Gå til innhold

FIFA 10: Den Gigantiske Tråden

Hvilken versjon skal du ha?  

490 stemmer

1. 1. Velg blant alternativene under

• PlayStation 2
      6
    • PlayStation 3
      239
    • PlayStation Portable
      1
    • PC
      22
    • Wii
      3
    • DS
      1
    • Xbox 360
      176
    • Mobil
      1
    • Skal ikke kjøpe FIFA10
      41

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Er relativt ny på fifa 10 og har ikke spillt noe særlig av 09. Jeg har store problemer med finter. Klarer nesten aldri å utføre en skikkelig finte i kamp. Det går rimelig greit i arenaen, men under kampens hete ender det som regel bare i tapt ball. Dette fører til at jeg ofte har problemer med å holde på ballen dersom det ikke er noen gode passningsmuligheter. Det jeg lurer på er om det finnes noen gode guider til finter og ballkontroll generelt?

Er i samme båt som du, det vil si jeg begynte å spille FIFA i mai ifjor.

Det som har hjulpet meg mest ang ballkontroll er fire ting:

1. Slipp sprinteknappen.

2. Lær deg å mestre alle forskjellige passninger, dvs varier mye. Selv brukte jeg stort sett bare kort- og gjennombrudds-passningene (og det gjør jeg forsåvidt fortsatt), men når du mestrer lobbpassning på en god måte kan det gi deg stort rom og godt med tid. Det er også lurt å lære seg å finte passning eller skudd. Og, det viktigste: bruk L1 mye (for veggpassning).

3. Når du tar imot ballen så holder du inne R2 samtidig som du slipper opp venstrespaken. Dette gjør at spilleren tar imot ballen og holder unna de som kommer mot ham. Det gir de andre spillerne rundt deg mer tid til å bevege seg inn i en posisjon hvor det er lettere å sentre til.

4. Lær deg "knock-on", dvs bruk høyrestikka aktivt. Den kan brukes til å slå ballen i ønsket retning når du mottar en passning, skifte retning på et blunk, eller til å slå ballen lengre unna deg når du sprinter. Dette kan være veldig effektivt men husk at du slår ballen langt unan deg så vær sikker på at det ikke er noen motspillere i nærheten av dit du sparker ballen.

Når du kan alt dette så forsøk å lære deg noen enkle finter, som f.eks ball-roll. Etter det er det på tide å prøve seg på semi eller manuelle kontroller for å oppnå ennå bedre presisjon.

De fleste av de andre som skriver i denne tråden er veldig dyktige spillere og de kan sikkert gi deg bedre tips, men fra en nybegynner til en annen så er det jeg skrev over det som har hjulpet meg mest og det irriterer meg at jeg brukte så lang tid på å finne ut noen av dem.

Lenke til kommentar

Hei. Er relativt ny på fifa 10 og har ikke spillt noe særlig av 09. Jeg har store problemer med finter. Klarer nesten aldri å utføre en skikkelig finte i kamp. Det går rimelig greit i arenaen, men under kampens hete ender det som regel bare i tapt ball. Dette fører til at jeg ofte har problemer med å holde på ballen dersom det ikke er noen gode passningsmuligheter. Det jeg lurer på er om det finnes noen gode guider til finter og ballkontroll generelt?

Er i samme båt som du, det vil si jeg begynte å spille FIFA i mai ifjor.

Det som har hjulpet meg mest ang ballkontroll er fire ting:

1. Slipp sprinteknappen.

Med måte da eller? Den er jo kjekk å bruke når man skal fort fremover/bakover. Eller er det bare jeg som er nybegynner?

3. Når du tar imot ballen så holder du inne R2 samtidig som du slipper opp venstrespaken. Dette gjør at spilleren tar imot ballen og holder unna de som kommer mot ham. Det gir de andre spillerne rundt deg mer tid til å bevege seg inn i en posisjon hvor det er lettere å sentre til.

Riktignok avhengig av kontrolleroppsett, men når man tipser nybegynnere så er det vel rimelig å anta at han bruker classic og da er det L2 man må bruke for å få mer kontrollerte nedtak/mottak.

Ellers er alle gode tips som jeg hadde god nytte av da jeg begynte å lære meg spillet (ikke at jeg er spesielt god, men merker heldigvis fremgang fra da jeg begynte, selv om jeg synes det går litt sakte :p )

Lenke til kommentar

Og husk å bruk radaren flittig... Nei vent, den vises ikke på tv'en min. :nei:

Ang. denne radaren. Er det mulig å fikse alpha'en på den slik at den ikke fades ut og blir mindre synlig når spillet foregår der den er plassert? Ikke så lett å forklare, men la oss si at spillet er midt på banen og radaren er plassert nederst midt på skjermen. Da blir radaren mer gjennomsiktig og prikkene som viser hvor spillerne er blir nærmest umulig å se - i hvert fall på min skjerm.

Det er ganske greit å ha radaren når jeg spiller i forsvar med laget mitt og skal holde linjen, samt ganske greit å ha den når jeg skal se etter løp i bakrom fra lagkompiser. :)

Og, ja... Kamera. Jeg bruker vanlig tele til normale kamper. Når det kommer til Club Championship så bruker jeg tele også, men trykker back/select for å ha fokus på min spiller og bytter litt frem og tilbake for å følge med på spillet hvis det er corner, frispark osv. på vår banehalvdel. Dette er når jeg spiller som ving, spiss eller offensiv midtbane. Hvis jeg spiller f.eks. sentral midtbane der det kreves en del defensivt arbeid bakover, holder jeg meg som oftest til kun å holde fokus på min spiller. Når jeg spiller forsvar derimot, bruker jeg som oftest den standard pro-vinkelen (husker ikke helt hva den heter i farten) for å ha bedre oversikt over pasningsmuligheter etter endt angrep fra motstander, samt for å holde linjen litt lettere. Har prøvd meg litt frem med forskjellige vinkler når jeg skal holde linjen, men fant ut at denne var den greieste ettersom ved å bruke tele blir det hakket vanskeligere for meg når jeg ikke ser radaren så godt. Er egentlig best å prøve seg frem, så finner du en grei vinkel til de forskjellige modusene. :)

Endret av Smål
Lenke til kommentar

Har ikke funnet løsning på det problemet nei. Vi har tydeligvis samme problem med at radaren fader ut til tider. Jeg bruker radaren mye når jeg skal på kontringer. Det er veldig greit å se hvor løpene starter. Ikke alltid du får oversikt over det før du poler på med gjennombruddspasninger.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til x-box kontrollene, men motsvarende på PS3 er L2+firkant(dvs den du bruker for å slå lange passninger og innlegg med). Har ikke prøvd det selv ennå, men poenget mitt var at siden det i utgangspunktet er en passning og ikke et skudd så er det viktig at du sikter korrekt.

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips om hvilke lag som egner seg å spille med mot et gitt lag? Eks, møter jeg en som spiller Barca online, hvilket lag passer det da å velge, med tanke på formasjon osv.? Er utrolig mange som spiller med Barca, Manutd, Chelsea , Real m ol. online..

Endret av olsen16
Lenke til kommentar

Noen som har noen tips om hvilke lag som egner seg å spille med mot et gitt lag? Eks, møter jeg en som spiller Barca online, hvilket lag passer det da å velge, med tanke på formasjon osv.? Er utrolig mange som spiller med Barca, Manutd, Chelsea , Real m ol. online..

Min erfaring er at Real Madrid er gode mot stort sett alt. Forsvaret er ikke spesielt godt, men jeg skårer så mye mål at det veier opp. Ellers synes jeg inter er solide mot offansivt gode lag, ettersom de har et veldig solid forsvar. United er også veldig solide defansivt, men passer bedre til en inleggsbasert spillestill, noe jeg ikke liker. Lyon er også et bra lag dersom du liker passningspill langs bakken. Jeg er rikting nok bare på nivå 21, så det er sikkert store forskjeller når man kommer opp i nivå. På mitt nivå pleier jeg å spille som Lyon, og dersom jeg taper, og går til rematch skifter jeg til Madrid som jeg pleier å vinne med. Som sagt er jeg relativt ny på spillet og på et lavt nivå.

Lenke til kommentar

Forsvaret til Real Madrid er ikke så værst uten Live Season, men det mangler litt fart og skulle hatt en god back til. Pleier selv å bruke Arbeloa-Albiol-Garay-Ramos eller Marcelo-Albiol/Garay-Ramos-Arbeloa fordi Pepe er dårlig pga. skade med live season.

Hvis noen spiller manager mode og trenger unge talenter fant jeg denne ;)

Endret av ΣΙΝΔΡΕ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...