Gå til innhold

Nordmoen setter opp hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Når det gjelder wTorrent + rTorrent mener jeg at jeg har gitt deg den informasjonen du trenger for å komme så langt at du kan kjøre install.php. Som sagt, det er mange dårlige kompliserte guider der ute som kan få deg ut på villspor. Hopp i alle fall over alt av kompilering, det trengs ikke. Legg inn pakkene jeg nevnte og rediger konfigurasjonsfilene .rtorrent.rc og /etc/apache2/sites-available/default som jeg har skrevet.

Kom på en ting nå, som du må gjøre før dette vil virke (dette skal gjøres etter at du har lagt inn pakkene!)

sudo a2enmod

Skriv scgi og trykk enter. Kjør:

sudo apache2ctl restart

Nå skal apache2 være satt opp med scgi og fungere fint.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok en titt på filen. Det eneste som står i forhold til PS3 er her:

http://mediatomb.cc/pages/devices

under Sony. Det ser ut til at begge de relevante linjene er ukommentert hos deg, så det skal være riktig. Den siste linjen er riktignok ikke lik, så du kan jo kryss-sjekke at det skal være x-divx og ikke bare divx, altså test med å bytte ut:

<map from="avi" to="video/x-divx"/>

med

<map from="avi" to="video/divx"/>

eventuelt gjør samme sjekk for linjen under også.

Lenke til kommentar
oj88, trenger litt hjelp med wtorrent, glemte å skrive riktig scgi port i install.php for å deretter slette install.php, er det et sted jeg kan skrive inn riktig port?

SCGI-port angir du i apache-konfigurasjonsfilen... De variablene man setter med install.php finnes i wtorrent/conf/user.conf.php

Port skal der være 80 så lenge webserver kjører på port 80.

I /etc/apache2/sites-available/default:

SCGIMount /xmlrpc-rtorrent localhost:6001

Mellom VirtualHost-linjene.

apache2ctl restart

Husk å ha kjørt a2enmod og aktivert scgi først.

I user.conf.php blir da denne linjen slik:

define ('RT_DIR', '/xmlrpc-rtorrent');

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Har satt apache2 sånn som du sa, men når jeg skulle skrive det inn i install.php så glemte jeg det og beholdt 80 :p

Ja, det skal være 80. Bare pass på å bytt om /RC2 (elns) med /xmlrpc-rtorrent i dette tilfellet.

Du burde nå kunne starte rtorrent, og deretter fyre opp wtorrent via nettleseren.

Hvis ikke det går må du poste her:

/etc/apache2/sites-available/default

Din .rtorrent.rc

Din user.conf.php

Lenke til kommentar

Supert! nå fungerer det iværtfall uten feilmeldinger, eneste som er nå er at jeg selvsagt ikke har rettigheter i de mappene jeg vil laste ned til, men det er raskt ordnet :)

Takker oj88, du har vært til stor hjelp!

Takk til Del også, nå fungerer det å transkode .flac og .avi :D

Lenke til kommentar

Vel dette var ikke så enkelt som jeg trodde, har:

sudo chmod 777 /home/bruker/video -R

Men får fortsatt beskjed om at jeg ikke har tilgang. Eneste jeg har gjort anerledes er å ikke bruke /xmlrpc-rtorrent, men /home/bruker/nedlasting/torrents

Noen forslag?

Lenke til kommentar

~/nedlasting er ikke under ~/video og har dermed ikke blitt endret rettigheter på hvis de stiene du skriver over stemmer.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, chmod til 777 er aldri riktig løsning.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Sannsynligvis er det feil at du har bruk /home/bruker/nedlasting/torrents istedet for /xmlrpc-rtorrent. Dersom dette er i webserveren eller programvaren som kjøres i den, så er / = webserverens root, ikke / på filsystemet. Stor forskjell. :)

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Vel dette var ikke så enkelt som jeg trodde, har:

sudo chmod 777 /home/bruker/video -R

Men får fortsatt beskjed om at jeg ikke har tilgang. Eneste jeg har gjort anerledes er å ikke bruke /xmlrpc-rtorrent, men /home/bruker/nedlasting/torrents

Noen forslag?

Ehm, du har misforstått noe helt her!

/xmlrpc-rtorrent har ikke noe med hvilken mappe filene lastes ned i!

/xmlrpc-rtorrent angir hvor wtorrent skal kontakte rtorrent via webserveren, dvs det blir http://dinhost/xmlrpc-rtorrent

Webserveren mounter rtorrent med SCGI i mappen /xmlrpc-rtorrent og via den "falske" mappen skjer kommunikasjonen mellom rtorrent og wtorrent.

Skulle likt å hørt hvilke feilmeldinger du får. Tipper du får feilmelding i wTorrent om at du ikke har tilgang, dette betyr at du ikke har rettigheter til å styre wtorrent fordi du bruker feil mappe!

Post de aktuelle filene jeg skrev forrige gang om du er usikker på dette her så kan jeg ordne det raskt.

Denne mount-mappen må være lik i både apache-filen, og user.conf.php!

Hvor nedlastede filer skal havne by default defineres i user.conf.php med:

define ('DIR_DOWNLOAD', '/path/to/downloads');

Lenke til kommentar
Hørtes rimelig knotete ut, hvorfor bruker du ikke torrentflux (eller ktorrent eller deluge for den saks skyld) istedet? En aptitude install, så funker det.

Hehe. Det er ikke knotete, det bare blir det når man misforstår greia.

wTorrent er så mye lekrere enn torrentflux, og med rtorrent som backend så er ytelse, funksjoner og stabilitet mye bedre etter min mening. Scheduling på torrentflux, f.eks, var omtrent umulig å få til, fordi alle torrenter starter sin egen prosess og disse går. torrentflux-b4rt var litt bedre men fortsatt stygt, ressurskrevende, tregt osv.

Til konfigurasjonsfilene:

Apache-fila er grei.

.rtorrent.rc trenger noen forandringer. Blant annet må man sette den til å bruke UTF-8 og man må spesifisere en session-mappe. I denne mappen lagres info slik at rtorrent blant annet kan fortsette der den slapp etter en restart av programmet (dvs hvis du restarter maskinen osv). Du må lage session-mappen og endre path i konfigurasjonsfilen nedenfor

Jeg anbefaler deg å bruke denne og redigerer det som må redigeres (f.eks porter og hastigheter). I dette tilfellet må TCP-porter 12001 til 12009 åpnes/videreføres og UDP port 12001 hvis du ønsker full hastighet (dette som ved med andre klienter):

scgi_port = localhost:6001
encoding_list = UTF-8
port_range = 12001-12009
port_random = no
dht = auto
dht_port = 12001
use_udp_trackers = yes
download_rate = 128
upload_rate = 4
min_peers = 10
max_peers = 50
max_uploads = 2
directory = /home/administrator/nedlasting/torrents

# Endre denne til din session-mappe
session = /path/til/session/mappe

check_hash = no

user.conf.php må endres. Det første du må forstå er at torrent-mappen, dvs mappen der selve .torrent-filene havner, må ligge inne i wtorrent-mappen, dvs samme mapper der index.php ligger. I dette tilfellet har jeg kalt mappen for torrents (jeg tror den ligger der som standard, ellers må du lage den). Du kan lage en symlink til en mappe et annet sted på disken, f.eks:

cd /var/www/wtorrent
ln -s /home/administrator/.torrent torrents

torrent-mappen (ikke evt symlink) må være chmoddet til 777 hvis du kjører standard oppsett, for da kjøres apache som brukeren www-data, og den brukeren MÅ ha tilgang til de mappene og filene den skal skrives til. Filene som blir lastet ned blir lastet ned av brukeren som kjører rtorrent, så denne brukeren må sevlfølgelig ha rettigheter til å skrive til nedlastings-mappen.

Her går jeg utifra at din wtorrent-installasjon ligger i /var/www/wtorrent, det samme gjør jeg i filen under, du må nemlig sette full path til wtorrent-installasjonen i define ('DIR_EXEC', ''); og jeg har gjort dette for deg under og satt den til /var/www/wtorrent/ (pass på / på slutten), og du må endre dette hvis denne path-en er annerledes.

<?php
/* wTorrent autoconfiguration file. Created 7/6/2009 */
define ('LANGUAGE', 'en');
define ('DB_FILE', 'db/database.db');
define ('RT_HOST', 'localhost');
define ('RT_PORT', 80);
define ('RT_DIR', '/xmlrpc-rtorrent');
define ('RT_AUTH', false);
define ('RT_USER', '');
define ('RT_PASSWD', '');
define ('NO_MULTICALL', true);
define ('EFFECTS', true);
define ('DIR_TORRENTS', 'torrents/');
define ('DIR_EXEC', '/var/www/wtorrent/');
define ('DIR_DOWNLOAD', '/home/administrator/nedlasting/torrents/');
?>

Webserveren må ha skrive-rettigheter til conf-mappa i alle fall, muligens flere. Har den ikke det får du nok en PHP-feilmelding. Jeg kjører Apache med ITK-modulen sånn at jeg kan spesifisere i hvert VirtualHost hvilken bruker Apache skal kjøre som, og dermed trenger jeg ikke å chmodde, bare å passe på at brukeren er eier av filene.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
wTorrent er så mye lekrere enn torrentflux, og med rtorrent som backend så er ytelse, funksjoner og stabilitet mye bedre etter min mening. Scheduling på torrentflux, f.eks, var omtrent umulig å få til, fordi alle torrenter starter sin egen prosess og disse går. torrentflux-b4rt var litt bedre men fortsatt stygt, ressurskrevende, tregt osv.
Når det gjelder bruk av ressurser kan jeg ikke se at det er noe poeng her med mindre man har svært svak hardware. Det er vel forskjellen på lite og bittelite. Når det gjelder funksjonalitet så ser jeg at mitt behov nok er litt mer banalt enn andres, jeg bare setter i gang en torrent eller fler uten noen scheduling. Men har man litt mer avanserte krav skulle jeg tro både ktorrent og deluge vil tilfredstille disse.

Jeg vil fraråde både dere å bruke wtorrent av sikkerhetsmessige grunner. Den er ikke pakket for ubuntu, og du sitter da selv med ansvaret å følge opp sikkerhetsoppdateringer.

Lenke til kommentar

Ble litt inspirert av prosjektet ditt så jeg måtte hive opp wtorrent på boxen min også(bruker rtorrent fra før, så det passet egentlig ganske godt).

Jeg vil fraråde både dere å bruke wtorrent av sikkerhetsmessige grunner. Den er ikke pakket for ubuntu, og du sitter da selv med ansvaret å følge opp sikkerhetsoppdateringer.

Det er intet problem sålenge man tar sine forhåndsregler, har både apache og lighttpd stående oppe nå. lighttpd for wtorrent på eth1 port 80, så det er kun tilgang til den fra lokalnett.

Klart, jeg får ikke tilgang til den fra det store internettet, men har da tilgang på ssh og links hvis jeg absolutt trenge det.

Lenke til kommentar

Så lenge man stoler på sine brukere så ser jeg ingen problemer. Man kan bruke htaccess om man ikke stoler på innloggingen. Dessuten kan man ha wtorrent på en adresse/web-path som er umulig å finne dersom man ikke vet adressen, så jeg ser ikke helt problemet med det. Kjører man apache på en sikker måte risikerer man bare at evt inntrengere skulle greie å herje med det apache har rettigheter til, dvs minst mulig.

At wtorrent er noe usikkert er ingen hemmlighet, og man må som sagt over ta sine forhåndsregler. Jeg brukte litt torrentflux/b4rt en stund, og det var bare uaktuelt for min del.

Lenke til kommentar

DET FUNKER :D

Takker oj88 :love:

Da er det bare 2 ting som står igjen så er alt komplett.

1. Hvordan kan jeg starte rtorrent sånn at den enten starter silent og samtidig med systemet.

2. Jeg vil gjerne sette rtorrent til å bare laste ned om natten, regner med det skal inn i .rtorrent.rc, men hva?

En liten ting til, oj88: det hadde nok for ganske mange vært fint hvis du har tid/gidder å skrive en liten guid på wiki sidene til diskusjon.no, det vil gjøre vårt(oss nooooooooobs som ikke har peiling) og ditt liv enklere. Vi kan søke oss til hjelp og du kan bare linke til wiki siden uten å måtte bruke 2 sider(ref: denne tråden) på å forklare en halvdød idiot(ref: meg) noe så enkelt.

Lenke til kommentar

1. rtorrent på gentoo har iallefall med init script(når den er kompilert med daemon useflag), vet ikke om det følger med på ubuntu, men kan være verdt å sjekke.

2. noe slikt?

schedule = throttle_1,00:00:00,24:00:00,upload_rate=30
schedule = throttle_2,08:00:00,24:00:00,upload_rate=1
schedule = throttle_3,00:00:00,24:00:00,download_rate=0
schedule = throttle_4,08:00:00,24:00:00,download_rate=1

Ved midnatt så går uploadrate opp til 30kb/s og downloadrate til unlimited.

Klokken 08:00 går både uploadrate og downloadrate til 1kb/s, vet ikke om du kan slå den helt av, men 1kb/s burde ikke sinke nett-trafikken noe særlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...