Gå til innhold

Trene med vekter - Gå ned i vekt og øke

Anbefalte innlegg

Per dags dato veier jeg oppunder 72 kilo. Innen den 10. Oktober må jeg komme meg under 69 kilo for å klare vektklassen jeg skal bokse i. Løpetrening og et sunnere kosthold skal ta seg av vektreduksjonen.

Har nylig startet å trene litt med vekter (3 dager i uken), for å øke utholdenhet og eksplosivitet i ringen. Evt økning i maksimal styrke kommer i andre rekke, og er isåfall å betrakte som en bonus.

Jeg trener altså ikke for å få meg en kropp som ser fin ut på stranda, men utelukkende for boksingens skyld.

Har hørt mye rart om hvor mange repetisjoner og serier (nå kjører jeg 15x3) man bør ha når man trener utholdenhet og eksplosivitet. En treningskamerat har fått beskjed om å kjøre ikke mer enn 6 repetisjoner av gangen, men da med tunge vekter. Så skal han heller kjøre 10 serier.

Gymlæreren min derimot fortalte meg at man heller bør kjøre litt lettere vekter, og heller ha mange repetisjoner, 20 sa han, for å få det beste resultatet.

Så, kjære forumbrukere, hva tror dere er den beste måten å trene vekter på om man ønsker å forbedre utholdenhet og eksplosivitet uten å legge på seg for mye muskler?

Om dere vet om noen styrkeøvelser som går fint sammen med boksing hadde det vært veldig fint :yes:

:cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du spørr om er litt rart :dontgetit:

Hvis du vil ha eksplosivitet er det bra med få reps ( ex 8x3)

Men hvis du vil ha utholdenhet er det best å gjøre som gymmlæreren din sier!!!!

Hvor gammel er du forresten?

Hvis du ikke er ferdig utvokst bør du ikke trene ALLT for mye eksplosivetet, da dette kan skade på langsiktig hold

( jeg sier ikke at du skal stoppe, bare trene mindre eksplosivitet og mer utholdenhet, før du er ferdig utvokst)

Dessuten er det umuligt å terne mer og bli sterkere som du vil, og sammtidigt gå ned i vekt!!!

Styrke=muskler=mer vekt!!!

Lenke til kommentar

Jeg er 17 år, men er fortsatt i vekst.

Kan legge til at jeg nylig har fåt et parr kilo med dødvekt pga en herlig helg sørpå med masse god mat, så akkurat det skal nok ikke bli så vanskelig å jogge vekk.

Kva tycks om 2 ganger i uka med noe rundt 20x3, og en gang med tyngre vekter, og 6x10?

Lenke til kommentar

Det høres bra ut!!

Men 6x10 virker litt rart!

Med få reps, skal du yte nesten 100% hver runde, og hvis du kan yte 100% 10 ganger rett etterhverandre er det noe rart.

Heller 8x4, men det er bare min mening evt 8x4, og dette gange 2

8x4x2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...