Gå til innhold

Har rygger all skyld her? Eller blir det skylddeling?

zellica

Anbefalte innlegg

Jeg ser de fleste mener at rygger har skylden. Og det er jo slik at når man rygger har man vikeplikt for alt. Men finnes det ingen situasjoner hvor den ryggende bilføreren ville ha sluppet unna/fått skylddeling? Går det å rygge på noen over alle andre brudd på veitrafikkloven?

En tenkt situasjon: En person kommer kjørende vinglete men rolig, men er sterkt ruspåvirket. Han blir rygget på av en bilist som kommer ut av en stikkvei. Har da ryggeren fremdeles all skyld? Han har jo brutt veitrafikkloven, men det har jo den andre også.

Jeg synes dette er et spennende felt siden jeg har vært oppe i en slik sak selv, og der kom vi økonomisk dårligst ut(skylddeling med dekning av hverandres utgifter), selv om vi hadde minst skyld og hadde vitner på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom hun akkurat hadde stoppet bilen, men ikke rukket å komme seg ut, kan jeg ikke akkurat skjønne at hun har parkert ulovlig? Hva hun kom til å gjøre i fremtiden er vel ikke relevant for situasjonen.

Må si jeg får inntrykk av at det diskuteres med en de lantagelser lagt til det som trådstarter sier.

Trådstarter sier:

Parkeringsplassen er full, så hun parkerer langs veien inntil fortauskanten. Hun står ikke til hinder/ foran de som står på parkeringsplassen.

Veien er skiltet med parkering forbudt.

Før hun kommer seg ut,så kjører en ut fra parkeringsplassen og treffer henne i fronten. Han rygger rett i henne.

skal være enig i å bruke ordet parkert ikke er det beste i denne samenheng, kanskje stanset hadde vært bedre, men faktum er at vi blir forespeilet en situsajon med en kort stans i den hensikt å slippe av et barn til barnehagen.

dog kommer ikke situasjonen så langt før bilen blir truffet av noen som rygger i bilen.

Så det enete vi vet var at det var planlagt å stå et kort høyeblikk for "å laste av" bilen, noe som er høyst lovlig. hvor lang tid dette kunne tatt er uvesentlig da ulykken skjedde mens førern fremdeles satt i bilen.

går da ut ifra at førern ikke satt å hang i bilen i 15 minutter.

Rekner med at bruken av ordet "parkerte" her er brukt i den folkelige betydninga av å stoppe bilen og sette på handbrekket, ikkje den juridiske betydninga av å parkere.

Her er det nok som tidligere påpeikt rygger som har ansvaret, det er rygger som ikkje har sett seg godt nok om.

Litt lenger ned i tråden ba jeg om at premissene for diskusjonen ble endret til at den parkerte hadde parkert, og var inne i BH. Dette fordi jeg så at ordlyden kunne forstås som at moren kun hadde stanset og ikke gått ut av bilen, og da hadde jo skyldspørsmålet vært helt klart.

Lenke til kommentar

Akkurat dét blir i stor grad et spørsmål om forsikringsselskapenes praksis, og det er liten tvil om at "ryggefeil" i stor grad vektes tungt, fordi det er "uforsvarlig by default" å rygge uten oversikt.

Når det gjelder ditt tenkte tilfelle må det vurderes mer konkret. Vinglete kjøring er ikke nødvendigvis uforsvarlig kjøring. Hvem som hadde minst skyld er ikke et bevisspørsmål, men et vurderingsspørsmål. Man kan ikke ha vitner på at man hadde minst skyld, bare på hendelsesforløpet. ;)

Lenke til kommentar
Litt lenger ned i tråden ba jeg om at premissene for diskusjonen ble endret til at den parkerte hadde parkert, og var inne i BH. Dette fordi jeg så at ordlyden kunne forstås som at moren kun hadde stanset og ikke gått ut av bilen, og da hadde jo skyldspørsmålet vært helt klart.

Om ho ikkje hadde vært lengre inne i branehagen en det som er nødvendig vil hennes "parkering" fortsatt regnest som kortest mulig tid for av og pålessing av passasjer. Fører treng ikkje å sitte i bilen for å kunne pårope seg dette.

Bilisten som rygga må også ha rygga forholdsvis fort for å lage bulk, normalt sett så skal du rygge så sakte at sjølv om du støter på noke så skal det ikkje være noke større skader en lakk skader.

Uansett så er det rygger som har ansvaret, einaste teoretiske grunn til at rygger ikkje skulle ha skylda slik eg ser det er om den andre bilen har parkert ulovleg på ein slik måte at det ikkje var mogleg for den andre bilen og komme seg ut utan sammanstøt.

Lenke til kommentar
Må si jeg får inntrykk av at det diskuteres med en de lantagelser lagt til det som trådstarter sier.

Trådstarter sier:

Parkeringsplassen er full, så hun parkerer langs veien inntil fortauskanten. Hun står ikke til hinder/ foran de som står på parkeringsplassen.

Veien er skiltet med parkering forbudt.

Før hun kommer seg ut,så kjører en ut fra parkeringsplassen og treffer henne i fronten. Han rygger rett i henne.

skal være enig i å bruke ordet parkert ikke er det beste i denne samenheng, kanskje stanset hadde vært bedre, men faktum er at vi blir forespeilet en situsajon med en kort stans i den hensikt å slippe av et barn til barnehagen.

dog kommer ikke situasjonen så langt før bilen blir truffet av noen som rygger i bilen.

Så det enete vi vet var at det var planlagt å stå et kort høyeblikk for "å laste av" bilen, noe som er høyst lovlig. hvor lang tid dette kunne tatt er uvesentlig da ulykken skjedde mens førern fremdeles satt i bilen.

går da ut ifra at førern ikke satt å hang i bilen i 15 minutter.

Som jeg skrev tidligere,så er dette en situasjon vi alle kan komme i. Vi setter fra oss bilen,selv om det er skiltet parkering forbudt.

Syns denne saken er intr,og jeg tror det er mange ryggere som tar på seg all skyld i slike saker.

Hva om hun hadde gått ut av bilen? Da er bilen parkert? Hun var inne i bhg og leverte,og tok samtale med styreren.

Se bort i fra begrepet kortest mulig stans. Når en rygger i henne,så vet ikke han hvor lenge hun hadde stått der.

Hun kan påstå hva som helst. Rygger vet at han ligger tynt an. Hva om hennes mor bodde i nabohuset til bhg. Der drakk hun kaffe,før hun og barna spaserte til bhg.

Som jeg skrev,så fikk jeg forelegg på 500 av trafikketaten da jeg sto på parkering forbudt område.

Det var for av/pålessing,men de hadde tatt tiden og jeg sto over 6 min

Lenke til kommentar

personlig så mener jeg at jo lengre en bil står parkert jo bedre tid har en person som skal rygge til å observere den og marke seg plasseringen i forhold til hvor han skal kjøre/rygge, jeg gjør dette selv får jeg rygger.

vis jeg skal starte med rygging så kikker jeg rundt bilen fra midt ståsted ved førerdøren før jeg går inn i bilen så setter jeg meg inn og tar et godt sveip med blikket fra høyre til venstre bakover.

vis det er for å rygge bilen på plass så prøver ejg alltid å kjøre sli at jeg kan få best mulig oversikt før jeg setter bilen i revers, så gjentar jeg sste del av de som jeg sa tidligere med et godt sveip fra høyre mot venstre.

ja vis du står for lenge så vil du stå ulovlig, helt enig, men du burde også være letter eå observere for du kom ikke plutselig på den som rygger, du er et stasjonært objekt

Lenke til kommentar

For å ta en annen vinkling på saken:

Leif er ute på tur med sin relativt nye bil. Noen dager i forveien klarte han å kjøre borti noe slik at støtfangeren sprakk og fikk noen riper. Plutselig får han se en bil stå ulovlig parkert, så han velger å kjøre inn i denne i håp om å få dekket skaden sin.

Er det da riktig at Leif skal få medhold i saken fordi den andre bilen stod parkert ulovlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...