Gå til innhold

Lånetelefon inneheld personleg info, kven sitt ansvar?


Anbefalte innlegg

Eg har lånt ein lånetelefon frå Mobildata. Dette er 3. gongen eg låner telefon frå Mobildata fordi min eigen er på reperasjon.

Sist gong fekk eg ein mobil med fullt med meldingar på, dette oppdaga eg og gjekk umiddelbart inn i butikken og sa at det ligg fullt i meldingar i innboksen. Dama bak disken beklaget seg og sa at sånnt skulle ikkje skje og skjønnte ikkje kva som hadde skjedd sidan dei ikkje var sletta. Eg fekk att mobilen og framleis låg det meldingar i sendte elementer desse sletta eg berre sjølv sidan dama bak disken ikkje klarte å ordne opp.

 

Av dette fekk eg eit inntrykk av at Mobildata er ansvarleg for personleg informasjon på telefonar, er dette sant?

 

Fordi no fekk eg endå ein lånetelefon og det ligg personlig informasjon som brukarnavn og passord til dating sider, og mykje familie bilete og intime bilete av kroppsdelar som eg godt kunne vert forutan synet av. Dette tok lang tid før eg oppdaga og eg har endå ikkje vore inn med telefonen.

 

Spørsmålet er, kan eg klage på dette? Har mobildata gjort noko gale?

 

Eg kunne ha vore dottre hans liksom, eller eg kunne lagt det ut på nettet. Eg er lei av folk som ikkje gjer arbeidet sitt og lurar om eg/han på nokon måte har nokon rettar i dette tilfellet, nokon som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er, kan eg klage på dette? Har mobildata gjort noko gale?

 

Eg kunne ha vore dottre hans liksom, eller eg kunne lagt det ut på nettet. Eg er lei av folk som ikkje gjer arbeidet sitt og lurar om eg/han på nokon måte har nokon rettar i dette tilfellet, nokon som har peiling?

 

Dette er helt klart en svikt i de rutiner som burde bli fulgt av en hver bedrift som låner ut produkter til kunder under reparasjoner. Produktene skal nullstilles etter at de har vært utlånt.

Er egentlig ikke noen rettigheter *DU* har, men den personen som bedriften har gitt ut personelig informasjon om kan helt klart kreve en saftig kompensasjon grunnet dette.

Det jeg vil anbefale deg at du gjør er at du tar konakt med dagligleder eller serviceansvarlig i butikken og gjør dem oppmerksom på problemet samt at du ber om en kompensasjon grunnet det ubehag du har opplevd.

Lenke til kommentar
Burde eg prøve å finne ut kven vedkommande er slik at den og kan få kompensasjon?

 

Og kva kompensasjon kan det vere snakk om?

 

Du bør finne vedkommende å be han skru fast de skruene som rasler rundt oppi hodet. Viss man lar sånn informasjon ligge igjen på en lånt telefon er du passe tett i pappen spør du meg.

 

Men uansett burde jo bedriften nullstille telefoner før de gir de ut igjen. Tviler du får noe særlig kompensasjon, hadde du bodd i "The land of the free" derimot!

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller hva du vil oppnå.

Er jo noen som går ut i aviser når f.eks. en kjede gjorde en tabbe med porno på en mobil eller liknende enhet for et år siden.

De fikk jo da selvsagt kompensasjon etter at alle fikk lese historien i VG/Dagbladet.

 

En glipp kan skje hos alle, så hvorfor ikke bare la det ligge? Er det noen som burde få en advarsel er det vel heller de som leverte fra seg telefonen til butikken igjen. ;)

Lenke til kommentar

Vi selger mobiltelefoner der jeg jobber, og jeg undrer meg at folk lar meldinger og bilder og annet privat rusk ligge igjen på telefonen når den leveres inn til oss etter lån. Jeg har aldri giddet å gå gjennom akkurat hva som ligger på telefonene, da jeg bare er interessert i å få gjort jobben raskest mulig.

 

Men en gang har det skjedd en glipp hos oss også. Da telefonen ble levert tilbake, informerte kunden oss om at det lå meldinger på telefonen da han fikk låne den. Problemet er at om man ikke har en ordentlig nullstillingsfunksjon på telefonen, så er det stort sett bare innstillinger som slettes... ikke bilder og meldinger. Glemmer man da å sjekke at også dette faktisk er borte, kan man være uheldig å gi dette videre til neste kunde som låner telefonen. Fast rutine er å la en utlånstelefon ligge bak disken til den er nullstilt, for deretter å legges sammen med de andre utlånstelefonene. Men den type glipper jeg beskriver er bare menneskelig å gjøre.

 

Å kreve kompensasjon for å ha sett bilder du ikke vil se, er for dumt. Da må du kreve kompensasjon om du plutselig ser en lignende kroppsdel i en film eller på et bilde... og det ser man fra tid til annen selv om det ikke er en pornofilm eller pornobilder. "Ånei, han var helt naken et par sekunder... da må jeg saksøke TV2 for å ha videreformidlet den filmen til meg".

 

Og det å kreve kompensasjon for at butikken ikke har slettet ens egne private bilder, når man er så dum å ta private bilder med en utlånstelefon og ikke slette de selv, er rett og slett tåpelig (vet dette ikke gjelder deg, trådstarter).

Lenke til kommentar

Hva slags kompensasjon skulle det vært liksom?

 

Det mest effektive her er kanskje å sende en beskjed til han som hadde telefonen før deg (hvis dette er mulig å finne ut av ut i fra informasjonen på telefonen), si at du har fått en telefon fullt av personlig info og bilder, men at du nå har slettet alt. Så kan eventuelt han ta opp saken med Mobildata.

Lenke til kommentar

Dette er ikke regulert noe sted i forbrukerkjøpsloven ut fra det jeg kan tolke, og spørsmålet er vel heller av en annen juridisk art. Det hadde vært interessant om noen med litt insikt i juss kom på banen i denne tråden. I ytterste konsekvens, hvilke følger kan det få for forhandleren dersom de låner ut en telefon med sensitiv informasjon (sett bort fra latterlige skandaleoppslag i avisene)? Jeg ville egentlig anse det som særdeles merkverdig om en forhandler skal kunne straffes for en slik glipp; det er jo den som har lånt telefonen som frivillig leverer fra seg informasjonen.

Lenke til kommentar

Om jeg tolker loven riktig;

 

En forhandler har i utgangspunktet ikke et krav på seg om å fjerne personlig informasjon fra en utlånstelefon, om den som har lånt telefonen har vært dum nok til å overlate denne informasjonen frivillig til forhandleren. Kunden har da frivillig gitt denne informasjonen til forhandleren, som i utgangspunktet kan gjøre hva de vil med dette uten at det skal medføre rettslige konsekvenser for forhandleren. Hva uheldige avisoppslag gjør for forhandlerens rykte, er en annen sak.

 

Forhandleren fjerner personlig informasjon fra utlånstelefoner som en rutine av tre grunner... at telefonen skal være klar for den nye brukeren slik at han eller hun slipper å resette og slette før de kan bruke telefonen som sin egen, at den forrige kunden ikke sprer sensitiv informasjon rundt, og for å unngå avisoppslag av den typen vi har sett noen av i det siste.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påstå å kjenne noen annen lov enn fkjl, men dette ville eventuelt vært regulert i personvernslov eller lignende (datatilsynet anyone?), og ikke i forbrukerkjøpslova.

 

Og ja, EDIT til trådstårter. Gi bekjed til Mobildata på en hyggelig måte, ikke forvent noe tilbake. De har gjort en glipp, eller har seriøs svikt i rutinene, de blir sikkert glade for å høre om det.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Personopplysningsloven regulerer ikke spørsmålet om personlig korrespondanse på avveie. Det er ikke snakk om systematisk innhenting av personopplysning for behandling, og situasjonen faller derfor også utenfor lovens formål.

 

Forbrukerkjøpsloven § 30 oppstiller kravet om at lånegjenstand skal stilles "for selgerens regning". Jeg forstår denne bestemmelsen slik at da det er den iboende mangelen som er årsak til at forbrukeren må sende sin telefon til reparasjon skal ansvaret fra forbrukeren i stor grad lempes over på selgeren. Bestemmelsen må da leses slik at også kostnader ved å nullstille gjenstanden er selgerens ansvar.

 

Spørsmålet blir etter dette om svikt hos selger kan medføre erstatningsansvar etter forbrukerkjøpsloven. Det kan det etter min mening vanskelig være grunnlag for. Personlig korrespondanse på avveie er i utgangspunktet ikke noe økonomisk tap, og dekkes derfor ikke under utmålingsreglene i fkjl kapittel 11.

Lenke til kommentar

En ting tenker jeg litt på i forbindelse med dette..

 

Jeg aner ikke hva som gjør at en telefon blir en lånetelefon, men jeg kan se for meg følgende scenario:

-Kundens (nesten) helt nye telefon, full av personlig informasjon, dør brått og plutselig. Han leverer den da inn for reparasjon

-Kunden får en ny telefon (god service)

-Kundens opprinnelige telefon blir reparert og sendt tilbake til butikken. Verkstedet har glemt (eller har ikke rutiner) for å slette informasjonen

-Telefonen blir tatt ibruk som demotelefon/lånetelefon i butikken

 

Hvem er da "ansvarlig" for at kundens personlige informasjon kommer på avveie?

Jeg synes dette er en interessant problemstilling, og er en annen problemstilling enn om en kunde har glemt å slette bildene sine på en telefon han hadde på lån i utgangspunktet.

 

Kanskje litt OT, men.. :)

Lenke til kommentar

Eg veit ikkje om dette var ein lånetelefon i utgangspunktet, det kan godt hende at dette var ein anna kunde sin mobil, for når eg fekk utlevert telefonen så var det den beste lånetelefonen eg har sett, det sto minnebrikke i også. Derfor kan det senario faktisk vere rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...