Betenkt Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Eksamen på frredag i muntlig, i emnet energi. (10. klasse) Et stikkord i oppgaven var fotosyntesen, noe jeg forstår og har kjennskap til, men lurer på hvilke andre "linjer" jeg kan trekke til energi, annet enn at solenergi er viktig for fotosyntesen, og at resultatet av fotosyntesen igjen gir energi ved f.eks. oksygen? Noen som kan forklare eller har en ide jeg kan jobbe videre med rundt det. Blir litt tomt å bare forklare fotosyntesen tenker jeg, når jeg har om energi. Synes også de linjene jeg har funnet et litt tynne :S Endret 3. juni 2009 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
sandydandy Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det er ikke oksygenet som "er energien" som kommer fra fotosyntesen. Energien ligger lagret i druesukkermolekylene, og oksygen er bare et biprodukt. Dette er viktig! Du kan vel forklare litt om celleånding? I fotosyntesen blir solenergi lagret i druesukkermolekylene som kjemisk energi, mens den kjemiske energien blir utnyttet i celleåndingen. Energioverføring i form av varme er vel også relevant. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Det er ikke oksygenet som "er energien" som kommer fra fotosyntesen. Energien ligger lagret i druesukkermolekylene, og oksygen er bare et biprodukt. Dette er viktig! Du kan vel forklare litt om celleånding? I fotosyntesen blir solenergi lagret i druesukkermolekylene som kjemisk energi, mens den kjemiske energien blir utnyttet i celleåndingen. Energioverføring i form av varme er vel også relevant. Ja! Takk. Endret 3. juni 2009 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå