Gå til innhold

Køddet til file permissions i Vista

Anbefalte innlegg

Hei! Håper dette er plassert i riktig kategori.

Jeg skulle gjøre slik at stasjon D: kun ble tilgjengelig for min administrator-konto på pc'en. Så jeg redigerte "permissions" i Security-tab'en i Properties (for D:) slik at alle Users ble Denied.

Dette visste jeg ikke at inkluderte administratorer også. I hvert fall, nå får ikke jeg tilgang heller, og Security-tab'en er selvsagt gått under jorden slik at jeg ikke får revertert innstillingene..

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, logger du inn med brukernavnet "administrator" eller bruker har du en annen bruker med administratorrettigheter.

Hvis det siste er tilfelle, prøv å logg inn med administrator brukernavn og passord. Jeg har selv erfart at det faktisk er noe forskjell på dette...

Håper det var til hjemlp

Lenke til kommentar

Jada ;) - hadde et restore point fra i går kveld.

edit: Og dette reverterte endringer jeg tilfeldigvis hadde gjort i LAN-share-permissions. Men ingen endringer i Security-permissions, som ser ut til å stikke dypere.

Endret av tikniver
Lenke til kommentar

System Restore har ingenting med filrettigheter på diskene å gjøre. Den er bare beregnet på programvare og oppdateringer.

En administrator kan alltid ta eierskap på mapper/filer. I Vista er du ikke administrator som standard. Du kan aktivere administrator og logge deg på med den. Har ikke fått testet dette selv.

For å aktivere administrator:

http://maximumpcguides.com/windows-vista/l...-administrator/

Når du er logget inn kan du ta eierskap og fikse filrettighetene:

http://www.vista4beginners.com/Change-perm...-take-ownership

Lenke til kommentar
System Restore har ingenting med filrettigheter på diskene å gjøre. Den er bare beregnet på programvare og oppdateringer.

Systemgjenoppretting ,gjenoppretter og kan endre skadelige endringer på datamaskinen. Systemgjenopprettingen tar datamaskinen til et tidligere tidspunkt

Hva snakker du om?

Jeg tenkte at dette kunne løse problemet.

Edit: Er trøtt og sliten etter eksamen så leste feil :blush: , men jeg trodde at det kunne løse problemet. Hva med å brenne en vista cd? ta å fikse eller formatere vista.

Endret av riskake90
Lenke til kommentar

Hei!

Disse guidene kom jeg frem til selv ved googling tidligere. Nå har jeg repetert prosessen nøye, og det virker ikke selv med denne Administrator-brukeren. Altså, Security-tab'en er helt fjernet i Properties. Kan det ha noe med at jeg forandret permissions for hele stasjonen (d:), og ikke bare en mappe?

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke har aktivert enkel fildeling?

I mappealternativer i kontrollpanelet, er sharing wizard aktivert? Prøv å deaktiver den og prøv igjen.

Når det gjelder å gi tilbake rettighetene må du sette dette på selve D: og ikke på en mappe på disken.

Lenke til kommentar

Hvordan aktiverer/deaktiverer jeg enkel fildeling? Jeg har i hvert fall ikke aktivert dette, (fersk windows-innstallasjon).

Jeg deaktiverte nå sharing wizard. Virker ikke dette heller.

Jeg har ikke valget om å stille på noen mappe under D:, jeg har null tilgang til denne stasjonen. Får ikke åpnet den overhodet, og den har nå stasjonsnavnet "Access Denied".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...