Gå til innhold

FIFA 10: Den Gigantiske Tråden

Hvilken versjon skal du ha?  

490 stemmer

1. 1. Velg blant alternativene under

• PlayStation 2
      6
    • PlayStation 3
      239
    • PlayStation Portable
      1
    • PC
      22
    • Wii
      3
    • DS
      1
    • Xbox 360
      176
    • Mobil
      1
    • Skal ikke kjøpe FIFA10
      41

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg foretrekker at EA fokuserer på å rette bugs, og forbedre gameplayet, fremfor å bruke tid på å utvilke følelsesmotorer.

Du vrir på det vi sier, slik at det skal høres latterlig ut. På den måten blir det også feilaktig.

Det vi snakket om, var om Fifa opererer med lagkjemi i spillet? Eller om alt dette er ment å ligge i formasjoner og lag-taktikk? Altså finnes det "lagkjemi" som en x-faktor, eller ei?

La oss legge frem det vi vet:

- Den første faktoren er spilerne. Deres stats betyr selvsagt mye. Spesielt pasninger, plassering, taktisk evne, blikk og ikke minst spilleforståelse.

- Den andre er formasjonen og taktikken. Er man flink, kan man skreddersy en flott formasjon som passer enkeltspillerne i laget ditt som helhet.

- Den tredje er den som styrer showet, du. Alle er forskjellige, og kan foretrekke ulike ting. Men det er på custom taktikker, stor forskjell på hvor mange pasningsalternativer osv. du finner. Når du spiller, så kan du bare til en viss grad styre spillerne. Slik som å be dem gå på løp.

Så er spørsmålet om det finnes en 4. faktor? Altså lagkjemi. Dette har som sagt vært meget sentralt i FM siden starten. Det er ikke noe nytt, ikke noe hokus-pokus. Betyr det noe om spillerne er "samspilte" eller ikke?

Jeg er i tvil, men må foreløpig si at svaret er nei. Siden jeg ikke har funnet kilder på at det finnes i Fifa. Altså vil spillerne du har, og formasjonen/taktikken bety alt. Så det handler alt om å finne en formasjon/taktikk som passer spillerne best. Med andre ord, det laget med de flinkeste individene er det beste! Nå skjønner dere kanskje hva jeg mener? Derfor burde det kanskje være en "lagkjemi" faktor? For det laget med de individuelt beste 11 spillerne, er ikke alltid det beste laget. Spørsmålet mitt er hvorfor Barca er så gode? Skyldes det litt denne x-faktoren? Eller er det kun spillere + god skreddersydd taktikk?

Det er jo ingen tvil om at lagkjemi betyr noe i Fifa. Men det kan altså KUN skyldes custom taktikkene! At man rett og slett har brukt mye tid og gjort en svært god jobb med Barca sin custom taktikk. Mens andre er mer mangelfulle.

Betyr det noe, spør kanskje noen seg? Ja, først og fremst fordi at om kun spillerne/taktikken betyr noe, så har noen lag en enorm mulighet til å tweake seg bedre. Du kan altså spille en helt uvant formasjon med laget ditt. Betyr lagkjemi noe som en x-faktor, så vil store forandringer føre til dårligere lagspill.

Lenke til kommentar

Da blir det å endelig kunne spille Manager Mode. Endelig!

Men nå ble jeg i tvil om jeg skal bruke min pro eller ikke? Jeg skal begynne i League 1 eller Championship i England, så min pro blir jo veldig god i forhold til resten.

Hmmm. Vanskelig dette. Er jo gøy å unlocke nye bragder, men realismen i spillet blir dårligere.

Edit: Det er jo også slik at laget fort får en ekstre halv eller mer stjerne når din pro blir med i laget. Er jo kanskje ekstra gøy å kunne gjøre et 1 stjernerslag til et topplag på egenhånd. Dette er vel også en trophy på PS3.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
kan jeg fortsette managermode eller starte ny etter at patchen ble lasta ned?

Start en ny! Det må du for at patchen skal virke ordentlig.

Forsøk på ufattelig dårlig spøk?

Neida. For å sitere EA:

"To answer a few questions that may spring up;

- You will need to start a new MM game for the MM updates to take effect"

Kilde. (Står i andre post)

Lenke til kommentar

Neida. For å sitere EA:

Jeg har min virtual pro i karrieremodus, kan jeg starte en ny karriere og forsatt kunne velge å bruke han i den karrieren også ?

Lenke til kommentar

Neida. For å sitere EA:

Jeg har min virtual pro i karrieremodus, kan jeg starte en ny karriere og forsatt kunne velge å bruke han i den karrieren også ?

Ja, det kan du :)

Lenke til kommentar

For folk som vil mekke sin egen taktikk, så kan jeg komme med noe info av interesse.

Her har dere noe snekret info om spillestiler og hvordan innstillingene er for de enkelte. Så blir det enklere å selv tilpasse sin spillestil etter dette. Så har man en plass å begynne for den spillestilen man ønsker. (Laget av neo777 i denne tråden. Så har jeg fetet opp noen overskrifter, for å gjøre det mer oversiktlig.)

Physical long-ball team

Medium/slow, long passing. Lots of crosses. Defend deep and narrow but very aggressive.

Custom Tactics

Build Up Play

Speed - 50

Passing - 80

Positioning - Organised

Chance Creation

Passing - 40

Crossing - 70

Shooting - 50

Positioning - Organised

Defence

Pressure - 30

Aggression - 70

Width - 30

Defence Line - Cover

Direct team

Medium/fast, long-ish passing to get the ball upfield. Keen to get shots in. Balanced defensively.

Custom Tactics

Build Up Play

Speed - 60

Passing - 70

Positioning - Organised

Chance Creation

Passing - 65

Crossing - 50

Shooting - 70

Positioning - Free Form

Defence

Pressure - 50

Aggression - 50

Width - 50

Defence Line - Cover

Counter-attacking team

Fast paced. High-risk and free-form in attacking third. Defend deep and narrow to draw opponent in.

Custom Tactics

Build Up Play

Speed - 70

Passing - 50

Positioning - Organised

Chance Creation

Passing - 80

Crossing - 50

Shooting - 50

Positioning - Free Form

Defence

Pressure - 30

Aggression - 30 (to contain opponent so as to have the opportunity to counter attack)

Width - 50 (I suggest width to be medium so that the wingers are ready to launch a counter attack with ready)

Defence Line - Offside

Organised team

Balanced in attack, organised, low-ish risk. Defensive settings at the lower end of the medium band, looking to maintain shape.

Custom Tactics

Build Up Play

Speed - 40

Passing - 40

Positioning - Organised

Chance Creation

Passing - 30

Crossing - 40

Shooting - 35

Positioning - Organised

Defence

Pressure - 40

Aggression - 40

Width - 40

Defence Line - Cover

Possession-oriented team

Slow, short passes. Low risk to aid ball retention. Balanced defensively.

Custom Tactics

Build Up Play

Speed - 20

Passing - 30

Positioning - Organised

Chance Creation

Passing - 30

Crossing - 25

Shooting - 35

Positioning - Free Form

Defence

Pressure - 40

Aggression - 40

Width - 40

Defence Line - Offside

Up-tempo team

Quick, short passes, free-form. Press high to recycle possession early.

Custom Tactics

Build Up Play

Speed - 70

Passing - 30

Positioning - Free Form

Chance Creation

Passing - 80

Crossing - 40

Shooting - 60

Positioning - Free Form

Defence

Pressure - 60

Aggression - 60

Width - 60

Defence Line - Offside.

Lenke til kommentar

Lansky, jeg beklager hvis du tok det jeg sa, ang. voodoo, personlig. Min kommentar var rett og slett bare et resultat av at jeg kjedet meg. Når det kommer til lagkjemi og lignende i FIFA har jeg egentlig ingen formening om det, så ikke ta min kommentar så seriøst. Den var ikke seriøst ment. :) Beklager.

Endret av Smål
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...