Gå til innhold

Nordmoen setter opp hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Jeje da var det endelig på tide å få satt opp hjemmeserveren, men i den sammenheng så trenger jeg noen råd og vink til optimal oppsett.

Først tenkte jeg det kunne være greit med en liten introduksjon til hva jeg skal bruke den til, og det er som følger. (Ps. dette er hjemmeserveren) Det jeg ser for meg er en hjemmeserver som deler ut filer på hjemmenettverket med Samba. Dele ut en mappe som jeg kan koble meg til fra utenom verden(FTP/noe annet). Torrent klient, tenkte på rTorrent + wTorrent, men er selvsagt åpen for forslag. Til sist så vil jeg at den skal kunne streame filmer og musikk til Ps3 og andre som vil se(på hjemmenettverket), tenkte på MediaTomb. Det skal også være Raid1 med to 1Tb disker.

Så var det over til spørsmålene, skal prøve å dele de inn etter kategori.

Er det noen forskjell på Debian mot Ubuntu server edition? Bruker Ubuntu til vanlig, men det er jo ingen stor forskjell på de. Trenger ikke udødelig stabilitet, hvis den må restartes anhver månede så er ikke det en krise. Det jeg lurer på er oppdateringer, sikkerhet og hvor nye pakkene er/blir. Ellers så er det jo ikke noen stor forskjell.

Burde jeg gå for LVM eller bare partisojonere ca. 5~10 Gb til Os ca. 2Gb til Swap og resten til /home?

Raid 1:

Tenkte jeg skulle følge denne guiden, men trenger jo ikke Swap i Raid, så er det bare å hoppe over? Sånn jeg skjønner det så kan jeg bare installere hele systemet så gjøre det om til Raid, er det riktig oppfattet?

Samba:

Jeg vil dele ut nesten alle mapper i /home, det kommer til å være en mappe med filmer(med undermapper selvsagt), musikk, bilder, programmer og kanskje en diverse mappe, burde jeg da dele hver mappe eller hele /home? Vil også ha litt sikkerhet da jeg skal på universitet og hybel til neste år, hvordan er det å sette opp brukere osv. i samba, er det også mulig å sette opp mapper som bare kan deles ut til folk med riktig bruker navn. Sånn at romkameraten min kan ha en privat mappe sånn som meg.

rTorrent/wTorrent:

Dette er bare et generelt spørsmål til dere som evt. bruker wTorrent, er det mulig å sette opp visse mapper som folk kan laste ned til, f.eks hvis jeg sier at folk kan laste ned til filmer, musikk og diverse, kan de da velge i wtorrent hvilken av de mappene, eller kan jeg bare sette opp en "nedlasting" mappe som alle kan laste ned til?

FTP/noe annet:

Mange anbefaler noe annet enn FTP, noen forslag? Vil ha maks sikkerhet, men jeg kommer bare til å dele ut en mappe med dokumenter osv. Så det er ikke dødelig, men viktig :p

MediaTomb:

Tror dette skulle gå greit, bruker vel bare hjemme sidene dems, her.

oj88 svarer veldig godt på en rekke ting, blandt annet wTrorrent, "FTP" og Debian vs. Ubuntu:

rTorrent/wTorrent:

Dette er bare et generelt spørsmål til dere som evt. bruker wTorrent, er det mulig å sette opp visse mapper som folk kan laste ned til, f.eks hvis jeg sier at folk kan laste ned til filmer, musikk og diverse, kan de da velge i wtorrent hvilken av de mappene, eller kan jeg bare sette opp en "nedlasting" mappe som alle kan laste ned til?

FTP/noe annet:

Mange anbefaler noe annet enn FTP, noen forslag? Vil ha maks sikkerhet, men jeg kommer bare til å dele ut en mappe med dokumenter osv. Så det er ikke dødelig, men viktig :p[/url]

Ang wTorrent: Multibrukerfunksjonen er ikke akkurat funksjonsrik, men gjør akkurat det du ber om, dvs du kan sette opp en mappe til hver av brukerne der filene de laster ned havner. Du kan også låse dem til å kun kunne bruke denne mappen (Velg "Force default dir only"). Jeg har flere brukere på min wTorrent, og hver bruker har sin nedlastingsmappe som de er låst til. Også veldig praktisk med tanke på synkronisering til ekstern disk, noe jeg gjør for at folk skal få det de laster ned. Torrent-mappen (mappen der .torrent-filene blir lagret) må ligge i wTorrrent-mappen, men du kan sette opp en symlink. Pass på å legge inn en .htaccess-fil i denne mappen slik at folk ikke kan nå denne via web! Man kan nemlig laste opp andre filer enn .torrent via wTorrent (disse blir da selvsagt ikke aktivert i rtorrent). Dette er en bug, dvs at wTorrent ikke sjekker om det faktisk er en .torrent-fil, og jeg har rapportert den.

Ang. FTP: Bruk SFTP! Du kommer likevel til å ha OpenSSH-server på maskinen regner jeg med, så da er jo SFTP aktivert som standard. Jeg bruker bare SSH til å koble til min server, både for shell, for å få tak i filer (bruker GNOME sin funksjon for å mounte SFTP), og for remote desktop (FreeNX som bruker SSH).

EDIT: Ang. Debian vs. Ubuntu så kan jeg vel si at dersom du ønsker noe som er dønn stabilt, gå for Debian Stable (Lenny). Ønsker du en noe nyere programvare samt enklere støtte for en rekke ting som HW/multimedia osv (f.eks XBMC pakkes kun offisielt for Ubuntu), velg Ubuntu. F.eks er rtorrent/libtorrent noe utdatert i Debian, og du ender nok opp med å kompilere selv for å få støtte for alle funksjoner samt å kunne følge de offisielle guidene rett frem. I Ubuntu derimot kan du få rtorrent+wtorrent opp å gå uten kompilering. Du trenger disse pakkene:

libapache2-mod-scgi

libxmlrpc-c3 (tror denne kommer inn med rtorrent)

php5-xmlrpc

php5-curl

php5-sqlite

og selvsagt apache2 og php5 (som burde dras inn dersom du legger inn pakkene over)

Samba og MediaThomb er ganske straight-forward.

Sjekk:

https://help.ubuntu.com/9.04/serverguide/C/index.html

Veldig OK guide for Ubuntu Server.

LVM spørsmålet er egentlig svart på, som jonnor sier, hvorfor ikke:

Jeg ser ihvertfall ingen grunn til å ikke gå for LVM. Debian støtter dette i installeren, så jeg regner med at det er tilsvarende for Ubuntu. Det jeg digger mest er snapshots, som garanterer konsistent backups av et filsystem som er i bruk. Også av systempartisjoner, slik at det å backe opp images av disse blir en lek. Kjører av den grunn LVM på alle mine pcer (hovedsaklig ihvertfall).

Varj kan fortelle at det kan være greit å også inkludere swap i raid:

angående swap på raid, så kan det være praktisk om du ikke ønsker at maskinen skal tryne når en disk ryker.

Det tror jeg var alt akkurat nå, kommer med mer snart.

Ps. Har eksamen på fredag så jeg får ikke startet før fredag med å sette denne opp, ville bare ha litt tid til å spørre. Ikke bli sint.

Endret av Nordmoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rTorrent/wTorrent:

FTP/noe annet:

Mange anbefaler noe annet enn FTP, noen forslag? Vil ha maks sikkerhet, men jeg kommer bare til å dele ut en mappe med dokumenter osv. Så det er ikke dødelig, men viktig :p[/url]

Ang wTorrent: Multibrukerfunksjonen er ikke akkurat funksjonsrik, men gjør akkurat det du ber om, dvs du kan sette opp en mappe til hver av brukerne der filene de laster ned havner. Du kan også låse dem til å kun kunne bruke denne mappen (Velg "Force default dir only"). Jeg har flere brukere på min wTorrent, og hver bruker har sin nedlastingsmappe som de er låst til. Også veldig praktisk med tanke på synkronisering til ekstern disk, noe jeg gjør for at folk skal få det de laster ned. Torrent-mappen (mappen der .torrent-filene blir lagret) må ligge i wTorrrent-mappen, men du kan sette opp en symlink. Pass på å legge inn en .htaccess-fil i denne mappen slik at folk ikke kan nå denne via web! Man kan nemlig laste opp andre filer enn .torrent via wTorrent (disse blir da selvsagt ikke aktivert i rtorrent). Dette er en bug, dvs at wTorrent ikke sjekker om det faktisk er en .torrent-fil, og jeg har rapportert den.

Ang. FTP: Bruk SFTP! Du kommer likevel til å ha OpenSSH-server på maskinen regner jeg med, så da er jo SFTP aktivert som standard. Jeg bruker bare SSH til å koble til min server, både for shell, for å få tak i filer (bruker GNOME sin funksjon for å mounte SFTP), og for remote desktop (FreeNX som bruker SSH).

EDIT: Ang. Debian vs. Ubuntu så kan jeg vel si at dersom du ønsker noe som er dønn stabilt, gå for Debian Stable (Lenny). Ønsker du en noe nyere programvare samt enklere støtte for en rekke ting som HW/multimedia osv (f.eks XBMC pakkes kun offisielt for Ubuntu), velg Ubuntu. F.eks er rtorrent/libtorrent noe utdatert i Debian, og du ender nok opp med å kompilere selv for å få støtte for alle funksjoner samt å kunne følge de offisielle guidene rett frem. I Ubuntu derimot kan du få rtorrent+wtorrent opp å gå uten kompilering. Du trenger disse pakkene:

libapache2-mod-scgi

libxmlrpc-c3 (tror denne kommer inn med rtorrent)

php5-xmlrpc

php5-curl

php5-sqlite

og selvsagt apache2 og php5 (som burde dras inn dersom du legger inn pakkene over)

Samba og MediaThomb er ganske straight-forward.

Sjekk:

https://help.ubuntu.com/9.04/serverguide/C/index.html

Veldig OK guide for Ubuntu Server.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Bare si fra hvis du trenger hjelp til wTorrent-biten. Finnes mange klønete/tungvinte guider der ute.

I praksis trenger .rtorrent.rc dette:

scgi_port = localhost:6001

(port er selvsagt valgfritt)

Apache-konfigurasjonsfilen for det aktuelle VirtualHost trenger dette (standard er /etc/apache2/sites-available/default som setter opp serveren på alle hosts):

SCGIMount /xmlrpc-rtorrent localhost:6001

(Her er både port og mount-mappe valgfritt)

Så er det bare å bruke wTorrent sin installasjonsfil (install.php eller noe sånt, slett denne etterpå!) for å installere (velge rett mount-mappe, opprette admin-bruker osv). Etter du har fått rtorrent+wtorrent til å kommunsiere kan vi sikre det hvis det er nødvendig (f.eks hvis det er flere lokale brukere av serveren, f.eks via ssh). Dette gjøres ved å sikre mount-mappen med brukernavn/passord, som man legger inn i wtorrent-konfigurasjonen.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Takker oj88 :D

Tror ikke jeg trenger mer sikkring, men det er ikke å forakte. Bare for å forstå hvordan rTorrent og wtorrent jobber så settes rTorrent til å laste ned torrents fra en mappe, så laster bare wtorrent torrent filer ned til denne mappen, er det sirka riktig? Er det noen måte å sette rTorrent/wTorrent til å legge filer i mapper etter type, velge at musikk skal ned i "musikk" mappen i /home osv? Eller bedre, kan brukeren velge hvor den selve filene skal lastes ned til, ikke bare hvor selve torrent filen skal lastes ned?

Lenke til kommentar

Jeg ser ihvertfall ingen grunn til å ikke gå for LVM. Debian støtter dette i installeren, så jeg regner med at det er tilsvarende for Ubuntu. Det jeg digger mest er snapshots, som garanterer konsistent backups av et filsystem som er i bruk. Også av systempartisjoner, slik at det å backe opp images av disse blir en lek. Kjører av den grunn LVM på alle mine pcer (hovedsaklig ihvertfall).

Lenke til kommentar
Takker oj88 :D

Tror ikke jeg trenger mer sikkring, men det er ikke å forakte. Bare for å forstå hvordan rTorrent og wtorrent jobber så settes rTorrent til å laste ned torrents fra en mappe, så laster bare wtorrent torrent filer ned til denne mappen, er det sirka riktig? Er det noen måte å sette rTorrent/wTorrent til å legge filer i mapper etter type, velge at musikk skal ned i "musikk" mappen i /home osv? Eller bedre, kan brukeren velge hvor den selve filene skal lastes ned til, ikke bare hvor selve torrent filen skal lastes ned?

Ok. Poenget med sikring er at dersom du har andre lokale brukere på serveren (med shell-tilgang) kan de styre din rtorrent via xmlrpc (kommandolinje eller f.eks med sin egen wtorrent hvis de har webserver-område). Når du legger inn torrents i wTorrent blir disse automatisk lagt inn i rTorrent, samme hvilken mappe det er snakk om. Du kan jo sette samme mappe i .rtorrent.rc som watch-mappe (dvs at dersom du legger torrents i den mappen f.eks via SFTP så blir de aktivert automatisk). Brukerne kan i wTorrent velge hvilke mappe filene skal lastes ned til. Det er dette jeg har nevnt over at du kan hindre hvis du ønsker det. Selve torrent-filene havner i samme mappe, uansett bruker. Jeg har et system der hver bruker får sine filer i en mappe med brukernavnet til den brukeren, og de kan ikke endre denne mappen (dette er brukere som ikke har noen annen tilgang til serveren enn wTorrent). Så synkroniseres disse mappene med en USB-disk hver morgen (kun ferdig-nedlastede filer).

wTorrent kommuniserer med rTorrent gjennom XMLRPC.

Se her hvis du vil forstå mer av det:

http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentXMLRPCGuide

Som du ser kan du styre rTorrent via kommandolinjen også (men dette må skje via en webserver).

Det finnes flere web-klienter for rTorrent, men disse har ikke multibruker-funksjonalitet, og jeg mener wTorrent er best og penest.

Se nederst på siden under external links:

http://en.wikipedia.org/wiki/RTorrent

Mye kjekt kan gjøres i konfigurasjonsfilen i rTorrent, f.eks scheduling. Jeg har den innstilt til å bruke lite av linjen på dagtid, og bruke full kapasitet om natta.

http://libtorrent.rakshasa.no/browser/trun...rrent.rc#latest

http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentCommonTasks

http://libtorrent.rakshasa.no/rtorrent/rtorrent.1.html

http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentUserGuide

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Et alternativ til Ubuntu er (synes jeg :) ) openSuse. Den har "alt-i-ett" konfigureringsverktøyet yast, som bl.a. har "innebygget" støtte for å definere Samba shares (husker ikke om den "delen" er installert som standard, hvis ikke er det bare å installere den med pakkebehandleren).

Yast har også et tekstbasert "GUI" som kan brukes om X (det grafiske) ikke vil samarbeide, selv om den ikke er like "vennlig" som den X baserte så er den grei å ha hvis en ikke gidder/vil knote for mye med div. konfig-filer.

openSuse har som regel også temmelig nye versjoner av programmer og er også ganske stabil (det er iallefall min erfaring hittil).

Ang. swap på raid. Det er egentlig unødvendig, swap kan bruke flere swap-partisjoner. Hvis du lager en swap-partisjon på hver disk og gir begge samme prioritet vil swap bruke begge på en "stripe"-liknende måte. Har partisjonene forskjellig prioritet vil den bruke den med lavest først.

Endret av HawP
Lenke til kommentar
Ok, trodde egentlig ikke det hadde noe å si, men betyr det at det som blir "swapet" blir lagret til det blir overskrevet? Mener da å huske at Ram blir tømt når maskinen slår seg av.

swap tømmes ved boot.

men dersom du kjører et program, som har sin del av minnet liggende i swap, og denne disken tryner, så vil nødvendigvis programmet miste data, noe som ikke alltid er ønskelig, da kan raid1/5/whatever til swap være en god ting.

raid0 er aldri vits til swap i linux, da linux automatisk striper swap dersom du gir den flere partisjoner/filer/disker.

Lenke til kommentar
Ok, trodde egentlig ikke det hadde noe å si, men betyr det at det som blir "swapet" blir lagret til det blir overskrevet? Mener da å huske at Ram blir tømt når maskinen slår seg av.

swap tømmes ved boot.

men dersom du kjører et program, som har sin del av minnet liggende i swap, og denne disken tryner, så vil nødvendigvis programmet miste data, noe som ikke alltid er ønskelig, da kan raid1/5/whatever til swap være en god ting.

raid0 er aldri vits til swap i linux, da linux automatisk striper swap dersom du gir den flere partisjoner/filer/disker.

Da skjønner jeg hva du mener, takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar

Altså, swap tømmes ikke ved omstart, kjernen bare driter i alt som ligger der og overskriver ved behov. Innholdet er fortsatt intakt helt til det blir overskrevet. Det er derfor enkelte krypterer swap partisjonen sin, slik at ingen kan montere den og finne rester av privat data.

Lenke til kommentar
Altså, swap tømmes ikke ved omstart, kjernen bare driter i alt som ligger der og overskriver ved behov. Innholdet er fortsatt intakt helt til det blir overskrevet. Det er derfor enkelte krypterer swap partisjonen sin, slik at ingen kan montere den og finne rester av privat data.

med "tømmes" mener jeg ikke at det fysisk overskrives, det hadde jo fort tatt litt tid å boote om det var tilfelle. men som du nevner, blir det ikke fortsatt brukt.

Lenke til kommentar

Tid for en liten oppdatering.

Da er serveren satt opp, nesten, mangler bare rtorrent og wtorrent. Alt gikk lekende lett, Raid1 osv. ble jo nesten automagisk satt opp av ubuntu installeren. Samba var like lett, med unntak av at Ubuntu desktopen min ikke finner de delte mappene hvis jeg prøver å trykke "Windows Nettverk" under "Steder", hvis jeg derimot velger "Koble til" og deretter windows delt mapper så funker det utmerket. Mediatomb var jo ikke noe problem i det hele tatt og Ps3 finner den med engang. Eneste jeg savner er en Upnp media spiller til ubuntu sånn at jeg slipper å laste ned.

Noen som har noen gode guider til rtorrent og wtorrent og ubuntu server?

Lenke til kommentar

Upnp er på vei inn i Amarok:

http://commonideas.blogspot.com/2009/01/up...and-amarok.html

inntil da finner du en grei oversikt her:

http://en.wikipedia.org/wiki/UPnP_AV_MediaServers#Linux

VLC er vel en god kandidat for klient.

Du trenger uansett ikke laste ned først, du kan jo bare montere mappene med cifs, nfs eller sshfs.

Rtorrent er pakket for ubuntu, så den er rett frem. Wtorrent finner du informasjon om her:

http://www.backports.ubuntuforums.org/show...ad.php?t=997105

Ellers kan du jo vurdere alternativer. Blant lettvekterne har du to som er diskutert her:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1042863

Torrentflux synes jeg er en god løsning.

Du kan jo også vurdere ktorrent, den har også web-interface. Ikke noe problem å slå av xserver etter å ha satt opp alt uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...