Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Aksjer, selskaper og børs for mindreårige

Anbefalte innlegg

Kompisen min fik iPod med akser. Jeg så at Yahoo gikk opp om dagen og ned om dagen, å tenkte at det kunne være litt penger i det.

I dag sa en kompis at det ikke krever mye for å lage et selvskap. Så jeg har noen spørsmål

(er 14 år)

1) KAN jeg i det hele tatt kjøpe aksjer?

2) KAN jeg i det hele tatt opprette et AS?

3) Slipper jeg å skatter under grensa siden jeg er mindreårig?

4) Er det mye papirarbeid?

5) Er det noen minstegrense for hvor mange aksjer jeg kan kjøpe?

Flere kommer...

Trenger så mye info som murlig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Kompisen min fik iPod med akser. Jeg så at Yahoo gikk opp om dagen og ned om dagen, å tenkte at det kunne være litt penger i det.

Før man hiver seg i markedet så bør man være klar over at det er det veldig mange andre og som tenker, så hvorfor tror du at du kan gjør det bedre enn alle andre.

1) KAN jeg i det hele tatt kjøpe aksjer?

Det er ingenting i veien for at mindreårige kan eie aksjer, derimot så må dette skje med samtykke fra foresatte.

2) KAN jeg i det hele tatt opprette et AS?

Samme som under spm. 1.

3) Slipper jeg å skatter under grensa siden jeg er mindreårig?

Du slipper ikke skatt pga av at du er mindreårig.

4) Er det mye papirarbeid?

Ja.

5) Er det noen minstegrense for hvor mange aksjer jeg kan kjøpe?

På Oslo Børs (OSE) er det er vanlig å handle verdipapirer i aksjeposter, som består av et gitt antall aksjer fastsatt av OSE.

En aksjepost har som regel en verdi på mellom kr. 8.000 og 11.000.

Du kan likevel handle et antall aksjer som ikke går opp i aksjeposten.

Da må du nok regne med at du ikke får den for full pris når du selger den, og at den kan være noe mindre likvid.

Anbefaller Aksjer for alle (PDF) fra OSE

Lenke til kommentar
...

Av de nevnte spørsmålene dine, er det å handle aksjer realistisk. Sannsynligvis klarer du ikke starte et aksjeselskap med mindre du har en kjempelur ide som du klarer å få andre til å bli med å betale for å bli med på.

Å handle aksjer er ikke mye papirarbeid. F.eks. fra nordnet.no

Du og dine foreldre må skrive under på tilsendte papir fra nordnet, sende tilbake til nordnet igjen, og sette inn penger på kontoen du da får opprettet. Dette må gjøres i samtykke med dine foreldre.

Så er det bare å kjøpe og selge på internett med de pengene du har satt på konto. Regn ikke med at du blir rik, sannsynligvis vil du tape mer penger enn du tjener, men det er vel så lærerikt det. : )

så altså: VIL du virkelig gjøre det, få dine foreldre til å se gjennom nordnet (evt. netfonds) sine sider, og om de vil gi deg lov til å handle verdipapir.

Lenke til kommentar

Jeg også en gang ung og grådig. Plasserte surt opptjente kroner i akjser. Gikk bra en stund, så kom det en smell.

Med mindre du er en usedvanlig rik 14-åring eller har fortløpende inntekter som gjør at du ikke er avhengig av pengen du har i dag, bruk dem på noe annet.

Lenke til kommentar

Bøk noen bøker om aksjer.. les dem... noter kurser når du ville kjøp og noter for salg gjør dette over en lang periode og se om du faktisk klarer å tjene penger.

"Papir trading"

Du får også fin trening i prosentregning osv... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...