toazty Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) valget ble 500d, solgte videokamera og kompaktkameraet er blitt leketøy for min 8mnd gamle datter.. men glemte å bestillie meg minnekort.. ser det skal være sdhc, men som tilbehør på sida jeg kjøpte kameraet på står det sdhc videoHD på kortet.. er dette kortet beregnet på dette kameraet, kan jeg ikke bruke helt vanlig sdhc kort? Endret 3. juni 2009 av toazty Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg bruker disse to: Compact Flash SanDisk Ultra II 4.0GB, SanDisk CF Extreme III 4 GB (For 400D og 50D), de fungerer bra. RandiA Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) 500D tar ikke Compact Flash, men SD Mitt råd er å ikke spare på minnekortet. Kjøp deg et dyrt klasse 6-kort, så du er sikker på at kameraet yter maks (etter specsa) på seriebilder. Sandisk Secure Digital Extreme III er goodshit. Har selv et Kingston klasse 4-kort og det hindrer mitt 450D i å yte maks (etter specs) ved seriebilder. Klarer kun 5 i raw (mot 6 som det står i specs) Endret 3. juni 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Sorry, visste ikke at 500D tok annen type, Secure Digital High-Capacity, - SDHC -kort. RandiA Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Du kan bruke SD og SDHC, Forskjelen er at bare SDHC kan ha større kapasitet enn 2GB, så i praksis er det mest aktuelt. Finnes sikkert masse bra kort, men Sandisk og Lexar er anerkjente merker. Selv kjøper jeg Sandisk Extreme III når det gjelder SDHC-kort, og har aldri hatt noen problemer med disse. 8GB er en bra startkapsitet. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 ok, så alle sdhc kort fungerer.. bare lurte på om det var noe spesielt med dette sdhc VideoHD kortet, kom på at 500d kameraet tar jo opp video i hd , så tenkte kanskje det var en sammenheng , og at jeg kanskje var nødt til å kjøpe det, istedenfor de andre sdhc minnekortene.. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) kortet jeg mener er SanDisk ser at dette bare er klasse 2 , er DETTE et bedre valg da? men først ønsker jeg svar ang. med det VideoHD kortet om det betyr noe når eg først er i gang, kan jeg vel spørre hvilken veske jeg bør kjøpe til kameraet, kommer til å drasse med meg kit objektivet og max et objektiv til, hadde vært greit med e litt robust og "genial" veske.. Endret 3. juni 2009 av toazty Lenke til kommentar
airblade Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Viktig å sjekke hva slags klasse kortet har, som Andreasfe nevnte. Info her: http://www.sdcard.org/developers/tech/speed_class/ Lenke til kommentar
toazty Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) kjøpte meg et 16gb sandisk extreme III , og et billig transcend 8gb kort ( 240kr ) og så ble det en billig lowepro ryggsekk hos japanphoto som de hadde på tilbud til 699,- han på fotosjappa sa at det VideoHD som stod på minnekortet egentlig ikke noe å bry seg om, og anbefalte meg extreme III kortet.. Endret 5. juni 2009 av toazty Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 videoHD kortene er mye tregere enn Extreme III serien. Er vel class 4 de er, som betyr minimum 4MB/s lese &/eller skrivehastighet, mens extreme III har 20(eller 30)MB/s Transcend kortet vil jeg derimot kun anbefale å bruke i nødstilfeller. Har hørt så mange skrekkhistorier om det merket... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Så 500D tar det Sandisk Extreme III likevel da...bruker det til mitt 50D jeg, raskt kort det. RandiA Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 ja, men ikke CF, som du bruker i 50D. det finnes extreme III SDHC kort også, vet du Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 ja, men ikke CF, som du bruker i 50D. det finnes extreme III SDHC kort også, vet du Takk, takk...der er forklaringen ja. Rart at 500D har skiftet til en annen type kort da...fordi den kanskje har video-funksjon da. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) ja, men ikke CF, som du bruker i 50D. det finnes extreme III SDHC kort også, vet du Takk, takk...der er forklaringen ja. Rart at 500D har skiftet til en annen type kort da...fordi den kanskje har video-funksjon da. RandiA Canon byttet over til SD allerede på 450D (og dermed også 1000D). Grunnen til det, er vel at innstegsmodellene "krever" rimeligere kort. Men er man ute etter fart, så er det CF som gjelder. Ihvertfall foreløpig. edit: Video har vel ikke noe å si egentlig; annet at videofolket ikke trenger så raskt minne; men de trenger mye av det ... Tom Endret 6. juni 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 OK, takk for opplysningen, Tom...greit å vite. (Og hva du vet... ) RandiA Lenke til kommentar
Spook Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 edit: Video har vel ikke noe å si egentlig; annet at videofolket ikke trenger så raskt minne; men de trenger mye av det ... Tom Ikke helt korrekt, i hvert fall ikke dersom du skal bruke minnekortet i et HD videokamera. Skal du det så må du passe på at SD/SDHC kortet ditt er minimum "Class 4" da "Class 2" ikke er raskt nok til å henge med når du filmer i kameraets beste HD kvalitet. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350164 står VideoHD på kortet, men er klasse 2 , Lenke til kommentar
Spook Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350164står VideoHD på kortet, men er klasse 2 , Nei, det kortet er "Class 4" så komplett har nok ved en feil skrevet "Class 2". Se bildet av kortet så ser du også at det er trukt tallet 4 i en sirkel på kortet - noe som betyr at det er et "Class 4" kort. Som sagt så vil ikke "Class 2" kort fungere for HD opptak så da blir det jo nærmest svindel om noen selger slike kort som "VideoHD" kort... Lenke til kommentar
toazty Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 ahh... feil av komplett ja.. Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg har selv prøvekjørt et 500D med diverse minnekort, og ved videoopptak er det viktig å ha et raskt minnekort. Jeg prøvde med et vanlig SD-kort fra SanDisk og et vanlig SD-kort fra Kingston, på begge gikk bufferen på kameraet full etter noen sekunder, og kameraet stoppet videoopptaket. Jeg klarte vel et maks opptak på vel 17 sekunder, vanligvis lå det mellom 6-12 sekunder før bufferen var full. Altså, om du vil filme MÅ du ha et raskt kort, med mindre det holder med noen sekunder film. Kan rapportere at filmen er i fantastisk kvalitet, og det er utrolig gøy å filme med kameraet. Det eneste er at komprimeringen (.mov) som kameraet bruker er litt tungt, så mange bærbare (inkludert min egen, som jeg kan redigere DV-basert 1080p film på) stresser med å spille av videoen. Jeg måtte hive over videoen på min stasjonære for å få avspilt den skikkelig. Uansett, kjøp deg noen artige objektiver og start med fantastisk gøy filming! Fisheye er absolutt anbefalt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå