Gå til innhold

Jobb søknad - referanser

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt noen jobber enda, har levd på inntekter fra poker. Men jeg vil helst komme meg ut i arbeidslivet og skaffe meg erfaring.

Jeg har søkt på 2 jobber og fikk avslag fra begge, grunnen var at jeg ikke hadde med referanser.

Hva bør jeg skrive på referanser med tanke på at jeg ikke hatt fast jobb tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har noen som kan stille som referanse, så kan du heller ikke føre noen opp der. Og du skal kun føre opp personer du har jobbet med de siste 2-3 årene. Personer du ikke har jobbet med eller hatt kontakt med på over 2-3 år er lite interesante for en potensiell arbeidsgiver.

Hva har du skrevet i søknaden at du har gjort den siste tiden som kan forklare at du ikke har referanser? Hva er det siste som står på relevant arbeidserfaring eller utdanning på CV'en din?

Lenke til kommentar

kanskje du søker for krevende og ettertraktet jobber i forhold til hva du kan forvente?

Er det flere søkere, så vil de nok velge bort den med null arbeidserfaring og referanser, det er nokså naturlig. Får jeg spør hva slags jobb du har søkt?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det går godt an å føre opp personer som kanskje kjenner deg litt som du har gjort arbeid for tidlegare.

Døme: Ein mann har tenkt å søke på ny jobb, arbeidsgjevar vil behalde han i stillinga fordi han gjer bra arbeid og vil sannsynlegvis ikkje sei mykje bra ting om han.

Tidlegare har mannen hatt arbeid hjå ein nabo som avløysar.

Mannen fører naboen opp som referanse fordi naboen er ein som veit litt om kva type person han er og kva arbeid han har gjort, men kjenner han ikkje så godt til å vere ein "ven".

Altså det er mange du kan spørre, berre ring nokon du har hatt kontakt med. Prøv ein tidlegare lærar viss du vil. Det er fleire moglegheitar enn det ser ut som.

Syns du det vert for vanskeleg å få seg arbeid kan du alltids prøve å studere noko, då får ein iallefall stipend...

Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og dermed vil det være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen. Om du ikke endrer emnetittel kan tråden bli stengt.

Når endringen er gjennomført er det flott om du bruker p_report.gif-knappen ved dette innlegget slik at en moderator raskere får fjernet denne moderatormeldingen.

Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar

Om du ikkje har noke referansar så kan du føre opp personar som veit korleis du er som person. Dette kan være folk som du har gjort småjobbar for (har du hatt sommarjobb eventuellt arbeidsveke på ungdomskulen?), ein lærar du har hatt, eventuellt folk du har hatt eit langvarig og ryddig økonomisk forhold til som f.eks ein husutleigar som har vært fornøgd med deg som leigeetakar?

Prøve å finne minst ein person som du kan bruke som referanse, ein del plassar så er det rutine at minst ei referanse skal sjekkast opp av arbeidsgivar før du blir tilbudt ein jobb.

Eventuellt kan du også prøve deg på å berre skrive: "referanser kan skaffes ved behov".

Pass også på at du snakker med referansane dine før du setter dei opp, sjølv om du trur dei har eit godt inntrykk av deg så treng det ikkje å være slik. Å sette opp ein referanse som pratar drit om deg når din potensielle arbeidsgivar ringer er ikkje akkurat idieelt.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hatt noen jobber enda, har levd på inntekter fra poker. Men jeg vil helst komme meg ut i arbeidslivet og skaffe meg erfaring.

Jeg har søkt på 2 jobber og fikk avslag fra begge, grunnen var at jeg ikke hadde med referanser.

Hva bør jeg skrive på referanser med tanke på at jeg ikke hatt fast jobb tidligere?

Har du ikke referanser så ikke skriv det opp. Har du hatt jobb men ikke har jobbattest så ikke ta det opp på cv en heller. Arbeidslivet er noe dritt og velkommen til virkeligheten. Ikke stem for arbeiderpartiet fordi de er idioter.

Du har søkt på 2 jobber! hahhaaha det er ingenting. Du må søke på minst over 100 jobber. Og ut av 100 kommer du inn på 4-5 jobbintervjuer.

Jeg er bare 19 år og har jobbet siden jeg var 11 år

1 måned i barnehage

2 år i rimi

4 år som avisbud for aftenposten

2 år på Nortekstil

1 år hos posten

Og av følgende kurs har jeg bare vekterkurs som jeg selv betalte for og likevel får jeg ikke jobbe som vekter etter å vært på intervju. Mens to kamerater av meg fikk jobb og gratis vekterkurs.

Bare søk helt til du blir gal og kommer på jobbintervju. Har du fullført videregående skole og ikke har hatt jobb siden kan du gå til NAV.

Jeg anbefaler at du registrer deg som arbeidssøker hos NAV. Deretter skal du følge mine ordre. Jeg gir deg faktisk ordre. Ja og hvis du vil ha utbytte av NAV SKAL DU GJØRE FØLGENDE.

1. etter å ha registrert deg som arbeidssøker på NAV.NO skal du gå til nærmeste NAV KONTOR.

2. Gå til resepsjonen og si til dem at du vil ha vekterkurs eller truckfører kurs. Disse kursene koster utrolig dyrt.

3. Forklar din situasjon at du har fullført skolen og ikke har hatt jobb siden. Du har søkt på over 200 jobber og vært på intervju hos noen og fikk avslag på resten. Du vil ha et vekterkurs eller truckførerkurs fordi du vet at du har bedre sjanse med å få jobb som VEKTER eller TRUCKFØRER fordi du har et kurs.

Er disse drittsekkene på NAV snille så gir de deg et av følgende kurs ovenfor. Hvis NAV er slemme idioter så gir deg ikke et kurs. Det er ikke lett få ting fra staten men verdt et forsøk.

DU SKAL FØLGE MINE ORDRE OG GÅ TIL NAV. DU TJENER PÅ DET OG DET ER BEDRE ENN Å SITTE HJEMME OG SPILLE POKER

Lenke til kommentar

hohoes, har noen sagt noe om at han vil jobbe som vekter eller truckfører?

TS: Jeg har hørt om flere personer som har satt opp fake referanser og fått veldig bra jobber. De skriver f.eks. at de har jobba på et eller annet sted over en viss periode og skriver opp navnet og telefonnummeret til kompisen sin. Dersom en evt arbeidsgiver ringer gjelder det bare å ikke drite seg ut :p

Dette er naturligvis ikke noe jeg anbefaler, og kan muligens få konsekvenser så du blir nødt til å leve på å spille poker resten av livet. :)

Hvis du vil gå den lovlige veien er det nok bare å søke på så mange jobber som mulig - til slutt får du napp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...