Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eller skal man vente litt og kjøpe canon eos 50d?

Mitt råd er å ikke oppgradere ved hver ny generasjon. Hopp heller over annenhver generasjon. Hvis pengene brenner i lomma, se heller litt nøyere på lekker optikk og annet tilbehør.

Det spørs jo litt hva du er på jakt etter. 50D gir jo Live View, flere bilder per sekund, større LCD-skjerm med høyere oppløsning, et hopp fra 8MP til 15MP og mulighet for å justere fokus på objektivene.

Hva? Absolutt alle objektiver til dSLR har jo fokusring. Kanskje du tenker på noe annet?

Ellers så er ikke Live-view nytt for 50D.

Ingen tvil om at 50D er et mer avansert kamera, men er det noe av dette du virkelig trenger? Mye tyder jo på at 60D kommer i høst, eller i verste fall etter jul en gang. Og da vil jo ikke prisen på 50D akkurat stige. Jeg har selv 30D og avventer 60D (eller hva det nå vil hete).

Canon har brukt ganske nøyaktig 1,5 år mellom hver lansering i dette segmentet. 10D, 20D, 30D, 40D og 50D. Hvis de fortsetter med samme tid mellom hver lansering så kommer 60D i februar-mars 2010.

Redigert: faktafeil fjernet

Lenke til kommentar
Det spørs jo litt hva du er på jakt etter. 50D gir jo Live View, flere bilder per sekund, større LCD-skjerm med høyere oppløsning, et hopp fra 8MP til 15MP og mulighet for å justere fokus på objektivene.

Hva? Absolutt alle objektiver til dSLR har jo fokusring. Kanskje du tenker på noe annet?

Ellers så er ikke Live-view nytt for 50D. I samme farta glemmer du 50Ds aller viktigste nyhet: videofunksjonen.

Han tenker nok fokus finjustering. Forøvrig har ikke 50D videofunksjon...

Edit:

Indeed.

Endret av _DSC1233.jpg
Lenke til kommentar
Gjest member-101642
er det så stor forskjell mellon 30d og 40d?

Ikke når det gjelder bildekvalitet. Noen mener faktisk at 30D har mindre støy enn 40D på høye lysfølsomheter. Den største forskjellen mellom 40D og 30D, er først og fremst funksjonene.

Lenke til kommentar
er det så stor forskjell mellon 30d og 40d?

Ikke når det gjelder bildekvalitet. Noen mener faktisk at 30D har mindre støy enn 40D på høye lysfølsomheter. Den største forskjellen mellom 40D og 30D, er først og fremst funksjonene.

Jeg oppgraderte fra 30D til 40D. Noen hovedpunkter er vel bedre lysmåling samt bedre AF. Merker god forskjell på dette området. Alle AF punkter er på 40D av kryssmåletypen mens det på 30D kun var på senterpunkt. Merker også stor forskjell i lysmålinger.

Lenke til kommentar
se#, du må virkelig sjekke fakta før du skriver sånt. 40D og 50D har like stor skjerm, men 50D har bedre oppløsning. 40D har også live-view.

Beklager hvis det ble uklart, den som skrev innlegget jeg svarte på hadde 30D og jeg prøvde å si fordeler ved 50d i forhold til 30d. Leste innelgget mitt på nytt og ser det kan misforståes.

Lenke til kommentar

Micro focus adjustment.

Ellers så er ikke Live-view nytt for 50D.

Tydeligvis ikke mitt klareste innlegg. Som jeg allerede har kommentert i et annet inlegg så sammenlignet jeg 30d mot 50d, og det skrev jeg ikke tydelig nok.

Ingen tvil om at 50D er et mer avansert kamera, men er det noe av dette du virkelig trenger? Mye tyder jo på at 60D kommer i høst, eller i verste fall etter jul en gang. Og da vil jo ikke prisen på 50D akkurat stige. Jeg har selv 30D og avventer 60D (eller hva det nå vil hete).

Canon har brukt ganske nøyaktig 1,5 år mellom hver lansering i dette segmentet. 10D, 20D, 30D, 40D og 50D. Hvis de fortsetter med samme tid mellom hver lansering så kommer 60D i februar-mars 2010.

50d kom ett år etter 40d, ellers har det vært mye 1.5 års intervaller. Dessuten skrev jeg jo "i verste fall etter jul engang" som var ment som en henvisning til 1.5 års intervallene. Grunnen til at jeg tror de vil gå for sommer/tidlig høst er hvor likt 500d er i spesifikasjoner og at stadig flere konkurrenter, også billigere modeller får video.

Lenke til kommentar

Jeg tok nettopp og fjernet et nulltall på mitt 400D, og oppgraderte til 40D. Det er helt fantastisk! Bare grepet i seg selv er verdt oppgraderingen. Huset jobber også mye bedre sammen med mitt EF 24-70 f/2.8L USM enn hva 400D gjorde. Jeg skyter mye actionfoto, og den økte skuddtakten er gull verdt for meg.

For min del? Ja, 40D er MER enn godt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...