RMBB Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Skal formatere minnenpenne fra men det var ikke så lett som jeg trodde. Jeg finner ikke ut hva den heter. Når den er mountet ligger den i /media/disk Men hvordan finner jeg ut hva den heter når den ikke er mountet? Lenke til kommentar
Irons Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Fra google: 1. To find out the USB device name run fdisk -l In this case my stick is /dev/sdb1 2. Make sure the memory stick isn’t mounted. To unmount run umount /dev/sdb1 3. To format with ext3 filesystem run mkfs.ext3 /dev/sdb1 4. To label your stick run e2label /dev/sdb1 Nå er det vel sånn att du kanskje ikke vil kjøre ext3 på usb stikka, men iallefall så har du komandoen for å finne den, skal du formatere den med fat så bruker du mkfs.vfat (krever dosfstools pakka, usikker på om den er default instalert). Endret 3. juni 2009 av Irons Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Men da får jeg ikke opp noe. Hvordan skal det fortelle meg hvilken av diskene som er minnepennen? Står ikke noe om hvordan man finner ut hvem av dem som er minnepenn.. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Last ned gparted, hvis du har Ubuntu så følger det med (om jeg ikke husker feil) Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Det fungerte utmerket Takker Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 gparted på Parted Magic livecd kan også brukes om man ikke har ubuntu. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Gnome Format er også et alternativ. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 gparted på Parted Magic livecd kan også brukes om man ikke har ubuntu. Eller bare installere gparted/qtparted (el.) hvis man har en annen linux distro Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 gparted på Parted Magic livecd kan også brukes om man ikke har ubuntu. Eller bare installere gparted/qtparted (el.) hvis man har en annen linux distro Ja korrekt. Men hvis man ikke har noenting så er den livecden bra. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Stemmer det Parted Magic er ganske bra, brukt det en del ganger sjøl før. Abefales jo å ikke formatere noe på en disk der noe er mounta. Så endre noen partisjoner på systemdisken burde vell ungåes, og da er Parted Magic fin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå