krokeen Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Hei. Vi er en bedrift på 2 ansatte som trenger en serverløsning, da tenker å ha delte mapper, som heletiden er synkronisert, Og kanskje en backup løsning. Vi bruker forresten MAC, dersom det har noe å si. Endret 3. juni 2009 av krokeen Lenke til kommentar
Thoren Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Hei. Vi er en bedrift på 2 ansatte som trenger en serverløsning, da tenker å ha delte mapper, som heletiden er synkronisert, Og kanskje en backup løsning. Vi bruker forresten MAC, dersom det har noe å si. Har dere sett på løsningene som Apple selv har laget? Har hørt de skal fungere kjempebra Lykke til hehe ! Kan jeg spørre hva dere driver med ? Endret 3. juni 2009 av Thoren Lenke til kommentar
krokeen Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Takk for raskt svar:) Serverløsningene til Apple blir nok litt ekstremt i vårt tilfelle, dessuten er prislappen på dette veldig høy Vi driver med design/reklame. Endret 3. juni 2009 av krokeen Lenke til kommentar
Thoren Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Takk for raskt svar:) Serverløsningene til Apple blir nok litt ekstremt i vårt tilfelle, dessuten er prislappen på dette veldig høy Vi driver med design/reklame. hehe! Vanskelig marked nå om dagen har jeg hørt, også hørt at det er en del uten utdanning som prøver seg fram, men som ikke lykkes så godt. Uansett, lykke til kompis Endret 3. juni 2009 av Thoren Lenke til kommentar
krokeen Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Takk for raskt svar:) Serverløsningene til Apple blir nok litt ekstremt i vårt tilfelle, dessuten er prislappen på dette veldig høy Vi driver med design/reklame. hehe! Vanskelig marked nå om dagen har jeg hørt, også hørt at det er en del uten utdanning som prøver seg fram, men som ikke lykkes så godt. Uansett, lykke til kompis Nå var det jo ikke det jeg spurte om, men uansett - takk Endret 3. juni 2009 av krokeen Lenke til kommentar
Thoren Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) feilpost Endret 3. juni 2009 av Thoren Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hei. Det er mange måter å løse slikt på. Generelt så vil jeg anbefale dere følgende: - Dere MÅ ha backup, og den skal være helautomatisk (ellers blir det ikke gjort ofte nok) - Systemet må være tilgjengelig. Dvs at systemet kjører stabilt 24/7 og at dere kan kople dere til fra hvor som helst i verden. - Systemet bør være fleksibelt, slik at dere lett kan tilpasse det når nye behov oppstår. Jeg hadde valgt å løse det med et GNU/Linux system på billig hardware. - RAID1/5 på diskene for redundans. - SSHFS for datatilgang og/eller synkronisering. - Jevnlig backup av OS'ene på arbeidsmaskinene deres, slik at når de dør så er dere tilbake i aksjon på kort tid. - Automatisk arkivering til ekstern disk, og aller helst også offsite for den viktigste data'en. - Intern wiki? (MoinMoin) slik at dere lett kan holde styr på idèer og tanker rundt prosjektene deres. - Webserver? (LAMP) De fleste driver vel med web-design i dag. Gjør dere det selv kommer dere langt med 4000 kr eller mindre. Lenke til kommentar
krokeen Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Hvilken distro kan vere lettest å sette opp for en som har veldig lite erfaring med Linux ? Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Helt vanlig ubuntu Her ser du hvordan du setter det opp. Også er det bare å komme tilbake her når du evt. har spørsmål. Lykke til Endret 4. juni 2009 av als Lenke til kommentar
krokeen Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Helt vanlig ubuntu Her ser du hvordan du setter det opp. Også er det bare å komme tilbake her når du evt. har spørsmål. Lykke til Takk skal du ha Er veldig usikker på hvordan få det til å funke med Mac OSX, osv. men får vel ta det etterkvert Lenke til kommentar
duckers Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 En ide for offsite-backup kan jo være en enkel maskin hjemme hos en av dere med synkronisering over ssh hver natt. Dette i tillegg til lagring på eksterne disker så burde dere være sikret mot alle eventualiteter. Dersom du er villig til å bruke litt tid på å sette dette opp kommer du utrolig langt med noen tusen til maskinvare og Linux Lenke til kommentar
dabear Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Dersom dere bare er to ansatte og bare trenger delte mapper, ville jeg vurdert å se på https://www.getdropbox.com/home som automatisk synker mot nett også. Det soørs jo helt hvor mange Gigabytes dere skal dele dere imellom, men dropbox tilbyr opp til 100 GB. Dersom du går for linux, er nok ubuntu et greit valg om du tør å eksperimentere litt (les: bruke guider og tutorials på nett). Jeg har hatt stor suksess med backupløsninga backuppc: https://help.ubuntu.com/community/BackupPC Det er også mulig å sette opp linux til å fungere som en filserver, gjennom samba. Samba er kompatibel med windows fildeling og derfor også mac. Oppsett: https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba Her har jeg skrevet en guide også, men domenekontroller-biten er ikke nødvendig når dere er så få: http://gruppe4dlx.wikispaces.com/+samba+-+ldap Lenke til kommentar
simrem Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Du kan gjerne si hva løsning du evt. gikk for. Jeg kjenner en som har en bedrift med 2 ansatte. De har 2 stasjonere maskiner knyttet sammen med en bredbåndsrouter. Der har de delt en mappe (SMFS/CIFS ->windowsfildeling) på den ene maskinen som de begge jobber mot. De har også en ekstern harddisk som de av og til bruker å ta backup mot. Vi er en bedrift på 2 ansatte som trenger en serverløsning,da tenker å ha delte mapper, som heletiden er synkronisert, Og kanskje en backup løsning. Nå vet jeg ikke om det er laptopper eller stasjonere maskiner dere har. Men visst det er stasjonere kan det jeg sa over være et alternativ. KEEP IT SIMPLE!! Endret 12. juni 2009 av SIR83 Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 K.I.S.S.! Time Machine sammen med en rimelig NAS. -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå