eg ikkje LCD skjermen så mye,det var delevis pga LCD skjermen bruker strøm men og pga att eg følte eg fikk mere kontroll på hva eg tok bilde av (klarer og ikkje se via LCD) det var pga sol lys men kunne alltid ha brukt den vis eg vile ha gjort det, det med video er veldig kjekt bruker det ofte sjølv,men husk att det her tar plass.... tar ca 1mb per sec vis du tar max kvalitet... på 320*240 bruker den ca 0.4mb i sec.... det er med lyd noe som er veldig kjekt,anbefaler deg og se på den topic her som eg har lagt ut noen filmer og bilder,vis det er ønsklig kan eg eventuelt sende noen filmer på mail.... det tar lit plass og lege alt på web.... http://forum.akam.no/viewtopic.php?t=108151&highlight= vis du ser her så har eg og lagt ein liten post om zoom http://forum.akam.no/viewtopic.php?topic=1...111702&forum=28 (du kan kjøpe noe til ca 1500 kr og få 24x i zoom veldig kjekt) Lenke til kommentar
terjed Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Jeg tror jeg ville satset på det nye Sony V1 som kommer i løpet av mai. Det har en oppløsning på 640*480 i film-mode, hvor opptakstiden kun er begrenset av lagringsplassen på minnekortet. Alle previews av kameraet viser at dette ser ut til å være et toppkamera. Lenke til kommentar
Lille Rosin Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Hei Terjed! Høres ut som et meget interessant kamera. Har du noen linker som gir noen forhåndsomtale av dette kameraet? Lenke til kommentar
terjed Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Selvfølgelig har jeg linker til tester... Disse testene er gjort på pre-production modeller av kameraet. Personlig synes jeg kameraet virker som det absolutt mest kompetente i klassen semi-pro. Det har også noen unike finesser som bare finnes på dette (og noen andre Sony kameraer). Les om hologram-hjelpefokusen med rå rekkevidde sammelignet med AF-lampe og ikke funksjonen som gjør det lettere å komponere bilder i mørket (f.eks. nyttårsaften ute). Husker ikke helt navnet på den fuonksjonen (night et eller annet). http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/v1.html http://www.imaging-resource.com/PRODS/V1/V1A.HTM Lykke til i valget. Jeg har (nesten) bestemt meg for dette kameraet selv... Lenke til kommentar
svingen Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 så er det dobbelt så dyrt som a70 0g da,mener eg har lest om eit kamera til ca samme prisen som 30fps og 640*480 og kan ta så lenge du vil film,(må ha v2 av compsaq flash card vis ikkje blir det max 30 sec) ......det er jo kanskje ein mulighet men da er vi opp i ca pris til 6000,vis du skal opp i den klassa her er det jo mange løsninger...men det blir fort dyrt,mine kort batteri lader veske det blir penger..... vis du skal opp i 6000 så vile eg set på eit kamera som er testa her http://www.steves-digicams.com/2002_review...fuji_s602z.html det er veldig bra vis du leger stor vekt åp video saken,og er som sakt 30fps... Lenke til kommentar
terjed Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Kvalitet koster. Så enkelt er det. Er det kun videofunksjonen som betyr noe bør man kanskje heller vurdere et videokamera som også kan ta digitale bilder på minnekort? Men teller også bildekvaliteten bør man lese alle tester man kommer over (etter at man har funnet ut hvilke kriterier man setter høyest). For meg er bildekvaliteten det viktigste, og videofunksjonaliteten en fin tilleggsfunksjonalitet. Sånn bør det vel også være for alle som ser på digitale fotoapparater (ellers bør man se på videokameraer)? Sikkert mange meninger om dette, men dette mener hvertfall jeg :-D Lenke til kommentar
pback Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Skal du ha et kamera som er bra på film, må du jo bare kjøpe M603 fra Fujifilm!! 640*480 30b/sek og kun minnekortet setter grense. Tar Xd,Microdrive og compact Flash minne. Foto: 3 Mp og 6Mp interpolert. Tilsvarer ca 4Mp i kvalitet. For ikke å nevne 2,5" Lcd-skjerm og videoredigeringsmuligheter onboard! Har blitt omtalt som det kameraet som har de beste videoegenskapene hittil! Pris: Rundt om 5000,- Fujifilm Finepix M603 Lenke til kommentar
svingen Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 var det eg egetig tenkte på,har set noen sample fra det her og det eier jo gata på film er virkelig imponert tror "digital kamera" tar igjen DV kamera snart (ja ja må vel ha noen GB med seg med kort da men) men det hjelper seg Lenke til kommentar
terjed Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Personlig har jeg mer tro på at DV kameraer vil ta igjen digitale fotoapparater. ... Lenke til kommentar
svingen Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 ja ja vil hverfall slippe og ha med seg 2 ting til og ta bilder og filme med det blir delig ser meget lyst på framtida blir spenden there is no end of the possibility (er vel slag ordet til viasat er vel det einaste dei har som faktisk er noe og høre/se på hehe) Lenke til kommentar
jungl Skrevet 8. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2003 Det Sony kameraet ser veldig bra ut, men jeg synes Memory stick er litt turn off. Jeg blir bare mer og mer usikker jo mer jeg leser om de ulike modellene. Lenke til kommentar
isen Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Er du i tvil bør du lese testen av A70 på www.megapixel.net. Da bestemmer du deg veldig kjapt. 8) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå