Gå til innhold

Enkeltpersonsforetak vs NUF

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her. Har per idag enkeltpersonsforetak og leier meg ut som konsulent og har en inntekt på ca 500.000. Har også en regnskapsfører jeg er fornøyd med.

Ble oppringt av et firma idag som presenterte seg som de største i Norge på å hjelpe firmaer og starte NUF.

Hvilke fordeler ulemper er det med NUF?

De fordelene jeg er blitt fortalt er:

- 100% sykepenger etter 16 dag kontra 65% idag(uten ekstra forsikring)

- Ikke personlig ansvarlig

- Kan ta ut personlig lønn på minimum ca 200.000 kr og ta ut resten som utbytte(28%)

Noen som har erfaringer med dette som kan si litt om fordeler og ulemper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å ha et NUF vil du slippe dette problemet.

Et NUF er strengt tatt et AS, bare uten krav til aksjekapital og er uten revisjonsplikt for omsetning under 5 mill (mener jeg å huske).

Revisjonsplikten kommer nok om ikke så alt for lenge, da regjeringen i sin vishet har bestemt at de vil likestille NUF med AS og heller pålegge NUFene revisjonsplikt, med de konstnadene det innebærer, enn å fjerne det byråkratiet fra ASet.

Krav til aksjekapital er et toegget sverd. På den ene siden gjør det at det er enkelt å starte, og at du ikke mister mye om firma skulle gå konkurs, men på den andre siden vil du kunne få problemer med å ta opp lån/få folk til å investere i deg, da du ikke virker veldig seriøs.

Vil anbefale deg å ta en titt på Bedin for mer informasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NUF blir for øvrig også stemplet som en useriøs selskapsform ettersom det er en del enklere å starte opp en ett AS. Hvorvidt det er et fortjent stempel skal eg ikke uttale meg om, men det kan være greit å ta dette med i betraktningen.

Lenke til kommentar

Vil også bare legge til at det er mange useriøse aktører innenfor de som vil "hjelpe deg" med å starte NUF - vær litt forsiktig hvem du samarbeider med.

Hvis du har en regnskapsfører du er fornøyd med kan nok denne også hjelpe deg med NUF uten at du trenger å dra inn en tredje part.

Men er også enig i at NUF kan oppfattes som en useriøs selskapsform - jeg tenker "kjapp løsning" med en gang jeg hører om det, og har selv unngått å benytte meg av løsnngen i frykt for å sette mitt selskap i et dårlig lys.

Men vil understreke at dette er bare mine tanker, jeg har ikke god nok greie på det til å gi noen "endelige svar",

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har jobbet som selger for Netcom tidligere og kredittavdelingen var lite villige til å godkjenne avtaler med små bedrifte registrert på den måten grunnet historier med lav likviditet.

Den selskapsformen ble grovt utnyttet da den begynte å bli kjent og slikt får jo selvfølgelig ringvirkninger.

Men du som konsulent har vel strengt tatt ingen store investeringskostnader som vil kreve større finansiering med mindre du bruker dyr teknologi som verktøy?

Lenke til kommentar

NUF er ikke nødvendigvis ensbetydende med useriøs, det er mange store og seriøse selskaper i Norge som er registrert som NUF, for eksempel IF forsikring.

Det forklarer jo en hel del. IF er jo den minst seriøse i hele forsikringsbransjen.

Radlekatt

Lenke til kommentar

NUF er ikke nødvendigvis ensbetydende med useriøs, det er mange store og seriøse selskaper i Norge som er registrert som NUF, for eksempel IF forsikring.

Det forklarer jo en hel del. IF er jo den minst seriøse i hele forsikringsbransjen.

Radlekatt

Hehe...den kommentaren ventet jeg på! ;)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hold deg LANGT unna NUF, du blir stemplet som useriøs med en gang, har du ikke 100K kan du starte et enkelmannsforetak, eller er dere flere kan dere starte et ANS. Hvis det du skal starte er for risikabelt til å stå personlig ansvarlig eller å invistere 100K så bør du finne noe annet.

Hvis det med sykepenger er et issue bør du kanskje heller velge folk med omhu som kan vise til år uten fravær fra jobb/skole.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hold deg LANGT unna NUF, du blir stemplet som useriøs med en gang, har du ikke 100K kan du starte et enkelmannsforetak, eller er dere flere kan dere starte et ANS. Hvis det du skal starte er for risikabelt til å stå personlig ansvarlig eller å invistere 100K så bør du finne noe annet.

Hvis det med sykepenger er et issue bør du kanskje heller velge folk med omhu som kan vise til år uten fravær fra jobb/skole.

Det kommer litt an på virksomheten - mange selvstendig næringsdrivende (feks innen typiske frilansyrker) trenger bare et selskap å fakturere gjennom, og er ikke avhengig av større innkjøp som krever kredittverdighet hos leverandører osv. De blir snarere målt etter hva de leverere selv.

Men nå så jeg på DinePenger i dag at regjeringens foreslår å senke aksjekapitalkravet i AS til 30.000. Dessuten er det tidligere foreslått at revisjonsplikten skal bortfalle for AS med mindre enn 5 millioner i driftsinntekter. Noen som vet om forslaget gikk gjennom?

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på virksomheten - mange selvstendig næringsdrivende (feks innen typiske frilansyrker) trenger bare et selskap å fakturere gjennom, og er ikke avhengig av større innkjøp som krever kredittverdighet hos leverandører osv. De blir snarere målt etter hva de leverere selv.

Men nå så jeg på DinePenger i dag at regjeringens foreslår å senke aksjekapitalkravet i AS til 30.000. Dessuten er det tidligere foreslått at revisjonsplikten skal bortfalle for AS med mindre enn 5 millioner i driftsinntekter. Noen som vet om forslaget gikk gjennom?

Revisjonsplikten for <5 mill har falt bort, (1.1.2011 tror jeg)

Det med 30'000,- i aksjekapital er såvidt jeg vet gått igjennom så det samlede storting og statsråd trenger bare å behandle det.

og ja jeg ser poenget ditt, men et ENK gjør samme nytta i tillegg har man mindre beskatning, (bedriftskatt og ikke innteksskatt). Uansett er det vel de flestes mål å danne et AS til slutt??

-frank

Lenke til kommentar

- Kan ta ut personlig lønn på minimum ca 200.000 kr og ta ut resten som utbytte(28%)

Dette høres mildt sagt suspekt ut; om ligningsmyndighetene kommer i nærheten av slikt er det bare å glede seg til straffeskatten kommer.

Gammle tråd, men TS tror kanskje at man kun betaler 28 % skatt på utbytte. Dete er ikke korrekt. Selskapet betaler først 28% skatt på overskudd og mottaker deretter 28 % på utbytte. Det blir derfor samlet 48,16 % skatt.

Skatteetaen kommer neppe til å bry seg med dette.

Lenke til kommentar

Gammle tråd, men TS tror kanskje at man kun betaler 28 % skatt på utbytte. Dete er ikke korrekt. Selskapet betaler først 28% skatt på overskudd og mottaker deretter 28 % på utbytte. Det blir derfor samlet 48,16 % skatt.

Her har jeg hatt full mental kortslutning, takk for korreksjonen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...