mnemic Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Title says it all, har ingen anelse i hvordan jeg skal koble meg opp på nettet, eneste alternativet som er tilgjengelig er "Connect to vpn" eller noe i den duren der.. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Title says it all, har ingen anelse i hvordan jeg skal koble meg opp på nettet, eneste alternativet som er tilgjengelig er "Connect to vpn" eller noe i den duren der.. Tittelen sier fint lite. Bruker du kabel eller trådløst? Bruker du trådløst skal du få opp tilgjengelige trådløse nettverk når du trykker på nettverksikonet. Ellers er det driver-problemer. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det kan jo også hende at wifi-kortet rett og slett er slått av, så sjekk det også! Lenke til kommentar
mnemic Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Title says it all, har ingen anelse i hvordan jeg skal koble meg opp på nettet, eneste alternativet som er tilgjengelig er "Connect to vpn" eller noe i den duren der.. Tittelen sier fint lite. Bruker du kabel eller trådløst? Bruker du trådløst skal du få opp tilgjengelige trådløse nettverk når du trykker på nettverksikonet. Ellers er det driver-problemer. Beklager for dårlig emnetittel. Men det er akkurat det som er problemet, jeg har trådløst, og det kommer ikke opp noen nettverk når jeg trykker på nettverksikonet. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Da må vi vel kanskje få vite hvilket nettverkskort det er snakk om. Start opp f.eks terminal og skriv inn følgende kommando: lspci kopier ut - og post resultatet her. Lenke til kommentar
mnemic Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Takker for svar. Hvis jeg har gjort det riktig, så fikk jeg dette opp: 00:00.0 Host bridge: ATI Technologies Inc RS690 Host Bridge 00:01.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS690 PCI to PCI Bridge (Internal gfx) 00:05.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS690 PCI to PCI Bridge (PCI Express Port 1) 00:06.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS690 PCI to PCI Bridge (PCI Express Port 2) 00:12.0 SATA controller: ATI Technologies Inc SB600 Non-Raid-5 SATA 00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI0) 00:13.1 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI1) 00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI2) 00:13.3 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI3) 00:13.4 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI4) 00:13.5 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB Controller (EHCI) 00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc SBx00 SMBus Controller (rev 14) 00:14.1 IDE interface: ATI Technologies Inc SB600 IDE 00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA) 00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc SB600 PCI to LPC Bridge 00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc SBx00 PCI to PCI Bridge 00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration 00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map 00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller 00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control 01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RS690M [Radeon X1200 Series] 03:01.0 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. Cardbus bridge (rev 21) 03:01.4 FireWire (IEEE 1394): O2 Micro, Inc. Firewire (IEEE 1394) (rev 02) 09:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5755M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02) 0b:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4312 802.11a/b/g (rev 01) Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Jada, dette er riktig :-) Da har du et Broadcom BMC4312 trådløst nettverkskort. Men resultatet var litt nedslående ettersom Broadcom-chippene er litt kranglete for å få til å virke. Dette skyldes nok at produsenten ikke oppgir spesifikasjonene, eller driter i å utgi drivere for Linux-plattformen. Uansett skal det nok gå an å fikse dette. For noen uker siden fikk jeg et BMC4311-kort til å virke hos kompisen min. Husker ikke helt hva oppskriften var, men mener det hadde noe med fwcutter å gjøre. Eller ble det brukt windowsdrivere med hjelp av Ndiswrapper....? Nå ble jeg litt usikker. Det er sikkert andre som har dette kortet selv, her på forumet. Imens kan du jo se litt her: et forum. EDIT: Ser kanskje ut til at du må kompilere noe kildekode for å få det til å virke i følge: dokumenter på Ubuntu WifiDocs Endret 4. juni 2009 av flyndrefjes Lenke til kommentar
raysv Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Her har du hvertfall en oppskrift for Ubuntu hardy og det kortet, går ut fra at så mye ikke har forandret seg fra den http://onlyubuntu.blogspot.com/2008/10/how...ss-bcm4312.html Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Mitt Broadcom kort dukket opp i hardware driver, bare trykke på enable mens Lankabel stod i, så ordnet resten seg selv. Håper du får fikset dette, og welcome to the penguin side Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hvis du navigerer kursoren over til system>admin>hardware drivers så kan du legge inn støtte for ufri maskinvare der, Vanligvis er det bare å få fw-cutter til å hente firmwaren fra selve kortet, noe som overnevnte fikser for deg. Det kan tenkes at det trådløse nettverkskortet er slått av. Hvis kill switch er satt på "1" så er det straks litt verre, "dmesg | grep kill switch" i terminalen for å se om det står noe om det. Det er ingen standarder for å skru av trådløse nettverksort og ymse metoder er implementert av forskjellige produsenter, som ikke gir ut noe dokumentasjon, men bare drivere og verktøy til windows. Kan løse seg hvis du stiller litt i bios, oppdaterer bios eller knoter litt. Det er bare å søke, har selv bidratt litt rundt om ellers med løsninger. ps. Noen laptop-er har også hardware-brytere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå