dmdb Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hei, jeg har en 5-år gammel hp maskin. denne ble levert med en gjennomprettingscd med xp home på. Jeg har tenkt å reinstallere denne pc-en med en rein xp home og bruke nøkkelen som er klistret på pc-en. Hva trenger jeg? jeg har lastet ned en xp home m/sp3 oem cd, og har prøvd å installere på en test-maskin, noe jeg ikke fikk til med den nøkkelen! Er det i det hele tatt mulig å reinstallere denne pc-en uten å bruke den gjennomprettings platen men vha lisensnøkkelen jeg har? ingenting i maskinen er byttet ut, så lisensen i seg selv er gyldig. Kan noen forklare meg hvordan dette med OEM-lisensen fungerer og hva jeg eventuelt trenger for å kunne reinstallere denne pc-en med nåværende lisens Takker så mye for hjelpen. mvh DB Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 hei, lisensnøklene skal være knyttet opp mot for eksempel, så er XP SP1 lisernser fungerer på XP SP1 cder. XP SP2 lisenser fungerer på XP SP2 cder osv. Etter hva jeg har erfart, så er det slik det fungerer. Men en vedlig nyttig ting, hvis du er knyttet opp mot en kommune, fylkeskommune, universitet, eller et elelr annet som har msdn, så kan du laste ned alle operativsystemene kostnadsfritt. http://msdn.microsoft.com/nb-no/default.aspx Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 hei, lisensnøklene skal være knyttet opp mot for eksempel, så er XP SP1 lisernser fungerer på XP SP1 cder. XP SP2 lisenser fungerer på XP SP2 cder osv. Etter hva jeg har erfart, så er det slik det fungerer. Men en vedlig nyttig ting, hvis du er knyttet opp mot en kommune, fylkeskommune, universitet, eller et elelr annet som har msdn, så kan du laste ned alle operativsystemene kostnadsfritt. http://msdn.microsoft.com/nb-no/default.aspx hei og takk for raskt svar. Så hvis jeg skjønner deg rett: PC-en er levert med home uten service pack på gjennomprettings platen, betyr dette da at jeg trenger xp home oem cd uten service pack for å kunne bruke nøkkelen. Dette er ikke slik på volume nøkler, der kan du bruken én og samme nøkkel på alle utgaver av samme windows os. f.eks. xp pro sp1, sp2 eller sp3 -db Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Gjetter på at nøkkelen er bundet til HP sin BIOS, og derfor kan den ikke brukes på en annen PC. Det skal vel ikke være noe problem å lage seg en ny CD med SP (slipstreaming) og bruke samme nøkkel, så nøkkelen kan ikke være bundet opp mot SP versjon. Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 hei, lisensnøklene skal være knyttet opp mot for eksempel, så er XP SP1 lisernser fungerer på XP SP1 cder. XP SP2 lisenser fungerer på XP SP2 cder osv. Etter hva jeg har erfart, så er det slik det fungerer. Men en vedlig nyttig ting, hvis du er knyttet opp mot en kommune, fylkeskommune, universitet, eller et elelr annet som har msdn, så kan du laste ned alle operativsystemene kostnadsfritt. http://msdn.microsoft.com/nb-no/default.aspx hei og takk for raskt svar. Så hvis jeg skjønner deg rett: PC-en er levert med home uten service pack på gjennomprettings platen, betyr dette da at jeg trenger xp home oem cd uten service pack for å kunne bruke nøkkelen. Dette er ikke slik på volume nøkler, der kan du bruken én og samme nøkkel på alle utgaver av samme windows os. f.eks. xp pro sp1, sp2 eller sp3 -db Det er i alle fall slik min erfaring med lisesnøklene er, så vil tippe at det vil fungere. Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Gjetter på at nøkkelen er bundet til HP sin BIOS, og derfor kan den ikke brukes på en annen PC. Det skal vel ikke være noe problem å lage seg en ny CD med SP (slipstreaming) og bruke samme nøkkel, så nøkkelen kan ikke være bundet opp mot SP versjon. Ok, det forklarer kanskje problemet med å installere på annen test maskin. Satser da på at det fungerer på hp-en når jeg skal reinstallere... takker for all hjelp. avslutter tråden når jeg har prøvd dette(lørdag/søndag) -db Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Ok, og et lite spørsmål til: Kan jeg bruke xp home cd som er retail og bruke OEM nøkkellen min under installasjon? er ikke så lett å få tak i OEM cd lenger... mvh Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Lisensnøkkel til XP Home, XP OEM, XP Home HP er forskjellige og går ikke omhverandre. Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Lisensnøkkel til XP Home, XP OEM, XP Home HP er forskjellige og går ikke omhverandre. Vent litt nå, sier du at jeg ikke kan laste ned en XP home OEM cd og bruke den nøkkelen som er klistret på min HP maskin???? Dette er jo hele poenget, jeg vil reinstallere uten å bruke recovery-CD! mvh DB Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hvis det er slik at nøkkelen er bundet til HP BIOS så kan vel heller ikke den nøkkelen brukes med standard OEM eller retail CD? Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Hvis det er slik at nøkkelen er bundet til HP BIOS så kan vel heller ikke den nøkkelen brukes med standard OEM eller retail CD? Skjønner ikke helt dette med OEM. Det er slik at man kan kjøpe OEM lisens fra forhandler uten å kjøpe PC! og hvorfor da, kan ikke jeg få tak i en slik OEM-cd og bruke min nøkkel? jeg vil bare reinstallere hele pc-en og legge inn nye drivere og programvaren på nytt, jeg vil liksom ikke "oppgradere" PC-en til gammel versjon av windows og så oppgradere til SP3, avinstallere og reinstallere nesten alle drivere og annen programvare osv.... Finnes det en annen løsning? Plain reinstall og bruke lisens som er bundet til min egen pc? PC-en har ikke være modifisert, HK er det samme, lisensen er da gyldig! hjelp! Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Ok, for alle de som lurer, det går helt fint å reinstallere og aktivere ved bruk av en OEM cd og bruke original nøkkel som er klistret på maskinen. db og ja, den kan være med hvilken som helst Service Pack. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå