Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det lurt å ta opp billån?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ser at Postbanken har kampanje på billån i disse dager og jeg har lyst til å kjøpe en ny bil for ca. 200.000 kr. Jeg kan klare å spare egenkapital på ca. 50 - 60.000 kr og resten vurderer jeg å ta opp som lån. Jeg tenker å nedbetale lånet innen 5 år og trenger deres råd til om det er verdt det.

Ser frem til gode råd.

På forhånd takk.

Ærbødigst

HALIB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Råd om selve nedbetalingstiden, eller om det er verdt det sånn i seg selv?

Det kommer an på hvilken bil det er og når du har tenkt til å selge den igjen.

Jeg kjøpte en bil i dag og betalte 112500,- Jeg valgte å ha null billån så jeg ikke må ut med renter , men om du kun har 50k og vil ha en bil til 200k så ser jeg ikke noen annen løsning en å låne.

Endret av War
Lenke til kommentar

150 000 i billån i løpet av 5 år gir deg en månedskostnad på ca. 3000. I tillegg til å betale lånet må du også regne med forsikring (1000 mnd ?), vedlikehold, reperasjoner og bytting av slitasjedeler (1000 mnd ?), bensin, parkering, bom, årsavgift, gebyrer (1500 mnd ?) + diverse, f.eks skader (500 mnd ?)- Totalt minst 7000 mnd må du vel regne med.

Lurt nei, månedskort på buss er nok mye billigere, men det er bedre for samfunnet at du kaster vekk disse pengene istedenfor å investere i f.eks. bolig.

Lenke til kommentar
Hei,

jeg ser at Postbanken har kampanje på billån i disse dager og jeg har lyst til å kjøpe en ny bil for ca. 200.000 kr. Jeg kan klare å spare egenkapital på ca. 50 - 60.000 kr og resten vurderer jeg å ta opp som lån. Jeg tenker å nedbetale lånet innen 5 år og trenger deres råd til om det er verdt det.

Ser frem til gode råd.

På forhånd takk.

Ærbødigst

HALIB

Det lønner seg aldri å ta opp et lån, men om et lån kan være verdt det.....jo selvfølgelig, hvis du føler deg mer fornøyd i de årene du har bil en bil du virkelig ønsker deg og klarer å håndtere lånet uten at det er noen problemer.

Selvfølgelig kan det være verdt det, men hvis du bare ser økonomisk på det så har du tapt penger uansett.

Lenke til kommentar

Bil lån er stort sett berre forbrukslån, så om det er lurt eller ikkje kan diskuterast.

Pass på å rekne ut kor mykje du faktisk må betale i månen dei neste 5 åra, og vurder om du har råd til det. Om du ikkje har hus lån og slikt no, så kan det godt tenkast du får det i løpet av 5 år.

Det som er lurt å gjere økonomisk sett er å ikkje kjøpe bil, eventuellt kjøpe bil til 50-60 k slik at du slepp lån. Jo meir lån du tar jo dyrare blir det. Med dyre lån så er det ein fordel å betale det ned så fort so mulig slik at du slepp å betale so mykje renter.

Om du vil ha ein litt betre bil kva med å berre ta opp halvparten so mykje lån? og kjøpe ein bil til ca 100 000? Mykje bil for pengane og mykje billigare for deg.

Lenke til kommentar

Er ikke noe smart nei:

1. Bilen taper seg i verdi

2. Lånet koster: Gebyrer og renter

Jeg ville kjøpt meg en bil til 50k også spare til jeg hadde råd til noe dyrere (kanskje 120k?). Solgt bilen og kjøpt ny istedet for å bruke penger på lån. Du får tross alt en meget godt fungerende bil til 50 0000 kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...