Gå til innhold

Truck lappen, hva innebærer kurset?


Mr.Anki

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva en må gjennom? Noen timer teori, med sikkerhet, økonomisk kjøring, sikring av truck, bruksområder, veltefare, kjøreteknikk, tilleggsutstyr m.m

 

Det er en teoriprøve, og en praktisk prøve.

Det er imidlertid bare en teoriprøve for trucker som har mindre enn 10tonn løftekapasitet. Det er egne oppkjøringer for hver type truck, som f.eks skyvemast, sidelaster m.m.

 

En vanlig motvektstruck er klasse T4. Dette er den vanligste trucken.

 

Dersom du skal ha stortruckbevis, eller kjøre truck som løfter over 10 tonn, må du inneha kompetansebevis i ett år før du kan utvide.

 

Det er ikke vanskelig. Man må bare tenke logisk! :)

Lenke til kommentar
Det er en teoriprøve, og en praktisk prøve.

Det er imidlertid bare en teoriprøve for trucker som har mindre enn 10tonn løftekapasitet. Det er egne oppkjøringer for hver type truck, som f.eks skyvemast, sidelaster m.m.

At man skal ha ega oppkjøring på hver truck-klasse kommer helt ann på hvem som har tolka regelverket. Har sjøl ikke pugga opplæringsplanen og kravene for truck, men sånn jeg har forstått det skal man ha OPPLÆRING på alle klassene, mens praktisk prøve kun må avleggas på EN av klassene under 10 tonn. Dvs at om du vil ha T1, T2 og T4, så må du ha opplæring BÅDE på T1, T2 og T4, mens du KUN trenger å avlegge praktisk prøve på feks T4. ALLE med truckbevis har feks T1, men INGEN har avlagt noen praktisk prøve på den, med mindre man ikke har noen andre klasser. Teori-prøva er den samma for alle små-klassene (under 10 tonn), så har du først tatt truck-teorien, så har du den for T1T2T3T4 og T5 uten noen flere prøver. Stor-truck (over 10 tonn), krever nytt teorikurs og ny praksis igjen.

Lenke til kommentar

Trukke det ligger teoriprøver på nettet. Det hadde uansett ikke hatt noen hensikt å tatt dem. Du MÅ ta kurset, og teorieksamen er så enkel at til-og-med bikkja mi skulle greid den. Omkring 4.000 kr er vanlig pris på et truck-kurs hvor du får T1 og T4 (elektrisk jekketralle med permanent førerplass og motvektstruck). Vil selvsagt være dem som har tatt eller hørt om noen som har tatt det til en annen pris, men er omtrent der det ligger.

Lenke til kommentar
Bare å jumpe ombord og kjøre avgarde.

 

Er ikke bare bare.. Helst bli kjent med trucken først. INGEN TRUCKER ER LIKE.

Bremser, gir, størrelse på motvekta, gaffelengde osv er så og si aldri det samme..

Det er også ekstremt viktig å sitte godt. Jeg ødlagte ryggen min på et dårlig trucksete, fordi jeg satt feil, og setet var utslitt i 2007.. Har fortsatt ryggproblemer.. Så, ta litt forhåndsregler..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke lest gjennom svarene du har fått (for trøtt til slikt).

 

Men kan hvertfall fortelle at jeg fikk mitt truckfører bevis dekke av NAV pga det var noe jeg trengte til arbeide jeg gjør.

Kurset ble tatt over ca 1 uke hvis jeg husker rett, hvor de 3 første dagene gikk til teori + en prøve på dag 3, så 2 dager med kjøring.

 

Når jeg var ferdig fikk jeg bevis for T1-T4, noen uker/mnd kom 'sensoren' på jobben og så meg kjøre en T3 truck og godkjente meg i det også, fikk nytt bevis med T1,T2,T4.

 

Alt ble som sagt dekke av NAV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...