Gå til innhold

[litt Løst] Problemer med å mounte partisjoner ved oppstart av OpenWRT, problemet ligger trolig i /etc/config/fstab

Anbefalte innlegg

Heihei,

Jeg forsøker å mounte to partisjoner og en swap-partisjon på en minnepinne automatisk ved oppstart via /etc/fstab i OpenWRT på min NSLU2, men får det ikke til.

Jeg byttet nylig til White Russian 8.09 fra Kamikaze 7.09 fordi den hadde mulighet for å mounte via /etc/fstab istedenfor som et /etc/init.d-script, som jeg heller ikke fikk til.

Slik ser min /etc/config/fstab ut:

config mount
	option target   /opt
	option device   /dev/sda1
	option fstype   ext3
	option options  rw,sync
	option enabled  0

config swap
	option device   /dev/sda2
	option enabled  0

config mount
	option target   /home
	option device   /dev/sda3
	option fstype   ext3
	option options  rw,sync
	option enabled  0

og /etc/fstab ser da slik ut:

# WARNING: this is an auto generated file, please use uci to set static filesystems
 /dev/sda1	   /opt	ext3	noauto,rw,sync  0	   0
 /dev/sda3	   /home   ext3	noauto,rw,sync  0	   0

Hva kan dette være?

Edit: tittel

Endret av Rusma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjetter: Du har "option enabled 0" i konfigen, som sannsynligvis skal bety at den er deaktivert. Det resulterer sannsynligvis opsjonen "noauto" i /etc/fstab, og dermed blir ikke sakene automatisk montert.

Du kan montere partisjonene med "mount -a" på et kjørende system, og aktivere swap med "swapon /dev/sda2".

Lenke til kommentar
Gjetter: Du har "option enabled 0" i konfigen, som sannsynligvis skal bety at den er deaktivert. Det resulterer sannsynligvis opsjonen "noauto" i /etc/fstab, og dermed blir ikke sakene automatisk montert.

En annen ting er at jeg ikke kan se "/opt" og "/home" om jeg kjører kommandoen "df -h". Hvordan kan jeg se hvor ting er blitt mountet da?

Du kan montere partisjonene med "mount -a" på et kjørende system, og aktivere swap med "swapon /dev/sda2".

Dette funker fint, men forsvinner da om jeg rebooter.

Lenke til kommentar
"mount" viser deg hvor ting er montert.

PS: Ikke glem man og info sidene når du driver å fikler med slikt, all dokumentasjonen du trenger er normalt der. ;)

Jeg veit, det er alltid lurt og det finnes på nettet for man-pages følger ikke med openwrt.

Har du fosøkt å følge jonnors råd? Bytt ut

med

[code]option enabled  1

[/code]

i /etc/config/fstab, og sett noauto til auto i /etc/fstab

Jepp jeg har forandret /etc/config/fstab fra 0 til 1, for /etc/fstab dannet automatisk på grunnlag av denne, så /etc/fstab kan jeg jo da ikke forandre.

/etc/fstab viser nå:

/dev/sda1	   /opt	ext3	rw,sync 0	   0
  /dev/sda2	   /swapfileholder ext3	rw,sync 0	   0
  /dev/sda3	   /home   ext3	rw,sync 0	   0

Jeg har fjernet swappartisjonen, og lagt til en ext3 på samme sted med en litt mindre swapfil inni isteden. Tror dere dette er lurere enn å ha en tradisjonell linux/solaris swappartisjon der isteden, siden det ligger på usbminne som ikke tåler så mange read-writes?

Bare /opt og ikke /home med "mount". Hvorfor fungerer ikke "df"?

Lenke til kommentar
Jeg har fjernet swappartisjonen, og lagt til en ext3 på samme sted med en litt mindre swapfil inni isteden. Tror dere dette er lurere enn å ha en tradisjonell linux/solaris swappartisjon der isteden, siden det ligger på usbminne som ikke tåler så mange read-writes?

Jeg ser ingen grunn til at det skulle utgjøre noen forskjell?

Dersom du er bekymret for writes, bruk ihvertfall "noatime" opsjonen, hvis ikke skriver du til disken hver gang du leser en fil. Du kan også sette swapiness parameteren til kjernen, som bestemmer hvor lett den starter å swappe.

Bare /opt og ikke /home med "mount"

Pass på at mappen du prøver å montere til faktisk er tom, hvis ikke vil monteringa feile. Hvis det er tilfelle, så finner du normalt feilmeldingen i syslog, eller du kan montere på nytt fra fstab i terminalen.

EDIT: jeg mener selvfølgelig noatime

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Er det sånn at filer og disker som blir mountet blir litt speilet eller linket til fra /jffs?

Jeg fjernet nemlig /jffs/swapfileholder/swapfile, siden denne var gammel, og førte til at /jffs ble full. Da ble også /swapfileholder/swapfile fjernet ved neste boot...

Lenke til kommentar
Er det sånn at filer og disker som blir mountet blir litt speilet eller linket til fra /jffs?

Jeg fjernet nemlig /jffs/swapfileholder/swapfile, siden denne var gammel, og førte til at /jffs ble full. Da ble også /swapfileholder/swapfile fjernet ved neste boot...

Hmmm...Installerte seneste versjon av rtorrent fra optware på nslu2-linux det funket, men alle dependencies ble ikke installert, fordi /jffs ble 89% full. Doh! må jeg ha en egen partisjon på usben for /jffs også for at dette ikke skal skje eller hva? Ser noen som har hele systemet på usben, men jeg synes at jeg med det mister mye siden openwrt da i utgangspunktet var ment å kjøre på intern flash, uavhengig om usben kneler eller ikke.

Lenke til kommentar

Filsystemet i GNU/Linux (og andre UNIX lignende OS) er meget fleksibelt. Du har mange muligheter. /jffs/ har sikkert en del undermapper, og så kun kan vurdere å ha en eller flere av de på egne partisjoner for eksempel. Eller du kan bruke symlinker og linke mappene til en av partisjonene du allerede har. Kanksje finnes det noen som er ikke kritiske slik at systemet kjører selv om USB pinnen ikke er til stedet.

EDIT: hvordan oppsettet er på NSLU/openWRT som standard står vel i dokumentasjonen. Jeg vet ikke om ting blir speilet/linket fra /jffs

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Om jeg kjører "/etc/init.d/fstab restart" etter boot blir alt mountet, men det blir det altså ikke ved oppstart. Hva skjer med det?

La til noatime på "options options", om det var det du mente litt opp.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at openWRT gjør et par spesielle ting med fstab og lignende, men det som ofte skjer med USB enheter som skal mountes ved boot er at de ikke er klare. Fordi USB initialisering tar relativt lang tid. Det kan løses ved å legge til rootdelay=X (hvor X er antall sekunder kjernen venter før den starter).

Lenke til kommentar

La oss rykke tilbake til start.

Jeg byttet nylig til White Russian 8.09 fra Kamikaze 7.09 fordi den hadde mulighet for å mounte via /etc/fstab istedenfor som et /etc/init.d-script, som jeg heller ikke fikk til.
Det du sier her stemmer ikke. Siste White Russian er versjon 0.9, er det Kamikaze 8.09 du har nå?

Du finner forøvrig informasjon om hvordan du monterer USB-lagring i OpenWrt her:

http://oldwiki.openwrt.org/UsbStorageHowto.html

men den har du kanskje allerede prøvd?

For ditt formål så kan du også vurdere rett og slett å bruke Debian:

http://www.nslu2-linux.org/wiki/Debian/HomePage

OpenWrt er mye, men ikke brukervennlig. Den er bygget for enheter som kun har 4MB disk, og mangler mye av det vi ofte tar for gitt.

Lenke til kommentar
La oss rykke tilbake til start.
Det du sier her stemmer ikke. Siste White Russian er versjon 0.9, er det Kamikaze 8.09 du har nå?

Stemmer. Jeg sa feil.

Du finner forøvrig informasjon om hvordan du monterer USB-lagring i OpenWrt her:

http://oldwiki.openwrt.org/UsbStorageHowto.html

men den har du kanskje allerede prøvd?

Jeg skal forsøke.

For ditt formål så kan du også vurdere rett og slett å bruke Debian:

http://www.nslu2-linux.org/wiki/Debian/HomePage

OpenWrt er mye, men ikke brukervennlig. Den er bygget for enheter som kun har 4MB disk, og mangler mye av det vi ofte tar for gitt.

Jeg har brukt det allerede, men det innerholdt en gammel versjon av rtorrent, som ikke fungerte så bra med lite ram (screen krasjer). Siste developmentversjon skulle funke bedre.
Lenke til kommentar

hmm..

Jeg er ingen ekspert her, men forsøk dette ( ta backup av filene først )

1. slett S20fstab fra /etc/rc.d

2. lag ny symbolsk link: ln -s /etc/init.d/fstab /etc/rc.d/S49fstab

3. reboot

som sagt, har ikke peiling, men kanskje verdt et forsøk. Mulig du mangler noen pakker og.

Lenke til kommentar
hmm..

Jeg er ingen ekspert her, men forsøk dette ( ta backup av filene først )

1. slett S20fstab fra /etc/rc.d

2. lag ny symbolsk link: ln -s /etc/init.d/fstab /etc/rc.d/S49fstab

3. reboot

som sagt, har ikke peiling, men kanskje verdt et forsøk. Mulig du mangler noen pakker og.

Det funket ikke. Filen heter S20fstab, kan det ha noe å si (f.eks. at den lastes før S39usb)?

Lenke til kommentar

Vel.. Kanskje noen andre kan hjelpe deg med kommandoene, men sånn som jeg ser det, så er det altså fstab init som kjøres for tidlig, slik at usb biten ikke kommer med.

Jeg vet det skal finnes en "sleep" kommando, som gjør at fstab venter litt.

Anyway...Hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt OpenWRT teamet direkte. De har garantert vært borti ditt problem.

Lenke til kommentar
Dersom det er GRUB som brukes så legges det til på slutten av kernel linja i /boot/grub/menu.lst
Det er ingen grub/menu.lst i /boot; tror ikke openwrt har grub (det er jo ingen skjerm).

Vel.. Kanskje noen andre kan hjelpe deg med kommandoene, men sånn som jeg ser det, så er det altså fstab init som kjøres for tidlig, slik at usb biten ikke kommer med.

Jeg vet det skal finnes en "sleep" kommando, som gjør at fstab venter litt.

Anyway...Hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt OpenWRT teamet direkte. De har garantert vært borti ditt problem.

Right..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...