Huginn Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jess. Det måtte vel skje, regner jeg med. Jeg lastet opp bilder til skolemacen med en skikkelig kort USB-ledning, og snudde macen kjapt for å vise en venninne et bilde. USB-ledningen får en slags piskeeffekt og slenger kameraet vekk fra bordflatens trygghet og ut i fritt fall. Objektivet lander sannsynligvis først, siden kameraet var festet i USB-ledningen. Det er ikke så mange skader som jeg kan se foreløpig. Søkeren i kameraet har fått en liten sort prikk ved det øverste fokuspunktet, men dette synes ikke på bilder. Det står værre til med frontglasset på objektivet. Nederst på dette har rett og slett glasset knust, med en liten en cm stor glassbit som ligger løst bak frontglasset. Dette synes ikke på bilder såvidt jeg kan se, siden den er såpass ute av fokus. Allikevel hadde det kanskje vært hyggelig å få det fikset? Er det noen som har noen formening om hvor mye det koster? Thanks, Henrik Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Auda. Du har min hele og fulle sympati. Jeg ringte Serviceproffen og spurte, og de regnet med at det ville koste fra ca 2500,- og oppover å skifte frontelementet og justere objektivet etterpå, i tillegg til andre problemer teknikeren eventuelt måtte finne. Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Auda. ;p Jaja, tusen takk for hjelpen ihvertfall. Blir nok ikke aktuelt å reparere objektivet, ihvertfall ikke så lenge det fungerer. Det kostet jo tross alt "bare" 5,000. Jeg drømmer om f2,8 IS-versjonen, kanskje når jeg blir rik. ;p Kamerahuset skal byttes ut til sommeren uansett, jobber dag og natt for et 5D MK2. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Objektivet skal lande veldig forkjært for at frontellementet skades fra en så kort høyde,Du er helt sikker på at det ikke er skrudd på et UV-filter foran frontellementet. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det er nok heller slik at det var mangelen på et beskyttende UV filter som gjorde at frontelementet knuste i stedet..... En som er smart nok til å eie et 70-200 f/4 er da for svingende smart nok til å se forskjellen på et frontelement og et UV filter også Forøvrig så har du min aller største sympati TS! Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det er nok heller slik at det var mangelen på et beskyttende UV filter som gjorde at frontelementet knuste i stedet..... Der kastet du bensin på forumbålet gutt! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det er nok heller slik at det var mangelen på et beskyttende UV filter som gjorde at frontelementet knuste i stedet..... Bruker du UV-filter som beskyttelse for objektivet ditt, så bruker du kanskje gammal gladpack som beskyttelse ved helt andre aktiviteter? Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Intet UV-filter. Glasskårene er på innsiden av glasset, og det traff bare flatt gulv. Objektivet er ganske så tungt, og med hele kameraet oppå i tydeligvis perfekt vinkel gikk det som det gikk. Jeg tviler på at et UV-filter ville gjort forskjellen siden det her virker som skaden kommer fra støt, noe kun et slags støtdemper-filter kunne gjort noe med. ;p Endret 3. juni 2009 av mrhenrik Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Intet UV-filter. Glasskårene er på innsiden av glasset, og det traff bare flatt gulv. Objektivet er ganske så tungt, og med hele kameraet oppå i tydeligvis perfekt vinkel gikk det som det gikk. Jeg tviler på at et UV-filter ville gjort forskjellen siden det her virker som skaden kommer fra støt, noe kun et slags støtdemper-filter kunne gjort noe med. ;p Jeg har egentlig tro på teorien din. Du hadde heller ikke motlysblenderen på, tipper jeg. Det er mye vekt du fikk slengt av gårde der. Tom Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Noen av Canons L-objektiver har et flatt glass fremst for å beskytte det egentlige frontelementet, men dette gjelder de store telene med fast brennvidde, og så vidt jeg vet er det ingen zoomer som er utstyrt med slikt. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det er nok heller slik at det var mangelen på et beskyttende UV filter som gjorde at frontelementet knuste i stedet..... Der kastet du bensin på forumbålet gutt! Forumbålet! Haha... Er du sikker på at eit UV filter ville tatt i mot støtet? (Kanskje ikkje i denne sammenhengen, men andre...) Trådstarter... legg ut noken bilder! Lenke til kommentar
Spook Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Noen av Canons L-objektiver har et flatt glass fremst for å beskytte det egentlige frontelementet, men dette gjelder de store telene med fast brennvidde, og så vidt jeg vet er det ingen zoomer som er utstyrt med slikt. Aha, så noen av Canons L-objektiver har et fastmontert UV-filter i front som beskyttelse for frontelementet - dog kanskje uten "UV egenskaper"? Interessant :!: Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Jepp. Når produsentene mener det er behov for beskyttelse, så bygger de det inn i objektivet. Det gjelder også flere Nikkorer. Jeg gjetter på at det gjøres om frontelementet lages av en type glass som er spesielt sårbar... Kjipt med glasset ditt, mrhenrik. Brukte du ikke solblender? Det hadde vært interessant med noen bilder både av og med objektivet. Endret 4. juni 2009 av Anew Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Ingen solblender på objektivet når det falt nei. Skal ordne noen bilder, men først er jeg nesten nødt til å gjøre meg ferdig med media-eksamen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Skal ordne noen bilder, men først er jeg nesten nødt til å gjøre meg ferdig med media-eksamen. Du får spørre om det er en grei oppgave å dokumentere destruksjonen av et objektiv fotografisk ;-) Ingen solblender på objektivet når det falt nei.Hver gang det falt i bakken hadde du ikke solblender? Sorry - kunne ikke dy meg - skal ikke gjenta seg :-) Endret 4. juni 2009 av k-ryeng Lenke til kommentar
Spook Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jepp. Når produsentene mener det er behov for beskyttelse, så bygger de det inn i objektivet. Det gjelder også flere Nikkorer. Jeg gjetter på at det gjøres om frontelementet lages av en type glass som er spesielt sårbar... Nah, jeg velger å tolke det slik at på de mest påkostende objectivene (les Canon sin L serie) så bygger de inn beskyttelsen i objektivet. Mens for andre objektiver så overlater de til oss forbrukere å selv anskaffe et beskyttende UV filter. Litt i samme gate som at Canon legger ved solblender når de selger sine "L" objektiver mens de overlater til oss forbrukere å selv kjøpe dette for alle andre objektiver. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Nah, jeg velger å tolke det slik at på de mest påkostende objectivene (les Canon sin L serie) så bygger de inn beskyttelsen i objektivet. Mens for andre objektiver så overlater de til oss forbrukere å selv anskaffe et beskyttende UV filter. Nå gjelder ikke dette L-serien som helhet, men enkelte utvalgte objektiver, så jeg heller også til teorien om bløtt glass i objektivets egentlige frontelement... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå