Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjørte uten hjelm, uten førerkort og med passasjer.

Anbefalte innlegg

Idag kjørte jeg en venn sin moped en liten tur for å kjøpe mat. Jeg har ikke førerkort, ikke hjelm og passasjeren bakpå heller ikke hjelm. Ble stoppet av veivesenet og ble gitt 750,- gebyr på stedet for å ikke bruke hjelm, det samme fikk kompisen min bakpå. Så sendte de inn anmeldelse til politiet. Det jeg lurer på er hva jeg kan forvente meg å få av politiet. Eventuelle bøter eller utsettelser? Noen som vet? Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741

Boten dere fikk var veldig lav syns jeg. Det som jeg heller ville bekymre meg over var anmeldelsen de har lagt inn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
..

Idioti av deg uansett.

Ja, men dette er heldigvis ikke idioti som går utover andre enn han selv. Hadde han krasja hadde han utvilsomt fått store skader, kanskje for resten av livet. Anbefaler trådstarter til å se før/etter bilde av de mange motorsykkelistene som kjører uten kjøreklær og hjelm.

Lenke til kommentar

Ettersom vi kjørte i 20 km/t bortover flater på en dritt scooter, var det vel egentlig ingen fare for noen. Boten på 750,- var bare en gebyr fra veivesenet. Boten fra politiet har jeg ikke fått enda. Det jeg lurer på er om det er noen som har peiling hvor stor boten blir, og hvor lang utsettelsen blir.

Dette skjedde på Askøy, utenfor Bergen. Jeg er 17, passasjer er 18.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg vet ikke hvor stor den vil bli, men jeg vet at så lenge passasjeren som sitter på er minst 16 eller 18 år så skal han betale den selv. Dvs at du skal slippe å betale for kompisen din.

Hvis du kjører uten å ha med lappen vil jeg anta ca 1000 kr. I og med at du faktisk kjører på ett kjøretøy du ikke har lov til å kjøre vet jeg ikke helt hva de vil gjøre, (bot og/eller straff) men du må gjerne komme tilbake på hva som skjedde i dette tilfellet når du har gjort opp for deg.

Lenke til kommentar
Ettersom vi kjørte i 20 km/t bortover flater på en dritt scooter, var det vel egentlig ingen fare for noen.

Å treffe noe med hodet i 20 km/t er farligere enn du tror.

Ja det blir som å jogge å så stupe inn i en betong vegg. Tror ikke det er spesiellt behagelig.

Lenke til kommentar
Ettersom vi kjørte i 20 km/t bortover flater på en dritt scooter, var det vel egentlig ingen fare for noen.

Å treffe noe med hodet i 20 km/t er farligere enn du tror.

Ja det blir som å jogge å så stupe inn i en betong vegg. Tror ikke det er spesiellt behagelig.

Behagelig? Neppe. Men man kan lett kjøre fortere på en sykkel enn med en scooter, men det er ikke påbudt på sykkel med hjelm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Vi kjørte ca 30m meter i hovedveien før vi ble tatt. Max uflaks

Håper de har en oppmuntrende effekt ;)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...