Gå til innhold

Ny pc, tips og kommentarer - i7, GTX295, X25-M

Anbefalte innlegg

Hei,

fredag bestiller jeg min nye maskin.

Oppsettet er som følger:

HK: Asus Rampage II Extreme

CPU: Intel Core i7 920

RAM: Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

GFX: Gigabyte GTX 295

SSD: Intel X25-M 80GB SSD x 2 i RAID0

HDD: Random 1TB HDD

KAB: Silverstone RV01

PSU: 1000w MIST

Jeg har en 22" SyncMaster skjerm fra før, samt mus og tastatur.

Her er handlevognen hos hw's prisguide:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=96844

Jeg ønsker kommentarer, tips o.l til dette oppsettet. Er ikke interessert i AMD/ATI-oppsett. Pris er ikke et viktig moment her.

Det er flott om den kan være så stillegående som mulig, og vil gjerne høre hva dere mener er de beste diskene på rundt 1 TB kapasitet mtp lyd.

I tillegg trenger jeg vel noe oppheng for 2,5" SSD-diskene?

Vil det være vanskelig å sette opp SSD-ene i raid0? Har aldri hatt noe med raid å gjøre før, men vet godt hva det er og har blitt fortalt det skal være greit å sette istand.

Takk,

wndl

EDIT: Forbedret tittel.

Endret av wendel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe tvil om dette blir en råtass, men ser du har valg flere komponenter som de ikke har inne og har heller ikke hatt inne på en stund. Kanskje revurdere noen komponenter hvis du skal kjøpe det i nær fremtid.

2x 4890, 1x 1TB Samsung Spinpoint, Antec Twelve Hundred(eller et annet kabinett du liker)

Ellers er det ikke så mye å si på oppsettet, lykke til! :-)

Endret av x3m_pl4yer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

RAID0 er helt greit å sette opp. Krever litt knotting dersom systemdisk under XP (driver på floppy & F6 - alternativt nLite), i Vista slipper du maset.

Oppsettet ser greit ut. TB diskene holder omtrent samme lydnivå uansett produsent. Jeg ville vel vurdert noe annet enn stock CPU kjøler dersom lyd er et problem.

Jeg fant aldri noe 2.5" til 3.5" "overgeng" når jeg installerte SSD'ene mine så jeg festa dem med ståltråd og fantasi. De tåler det jo. Nå har de visst fått en monterings bracket hos NetShop.

NetShop har forresten 30Gb Vertex på tilbud til 995,- denna uka. Du kunne jo hatt 4 stk i RAID0 ... (more disks = higher speed)

En kommentar;

Jeg har data på en server i et skap og har aldri angra på det. Så slipper du å ha masse diskplass på "bruksmaskinen(e)".

Lenke til kommentar

takk for svar.

Hvordan er ytelsen på Vertex-diskene da ? X25-M-en har jeg lest en del anmeldelser og ser ut til å være en skikkelig råtass.

Men det er klart, fire disker er bedre enn to disker:)

Skal sjekke opp 2,5"-opphengene og ny kjøler. Noen forslag til kjøler?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vertex'ene er greie, ihvertfall med firmware 1275 eller seinere. Intel's er nok noe bedre (bedre intern kontroller- større stabilitet), men også langt dyrere. Så det blir en avveining.

ULTRA (nevnt over) eller megahalem kjøler. Noctua'n syns jeg ikke er noe særlig, men viftene deres er ok. Men om du satser på disse kjølerene så sjekk at du har plass nok i kabinettet, de er digre (høye).

Lenke til kommentar

Jeg kom på to spm til:

1) Er det noe å stress med selve byggingen ? Har ikke gjort det på mange år, men har relativt god oversikt over hva som er hva og hva som må gjøres. Det eneste som bekymrer meg litt er å feste CPU-en til sokkelen på hovedkortet.

2) Jeg får kanskje ikke tak i noe skikkelig 2,5" til 3,5"-oppheng før om en stund, det går vel greit å bare legge de løst i hdd-bayene inntil videre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...