Gå til innhold

Dedikert mediespiller som streamer mediefiler til TV/stereo via trådløs ruter og HDMI

Anbefalte innlegg

Det er vel strengt tatt ikke ingen HTPC det er snakk om her, men jeg fant ikke noe bedre egnet underforum i farten. Er på jakt etter en mediespiller som jeg kan koble til TV og stereo, og da tenker jeg ikke på en PC som jeg har kjøpt ferdig bygd eller bygd selv, men en dings som kun er lagd for å spille av mediafiler på skjerm og eksterne høytalere.

De egenskaper denne dingsen må/bør ha (hvis det i det hele tatt er mulig), er:

- Streaming av filer fra f.eks. laptop til TV/stereo trådløst via trådløs ruter og mediespiller, slik at jeg kan bruke mine favorittprogrammer på PCen til dette. Da formoder jeg at jeg må koble meg trådløst til min trådløse ruter med laptopen, koble mediespilleren med kabel til en av portene på ruteren, og så koble mediespilleren til TVen med HDMI eller optisk. Det hadde selvfølgelig også vært en fordel om det hadde vært mulig å koble mediespilleren og en nettverksharddisk til hver sin port på ruteren, slik at jeg hadde trådløs lagring av filene også. Det viktigste for meg er at jeg kan streame lydfiler og nettradiostreamer fra laptopen, når det gjelder videofiler er det ikke så farlig om jeg må bruke TVen for å bla meg fram til filene.

- At mediespilleren takler de vanligste codecer og containere, som .mp3, .ogg, .avi, divx, xvid, .kmv, .flac, .wav, .wv, m.m..

- At mediespilleren kan kobles til TV/stereo via HDMI/optisk.

Peiling, anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billig: Popcorn Hour A-100

Bittelitt bedre: Popcorn Hour A-110

Bedre: en stille pc med XBMC (XBMC støtter OSX (mac mini), Linux (ubuntu er bra) og windows)

Best?: Nvidia ION med XBMC.

Jeg har en "vanlig" htpc med XBMC og tenker ikke gjøre en skjiiiit med det oppsettet før evt ION viser seg å være et bedre alternativ.

Det eneste jeg savner i XBMC htpcen min nå er muligheten til å bruke htpcen som en komplett surround-pre, altså med kun effektforsterkere tilkoblet. For å få dette optimalt må spesielt lyden gå gjennom en 3de parts "mod" à la romkorreksjon, feks en fil generert med norske (og absolutt geniale) Audiolense. Da hadde jeg vært en happy bunny! (For alt jeg vet går det også...)

Eneste jeg er misfornøyd med (både med popcorn hour og xbmc) er musikkavspilling. Blir litt keitete og lite brukervennlig etter min erfaring. Til det bruker jeg to andre applikasjoner, foobar2000 til avspilling av filene jeg eier (rippede cder) og Spotify til streaming av "ukjent" musikk jeg ikke enda har kjøpt.

En ting jeg absolutt hater med popcorn hour er den ufattelige klikkelyden i fjernkontrollen.

Den gode gamle XBOX v1 med XBMC står på barnerommet til dattera mi og funker som et fjell enda (slik den alltid har gjort)

DrE

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter å ha lest meg bitte litt inn i emnet, forstår jeg det slik at alle de egenskaper jeg ettersøkte i startinnlegget er mulig. Men det jeg lurer litt på, er hvordan det i praksis fungerer spille av mediefiler fra harddisk på laptop til TV og stereo via spilleren? Hvis mediespilleren hadde vært en PC, hadde det jo gått an å bruke Remote Dekstop eller diverse webinterface. Men i dette tilfellet? Det er nemlig ganske viktig for meg at jeg kan bruke mine favorittprogrammer til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...