Gå til innhold

Billedkunst: Nasjonalromantisk Kunst- Nyromantisk kunst


Anbefalte innlegg

Hey, er det noen som kan forklare meg forskjellen på Nasjonalromantisk og Nyromantisk kunst! Trenger det til examens oppgave!

 

Det jeg også trenger sårt er bilder fra de forskjellige periodene! spesielt fra Nyromantikken!

 

Vært så snill og hjelp meg!

 

-Ken

 

Edit: Takk for svarene, selv om Chiroptera var litt sen ;) Greit å vite uansett :D

Endret av KenSogge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nasjonal- og nyromantikken er begge kunstretninger der kunstnerene søkte seg til det vakre og til naturen. Nasjonalromantikken (ca. 1840 - 1855) la dog større vekt på det norske, og hyllet bonden og den norske naturen. Viktige kunstnere er Dahl, Fearnley, Tidemand, Gude, Hertevig og Cappelen. Nyromantikken fremstilte ofte det mytiske og eventyraktige, men også natur samt interiør (Harriet Backer er spesielt kjent for sine interiører). Realismen/naturalismen ble en reaskjon på (nasjonal)romantikken, mens nyromantikken ble en reaksjon på førstnevnte, og varte fra ca. 1890 - 190x.

 

Ang. verk fra nyromantikken, må du ha med Oda Kroghs "Ved Christianiafjorden (Japansk lykt)" (1886), da dette bildet ofte blir omtalt som starten på perioden. "Vinternatt i Rondane" (1913-14) av Harald Sohlberg er også viktig. Andre vesentlige kunstnere er Werenskiold, Backer, Munthe, Pettersen, Kielland, Skredsvig, Kittelsen, Egedius, Sohlberg, Astrup, Hennig, Munch (tidlig), Vigeland. Det skal sies at for de fleste var nyromantikken kun en periode innenfor deres kunstneriske virke.

 

Det skal sies at nyromantikken er en periode som er noe vanskelig å definere, da det ikke er en spesiell maleteknikk som brukes. Det typiske for kunstperiodene er jo at det enten er uttrykket/temaet i bildet som definerer perioden, eller måten bildet males på (eks. impresjonismen). Det er en klar forskjell malemessig mellom bildene til Nikolai Astrup og Harald Sohlberg, men begge er likevel kjent som nyromantiske kunstnere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...