Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Goddag alle; Jeg skal sette opp en Windows Terminal Server 2008 med 5 brukere. Det er bortimot "Umulig" å lese seg frem til hva en egentlig må ha av programvare for å få dette til... Har kommet frem til enten Windows Server 2008 x64 Std + 5 stk TS CAL eller Windows Small Business Server 2008 Premium + 5 stk TS CAL Stemmer dette og/eller finnes det andre kombinasjoner ? (Vanlige CAL's inneholder visst ikke Applikasjons modus Terminal klient lisenser ... ?) Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Du må vel ha selve serveren, og så må du ha TS cal til hver bruker samt CAL for hver applikasjon brukeren skal kjøre på serveren. Servere selges ofte i pakker som inkluderer 5 CAL som du jo har satt opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Du må vel ha selve serveren, Ja, jeg har funnet ut såpass at Small Business Server ikke kan benyttes. Den tillater visst kun Admin Terminal Client. Derfor må du Standard eller SBS Premium. samt CAL for hver applikasjon brukeren skal kjøre på serveren. Her tenker du på applikasjons lisensene (Word, Excel etc) som evt følger applikasjonen (og ikke noen ekstra "server lisens" for å kjøre en bestemt applikasjon) ? (Jeg ikke full oversikt over applikasjonene ennå, så det får en ta seinere.) Servere selges ofte i pakker som inkluderer 5 CAL som du jo har satt opp. Tja... Selges med vanlig CAL (nettverks tilknyttning) og ikke TS CAL. Her forstår jeg ikke helt forskjellen. Trenger jeg den vanlige CAL lisensen for hver bruker også eller er denne inkludert i TS CAL ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå