Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage på leilighet - ikke vasket og ufyselig! Rettighet?

Nidaroo

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg nylig for en ukes tid tilbake fikk tak i en liten loftsleilighet. Tok så en rask runde over leiligheten med eier, og skrev så under kontrakt. Etter å ha kommet tilbake til leiligheten for å installere ting her, så jeg at det ikke var vasket noe bra.

Gulvet er fullt av lodotter, fult av hunde hår, hundebein og annet dritt. La ikke merke til alt dette for da for jeg ikke å så etter dritt. Det verste av alt er at det er noen folk fra VIBE som har bodd her, og de bør kunne klare å vaske - men tvert imot!!

Har tenkt å ta kontakt med eier og si at dette betaler jeg ikke for, når det ikke engang er nedvasket, noe som burde være en selvfølelse!

Når jeg kom tilbake ifra jobb idag, fikk jeg vite av karen som bor under meg at feieren bare hadde tatt seg til rette med å ta seg inn i leiligheten min for å feie noe greier. Er vel bokstavelig talt ganske frekt å bare låse seg inn hos andre folk? Er jeg bare prippen eller er det normalt?

Setter pris på svar, for her trenger jeg råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjeld feieren så har han adgang til leiligheiten om det er sent ut varsel til eigar fyrst. Rekner med at det eiger som har godkjent dette uten å snakke med leigebuerane sine. Uansett så må det ha vært noken som låste feieren inn. Er lovpålagt å feie, men du skulle sjølvsagt ha fått beskjedd i forkant.

Når det gjeld nedvasking så må du sjå litt på kontrakten din, seier den noke anna om nedvasking en ei standard leigekontrakt? Normalt skal leiligheita være godt nedvaska, så her kan det muligens være grunn til å holde tilbake husleige.

Lenke til kommentar

Ok ja. Gud vet hvem som låste feieren inn men noen var det tydeligvis.

Når det gjelder vasken og alt det der, skal da en leilighet i det minstre være vasket. Betaler ikke for å bo i en fjøs. Tror neppe det står noe om vaskingen i kontrakten. Burde være flaut for huseier å leige ut noe sånt.

Men spørsmålet mitt er fremdeles, er dette noe å ta på husleigen fordi det ikke ser ut?! Kan jeg forlange det?

Lenke til kommentar

Om det ikke står i kontrakten er det ikke mye du kan klage over bortsett fra at det er ekkelt å vaske andre sin skitt.

Kontrakt er til for å sikre deg at ting er og blir slik du forventer at det skal være, og det er helt normalt at stand på leilighet ved overtakelse og utflytting står spesifisert.

Gjør det dette og du ikke er fornøyd gir du huseier mulighet til åfinne en løsning, og hvis ikke leier du inn et vaskefirma og trekker prisen for dette av fremtidig husleie.

Da skal huseier ha fått sjansen til å ordne opp i dette selv først!

Er beskjed fra feier sendt ut i god tid har de rett på å komme inn i leiligheten, men du bør si klart i fra til huseier om at du forventer beskjed 14 dager i forveien om noen vil inn i leiligheten.

Lenke til kommentar

Det trenger ikke stå i kontrakten at leiligheten skal være ryddet og vasket. Dette følger av husleielovens § 2-2. Man kan ikke påberope seg at manglende rydding og vasking er en mangel hvis husrommet er leid "som det er", "som det står", eller lignende, jf § 2-5.

Du kan kreve mangelen rettet etter reglene i § 2-10, for utleiers regning. Utleier kan kreve å få rette den selv innen rimelig tid hvis du ikke har særlige grunner til å nekte. Har du særlig grunn, eller hvis han/hun/den velger å ikke bruke sin rett til å rette mangelen selv, kan du kreve forsvarlige utgifter og en rimelig timespris for arbeidet dekket. Du kan i alle tilfeller kreve at utleier retter den.

Du kan ikke trekke dette fra i fremtidig husleie uten at det er avtalt. Du kan derimot holde tilbake så mye leie at du får dekning for summen du har krav på, jamfør § 2-15.

Lenke til kommentar

Denne saken er jo enkel, det er ikke utleier det går på at det ikke var vasket, altså vil det ikke være noe problem for utleier at man melder i fra. Som det blir sakt, dette trekkes ut av depositumet til forrige leietaker, eller de gjør opp seg i mellom.

Bare å ringe og være hyggelig og åpen og forklare hvordan ting er :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...