Gå til innhold

FIFA 10: Den Gigantiske Tråden

Hvilken versjon skal du ha?  

490 stemmer

1. 1. Velg blant alternativene under

• PlayStation 2
      6
    • PlayStation 3
      239
    • PlayStation Portable
      1
    • PC
      22
    • Wii
      3
    • DS
      1
    • Xbox 360
      176
    • Mobil
      1
    • Skal ikke kjøpe FIFA10
      41

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men Barca er nok utvilsomt verdens beste lag for øyeblikket. Deres pasningsspill er helt sykt. Jeg skal ikke si noe på det.

Men jeg har to klager angående Barca:

1. Zlatan er alt for god. Han er imba. Hvordan har han fortjent å være så god? Jeg tror mye hadde vært gjort, om man bare stilte ned litt på styrken han sin, og enda mer på rykket. Han har et alt for godt rykk på spillet. (Men ikke se dere blindt på overall-statsen folkens. Den betyr egentlig lite. Det er hvor poengene er fordelt, som teller. Samtidig er det stor forskjell på hvordan to spillere med 92 i avslutning skyter. Dette er mye snakk om smak og behag for den enkelte. Man kan score mye med en som har "dårligere" avslutnings-stats, mens man slettes ikke klarer å sette skudd fra en med svært god.)

2. Jeg mener Barca er alt for aggressive på spillet. Det er kombinasjonen av pasningsspillet/lagkjemien og aggressiviteten som jeg mener gjør dem så ekstremt gode. Når Barca presser ballfører og jobber defensivt like bra som Rooney, så er det noe galt.

Lenke til kommentar
Lagkjemi er et ikke-element i FIFA så lenge man styrer alle spillerene. Ser ikke helt hvordan det går an å mene noe annet?

Jammen du styrer da ikke alle spillerne. Du kan kun dirigere dem til en viss grad. Posisjonering, spilleforståelse, eget initiativ osv. betyr mye. Men dette gjelder ikke isolert for hver enkelt spiller, det gjelder for laget som helhet.

Hvordan ser man lagkjemien best? Ikke så godt å oppsummere helt kort og greit. Jeg vil nok si at spillernes posisjonering og bevegelser i forhold til hverandre, teller mest. På Barca finner du ikke bare et flust med pasningsalternativer, men pasningene treffer nesten alltid spilleren. Ut ifra min erfaring med Real offline, så ser du til tider at pasningene du sender, blir sendt for langt foran medspillere osv. Jeg snakker ikke her om vanskelige pasninger, det er lette pasninger. Spillerne er rett og slett ikke helt på linje med hverandre. De er ikke synkronisert.

Ellers så kan dere prøve noe om dere er i tvil. Ta et lag, å bytt ut mange av spillerne som er oppført i start elver-en. I en del tilfeller har man faktisk bedre spillere (stats-messig) på benken enn på banen. Men du vil fort merke at laget ikke er like samspilt om du gjør endringer. Nå har jo ikke jeg spilt så enormt mye av Fifa 10, men på Fifa 09 var det utvilsomt slik. Jeg må også si som Ziuuung - hvorfor skulle de ta det vekk nå?

Lenke til kommentar

Poenget er at spillerne beveger seg i forhold til det som er gitt i formasjonen, og det du instruerer de til å gjøre. Dette er ingen x-factor som noen lag er bedre til enn andre.

Om du tar nye spillere inn i enkelte posisjoner, og føler at de ikke fungerer er svaret ganske enkelt; Alle spillerne har sine styrker og sine svakheter. En må jo selvsagt tilpasse formasjonen til de elleve som spiller utpå der. Bytter man Torres med Berbatov i et fiktivt lag vil jo en måtte tilpasse spillet sitt til den nye utpå banen!

Lenke til kommentar

Herlig argument for at lagkjemien er så mye bedre med Barca. "Pasningene treffer nesten alltid spilleren". Hver enkelt spiller på Fifa10 har sine stats, som påvirker hans ferdigheter til og slå pasninger, kombiner det med at det sitter en person med en håndkontroll i hendene og styrer når og hvor spilleren skal sentre.

Og du kommer med noen helt utrolige vage "bevis" for lagkjemien har så mye og si som du påstår.

Lenke til kommentar

Jeg blir så frustrert for tiden.

Hva skal man gjøre for å få situasjoner til å gå i sin favør? HVER, og da mener jeg ABSOLUTT HVER ENESTE situasjon der ballen spretter tilfeldig, eller 2 spillere løper rett inn i hverandre, så får motstanderen min ballen! og jeg gidder ikke ramse opp alle gangene denne random ballen har gått rett i benene på mannen som står 5 meter bak forsvarslinja mi og kan prikke den inn bak keeper. Hva faen skal jeg få gjort? Taper jo kamper som jeg burde vunnet pga slike hendelser.

Og jeg lurer også på; Når motstanderen har 10 mann på egen banehalvdel, og INGEN på midtbanen min fyller etter (selvom jeg har på ultraoffensiv og alt som går ann), hvordan skal man skape situasjoner? Går jo ikke ann å ta finter ettersom de har igjen 7 mann i sikring.

/omg

Endret av Larsemão
Lenke til kommentar
Herlig argument for at lagkjemien er så mye bedre med Barca. "Pasningene treffer nesten alltid spilleren". Hver enkelt spiller på Fifa10 har sine stats, som påvirker hans ferdigheter til og slå pasninger, kombiner det med at det sitter en person med en håndkontroll i hendene og styrer når og hvor spilleren skal sentre.

Og du kommer med noen helt utrolige vage "bevis" for lagkjemien har så mye og si som du påstår.

Ja, det er slagkraftig argumentasjon han kommer med. Fikk meg til å trekke på smilebåndet om ikke annet! :p

Spiller forresten med Juventus. De passer egentlig ikke helt taktikken jeg kjører, men det fungerer da greit. Morsomt å være et lag som så få andre er.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Jeg skjønner du bruker Barca, derfor er det også viktig for deg å ha rett. På FM har lagkjemi hele tiden vært svært sentralt. Lagkjemi var ihvertfall med i Fifa serien fra og med Fifa 09. Vet ikke om det var innført før da. Lag som Arsenal og Barca har veldig god lagkjemi. Spillerne finner hverandre over alt.

Men jeg blir i tvil nå når jeg søker på nettet. Noen sier noe, andre sier noe annet. Det er mulig at man faktisk ikke har noen målinger på lagkjemi på Fifa 10. Det finnes på ultimate team, det gjorde det på Fifa 09 (På ultimate team er lagkjemi en synlig stat). Men jeg klarer ikke finne noen konkrete kilder på lagkjemi ellers for Fifa.

Så da er det godt mulig at det ikke betyr noe (noe som er ganske primitivt av EA). Altså at kun statsene for de enkelte spillerne betyr noe, og at å designe en god taktikk er alpha omega ellers. Ja, da blir vel Real noe helt annet. Hvis man klarer å tweake taktikken bra, så kan man få et like effektivt lag som Barca. Men det kreves altså solid testing og utprøving.

Men med custom taktikk, så er Barca suverene når det gjelder samspill og lagkjemi. (Arsenal er også gode). EA har sikkert brukt mye tid på å få et veldig pent lagspill. Mens Real rett og slett ikke stemmer 100% med custom. Dette er kanskje gjort med vilje fra EA sin side?

Ettersom lagkjemi ikke betyr noe da (som en skjult verdi), så gjelder det bare å ha de beste spillerne. Både Real, Chelsea og Barca har svært gode spillere offensivt som defensivt. Mens United taper veldig mye på midtbanen. Spiller for spiller, vil rett og slett ikke United være like gode som de andre beste. Så spillet speiler ikke virkeligheten. Dette kunne vært unngått om lagkjemi hadde vært en egen verdi. Men jeg vet jo ikke, lagkjemi kan være en skjult stat. Siden jeg ikke har funnet noen kilder, så må jeg dog holde meg på "nei-siden".

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Jeg skjønner du bruker Barca, derfor er det også viktig for deg å ha rett. På FM har lagkjemi hele tiden vært svært sentralt. Lagkjemi var ihvertfall med i Fifa serien fra og med Fifa 09. Vet ikke om det var innført før da. Lag som Arsenal og Barca har veldig god lagkjemi. Spillerne finner hverandre over alt.

........ Tuller du nå eller?

Lenke til kommentar

........ Tuller du nå eller?

Du skjønner hva jeg mener. Ikke les det bokstavelig.

Lenke til kommentar
Poenget er at spillerne beveger seg i forhold til det som er gitt i formasjonen, og det du instruerer de til å gjøre. Dette er ingen x-factor som noen lag er bedre til enn andre.

Om du tar nye spillere inn i enkelte posisjoner, og føler at de ikke fungerer er svaret ganske enkelt; Alle spillerne har sine styrker og sine svakheter. En må jo selvsagt tilpasse formasjonen til de elleve som spiller utpå der. Bytter man Torres med Berbatov i et fiktivt lag vil jo en måtte tilpasse spillet sitt til den nye utpå banen!

Jeg er enig i dette. Men det er ganske dårlig av Fifa at spillere er det eneste som betyr noe. I Det virkelige liv så er spillerkjemi en x-faktor. Det at spillerne er på samme linje, tenker likt, forstår hverandre... er svært viktig. På FM har man dette med. Man må tilbake til CM stadiet før det kun var snakk om å ha de 11 beste spillerne, å man kunne mekke en superformasjon.

Selvsagt blir detaljdelen mye bedre på FM, på mange områder kan man ikke sammenligne. Jeg tror de fleste av oss heller ikke vil ha for avansert og mye på Fifa, vi vil jo først og fremst spille. Men hvis det er sant at lagkjemi ikke betyr noe (som en skjult x-verdi), så er det ganske dårlig og primitivt av EA.

Når jeg søkte på temaet, så kom jeg blant annet over en tråd som var laget i sommer, før spillet kom ut. Der var det en som sa at han mente Real ville bli det beste laget, fordi at Fifa ikke tok hensyn til lagkjemi. Med andre ord, at hvor gode spillere man har + skreddersydd formasjon betyr alt. Men igjen, jeg vet ikke om det han sa var sant. Men uten andre kilder, så må jeg jo legge til grunn at man ikke har lagkjemi som en x-faktor. Det vil jo være sant, til det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar

@GoldlaXiE: Real Madrid er det desidert beste laget i spillet, det skal ikke mye tweaking til (alle spiller forskjellig derfor handler det om å finne din egen formasjon/taktikk som passer spillerne, det går jo relativt fort.) før man enkelt kan spille seg fri alene gang på gang. Dette er fordi du da kan ha den raskeste angrepsrekka i spillet samtidig som alle spillerne har meget gode andre stats.

Angående rykket til Zlatan så er det ikke noe spesielt annerledes enn det rykket han har i virkeligheten, styrken hans er kanskje overvurdert (skulle nok vært på 92 kontra 97), men han er fullt mulig å stoppe ved å ikke la han få vende opp (gå i rygg).

@Lansky: Du er klar over at legendary er så råttent i motsetning til spillere online? Du vil sjeldent få slå pasninger på samme måte mot en som er halvgrei defensivt på FIFA 10. Spill med Real i en 4-3-3 der du bruker Higuain - Benzema - Ronaldo på topp med Kaka - Lass - Alonso på midtbanen og så hvor enkelt det er å spille pasninger mot Barcelona online, og forresten newflash; Barcelona er MEGET aggressive når de har mistet ball.

Jeg står fortsatt for at Real Madrid er det beste laget på FIFA10 (sikkert derfor majoriteten av de jeg møter har lyst til å bruke de og at Chelsea er det nest beste laget).

EDIT: Du er lagkjemien.

Endret av Wisbatov
Lenke til kommentar
Får ikke til noe bra spill med Real Madrid og 4-3-3, men med en slags 4-2-3-1 fungerer det veldig bra.

Det er det samme jeg har brukt med Real Madrid (har spilt Higuain bak Benzema) og har fungert veldig bra, men spiller mest med United (som i årets utgave er relativt tamme i og med at Valencia har samme fart i rykket som Zlatan) og Barcelona, samt at jeg spiller flere kamper der vi begge bruker 4 1/2 stjerners lag eller 4 stjerners.

EDIT: Det har jo i stor grad med at filosofien og dermed også formasjonen/spillerne/strategien er sånn i virkeligheten. Arsenal og Barcelona er verdens beste lag når det kommer til pasningsspill langs bakken, du må nesten regne med å spille på en litt annen måte med andre lag så fremt de ikke ønsker å gjøre formasjonsendringer. Du har PS3, ikke sant? Interessert i å ta et par kamper senere i kveld (23.00-00.00-ish) der jeg kan demonstrere at det går an å spille vakkert pasningsspill med andre lag enn bare Barcelona? Jgiggs er PSN hvis du skulle være interessert.

@Dexter: Nå må du snart få spilt mot meg head to head og ikke drive med den klubbskiten 24/7 :blush:

Endret av Wisbatov
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...