underdark Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hei, jeg skal ha SSD i den nye maskinen min, hvor jeg planlegger å ha alt av spill og programmer på SSD-diskene (jeg skal ha flere). Trenger derfor en del plass, har ikke lyst til å være selektiv med hva som får ligge på SSD. Jeg har hele tiden tenkt å gå for 2 x Intel X25-M siden de har fått så mye bra omtale, og kjøre dem i raid0. Nå ser jeg OCZ Vertex 30GB-diskene går billig på Netshop og jeg kan få fem av dem for prisen av to Intel X25-M. Jeg vil gjerne høre litt tanker omkring dette fra dere kunnskapsrike SSD-folk. Altså: 2 x Intel X25-M - totalt 160 GB - ca 5700 ,- vs 5 x OCZ Vertex - totalt 150 GB - ca 5000,- Hvordan skalerer ytelsen når det blir mange disker i raidet ? Holder det med software-controller når det blir så mange disker ? Er ikke interessert i å kjøpe en egen, dyr controller. Blant spill som skal kjøres er WoW, Crysis, L4D, Farcry2, tilsvarende i tillegg til litt Photoshop. Takk! Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Med mindre du har en hw kontroller vil ytelsen flate ut ved 3 SSD'er på ICHnR. (grensen er ca 650MB/s på ICHnR) Skal du ha 5 Vertex kan du ha ett volum på 60GB og ett på 90GB, dersom du absloutt skal kjøre raid-0. Du bør budsjettere med en HDD som backup dersom du ikke allerede har det. Raid-0 er ikke akkurat den tryggeste måten å lagre data. Vel, backup skal man ha uansett. Husk også at ytelsen på raid-0 ikke skalerer så bra i praksis. edit: Det er jo også litt mye styr med kabling (10 stk) bare for å få 150GB ;-) Endret 3. juni 2009 av Anvil Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 TIPS: Gå for 3 x 64GB Supertalent Ultradrive ME (disse er kloner av vertex så ytelsen er lik) som koster ca 1700kr. Da får du 180GB til 5100kr, og vil ca makse ICH10R. Det vil være en fordel å kjøre liten stripe for å øke skaleringen ved lavere pakkestørrelser. 64-128kb stripe på 3stk burde være ganske passe IOPS/båndbredde balanse. Ytelses-messig vil du ha en del høyere båndbredde enn med 2x x25-M, og forholdsvis lik ytelse ved tyngre multitasking, men ved lett singeltasking vil x25 vinne pga accesstime. Lenke til kommentar
underdark Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Kan nevnes at jeg bruker hovedkort Asus Rampage II Extreme. Vil det utgjøre noen forskjell ? http://www.trustedreviews.com/motherboards...e-II-Extreme/p4 Skal sjekke opp de Ultradrive-diskene! Takk for tipset. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det hovedkortet har ICH10R, så det er ingen forskjell nei (ICH10R er sør-broen, og disk kontrolleren) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå