Itw Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Heisann Jeg sliter en del med og få installert ubuntu på en server som jeg skal kjøre RAID1 på. Har 4stk 1tb disker som skal settes opp i raid1 så jeg jeg får to disker på 1tb med lagring. Jeg setter opp raid 1 på hovedkortet, og starter opp ubuntu installasjon i fra cd plate som normalt, men når jeg skal velge partisjon virker det som at linux ikke ser raid men 4 forskjellige disker.. Hvordan skal jeg klare og installere linux på raid 1? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 1 - Ikke bruk hovedkort-RAID, Linux sitt innebygde software RAID er bedre. mdadm heter konfigurasjonsverktøyet, du finner guider via google. 2 - Vurder RAID5 istedet for 2xRAID1 Du vil få 1TB mer plass, kun en "disk" å holde styr på, enklere utvidelsesmuligheter og noe bedre skrivehastighet. 3 - For optimal fleksibilitet, bruk LVM på toppen av RAIDet. Det er også en god idè å ha en separat disk til OS, men det er ikke noe must. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Okei så raid5 vil være bedre og gi samme sikekrhet? Skal prøve og google litt på mdadm og LMV for og finne ut hva det er. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 RAID5 gir bedre utnyttelse av plass enn RAID1, men det er også større mulighet for datakorrupsjon (silent data corruption) Hvis dataene ikke er viktige eller du tar backup er RAID5 greit. For de aller fleste er RAID5 helt greit, men jeg mener RAID1 eller RAID10 er bedre. Hvis en bruker LVM spiller det også nesten ingen rolle hvilket type RAID-array en har "i bunn" Lenke til kommentar
Itw Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Har ikke funnet ut hva LVM er enda... Dette skal stå på 2 servere. 1server tar backup av 3-4 arbeids stasjoner. server 2 tar backup av server1 så burde jo være greit med raid 5. Plass og ytelse er egentlig ikke noe problem da hdd er billige og kan kjøpes flere av. Ytelse er heller ikke viktig da de bare vil stå som filservere, som backup programmer lagrer til. Eneste server 1 som vil kjøre backup programvare til server 2, men er da ikke rare resursjene det kreves. Dette ser ut som en ok guide, har skrevet den ut nå, så skal bare finne ut hva LVM er og hvor det kommer inn i bildet så setter jeg igang Endret 3. juni 2009 av Itw Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 mdadm er rett og slett programmet som brukes til administrasjon av software-RAID i linux. Du kan få en rask innføring i LVM på linuxguiden.no Lenke til kommentar
Itw Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Drev på og redigere forige posten min mesn du svarte, har funnet en lett fin guide på mdadm der. Takker for linken skal lese gjennom nå og se hvor det kommer inn i bildet. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Men, hva er best? Installere ubuntu på en raid1 partisjon, eller lage kun en vanelig partisjon og sette ubuntu på? Og om da evnt disken med ubuntu på kræsjer, vil jeg da tape all data på de andre diskene også, eller er dems raid konfigurasjon lagret på diskene? Omså så er det jo ikke noe problem og ha selve ubuntu på en orinær partisjon som også er kjappere og installere etter hva jeg kan se nå.. Og lastet ned ubuntu 8.04 alternate install og må si den bruker ufattelig langtid og installere.. Har sikkert stårr i 45min nå etter at raid oppsettet og formatering var ferdig... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 IMO er det beste å ha OS separert fra lagrings, på en egen disk. Men det nest beste er å ha det på et par av de virtuelle diskene du oppretter i LVM'et. Informasjon om RAIDet ligger på diskene. I utgangspunktet det samme med LVM. Forresten så kan det være lurt å kikke litt rundt i tråder på forumet, veldig mye har vært oppe før Lenke til kommentar
Itw Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Virket som installasjonen hang seg så startet helt på nytt jeg nå, laget en egen partisjon på 2 av tb diskene som jeg satt av 25gb til ubuntu, og annet tull på den andre disken, og lagde raid1 av resten... Håper det funker driver på og installere enda... Nesten så jeg begynner og vurdere windows her nå... huff Okei da er alt som det skal være tror jeg... Noen måte jeg kan sjekke at raid1 faktisk funker som den skal? Endret 3. juni 2009 av Itw Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Fungerer... sjekk cat /proc/mdstat se denne siden for mer info om kommandoen. Kan også bruke mdadm --detail /dev/md0 eller /dev/md1 ettersom hva du har kalt RAID-arrayet du lagde... Lenke til kommentar
Itw Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Ah kanon det funker:) Tusen takk Nå skal jeg bare få til og dele mapper mellom ubuntu og ikke mellom ubuntu og windows som jeg får til... Lenke til kommentar
HawP Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Denne sida kan kanskje være til litt hjelp/nytte: Linux Raid Lenke til kommentar
Itw Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Okei har nok nå møtt på big problem... Oppdaget at det ene hdd lyset, lyser konstant.. Så Kjørte komndoen lengere opp og fikk opp: server1@server1:~$ cat /proc/mdstat Personalities : [linear] [multipath] [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10] md2 : active raid1 sdc1[0] 976759936 blocks [1/1] md3 : active raid1 sda2[0] sdb2[1](S) 952349184 blocks [1/1] unused devices: <none> Som jeg kan se så mangler md2: en harddisk plutselig... Hva kan ha hendt her? Feil i linux som har satt opp raid'n eller hardware feil? Hvordan kan jeg sjekke om alle diskene er registrert? Lenke til kommentar
HawP Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Ser ut som om det har skjedd noe med begge raid'a dine. Den tror at begge bare består av 1 disk, så begge mangler en disk, og den tror at sdb2 er en "spare" til md3. [1/1] sier at raidet består av 1 disk, 1 disk er funnet, og 1 disk er "aktivert" (U) fdisk -l (l for list) gir deg diskene systemet "ser". mdadm --examine /dev/sda2 gir deg informasjon fra superblocken på den partisjonen (hvis den finner en md superblock), og også lister opp hvilke andre partisjoner som (systemet mener) er i samme raid. Sjekk relevante logger, "grep" de etter f.eks. md2 og md3 (hvis mulig, har ikke erfaring med Ubuntu). Forutsatt at du fikk definert md-ene dine riktig, så er min første innskytelse å mistenke at det er noe hw-relatert (eller noe "utenfor" software raid)... Endret 24. juni 2009 av HawP Lenke til kommentar
Itw Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Pokker å da har jeg ikke raid på noen av de 2 maskina... Hmmf er vell bare og formatere og teste på nytt for alle diskene kommer opp i bios... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå