Gå til innhold

lov mot å gi kreditt til hvis jeg ikke har råd


TheK

Anbefalte innlegg

Lurer på om det fins noen lov mot å gi kredittkort til meg dersom jeg egentlig ikke burde ha det. F. eks tjente jeg 95k i 2007, men ble uten spørsmål gitt et kredittkort med 20k i kreditt, som jeg senere økte til 30k. Nå har jeg ingen sjans til å betale det ned pga renter og gebyrer. Var faktisk nede i 24500 for en månedstid siden, men så hadde jeg ikke råd til et avdrag og da gikk det rett opp i 32k igjen. Er jo ikke vits å ta kontakt hverken med kommunal gjeldsrådgiver da de er utilgjengelig, eller kredittkortselskapet selv, som ikke klarer å si noe annet enn "betal når du kan du". Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel strengt tatt du som burde ha skjønt at du ikke hadde råd til å ta opp kredittkortgjeld. Det er greit at banker og andre utlånere burde være mer restriktive, men det blir feil å frata den enkelte ansvar for egen økonomi.

 

Jeg blir skremt når jeg ser hvordan endel laster seg ned med gjeld de ikke har råd til å betale på Luksusfellen.

Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt du som burde ha skjønt at du ikke hadde råd til å ta opp kredittkortgjeld.

 

Selvfølgelig, men syns det til tider at det kan virke som om at de foretrekker en dårlig betaler, fordi det innebærer mer inntekt for dem. Det er også leit å føle at mans egen økonomiske svakhet blir utnyttet. Vil bare se om dette er noe jeg kunne gå tilbake på. Skulle vært sertifikat for å få kredittkort. Er jo like skadelig som å hoppe inn i en bil uten å kunne kjøre. Virker moro, men når du først kræsjer så er det ikke verdt det. Går ikke ut over meg alene, men også familie og venner. Syns det er en lei trend som er i en skremmende stor utvikling og vil gjerne se større restriksjoner når det gjelder å få kreditt.

Endret av TheK
Lenke til kommentar

Det finnes dessverre ingen lov mot å være dum.

 

Bankene har frarådningsplikt ved investeringenr og lignende dersom kunden åpenbart ikke ser rekkevidden av sine disposisjoner - da spesielt ved investeringer. Men med den inntekten er det jo ikke åpenbart at du ikke kan takle kredittkort på 20.000..

Lenke til kommentar
Stupid is what stupid does...

 

Akkurat som Forrest Gump du. Vel talt. Si det til alenemødre uten nok inntekt til å mate sitt eget barn, helt til det kommer et brev i posten som tilbyr et kredittkort som skal løse alle problemene med en fantastisk renteutsettelse og andre uskyldig tiltak som lokkemiddel. I USA kan lokkes det med kredittkort selv til kjæledyret ditt. Er dette noe vi vil ha i norge også?

Lenke til kommentar
Det finnes dessverre ingen lov mot å være dum.

 

Bankene har frarådningsplikt ved investeringenr og lignende dersom kunden åpenbart ikke ser rekkevidden av sine disposisjoner - da spesielt ved investeringer. Men med den inntekten er det jo ikke åpenbart at du ikke kan takle kredittkort på 20.000..

 

I min erfaring spør de ikke om jeg er i stand til å betjene kreditten, men ser at jeg trenger penger og tilbyr det.

Lenke til kommentar
Man er fortsatt ganske trang om man lar seg lure av tilbud om kredittkort.

Hva tror du selskapene lever av da?

De sender ut reklame til de som ikke kan få også, kanskje de skal gå til sak for misledende reklame også?

 

Er vel litt av poenget mitt, jeg hadde ikke komt her å diskutert hvis jeg hadde vært et geni. Men noe av det som plager meg er at de utnytter det at folk faktisk er trange nok til å la seg lure av kredittkort. Spørsmålet mitt er ikke om hvorvidt jeg er dum eller ikke, for det vet jeg at jeg har vært. Spørsmålet mitt er om bankene har benyttet seg av at jeg er dum, og om dette er noe de ikke har lov til. Å gi meg en kreditt på 20k uten å stille spørsmål ved inntekten min, eller å fraråde meg å ha så mye i kreditt.

Endret av TheK
Lenke til kommentar
Man er fortsatt ganske trang om man lar seg lure av tilbud om kredittkort.

Hva tror du selskapene lever av da?

De sender ut reklame til de som ikke kan få også, kanskje de skal gå til sak for misledende reklame også?

 

Er vel litt av poenget mitt, jeg hadde ikke komt her å diskutert hvis jeg hadde vært et geni. Men noe av det som plager meg er at de utnytter det at folk faktisk er trange nok til å la seg lure av kredittkort. Spørsmålet mitt er ikke om hvorvidt jeg er dum eller ikke, for det vet jeg at jeg har vært. Spørsmålet mitt er om bankene har benyttet seg av at jeg er dum, og om dette er noe de ikke har lov til. Å gi meg en kreditt på 20k uten å stille spørsmål ved inntekten min, eller å fraråde meg å ha så mye i kreditt.

 

De som sender deg tilbud om Matercard/Visa kan ikke bruke din kontoinformasjon, altså de sjekker ikke ut hvem de sender ut til.

Derfor får både folk som kan trenge denne kreditten, folk som ikke trenger denne kreditten og da tydelig folk som aldri skulle ha fått tilbud om kreditten.

Saken er at det kan umulig Mastercard/Visa vite om deg, og de sender ut reklame på lik måte som Rimi gjør.

Der har de et tilbud som gjerne er fremlagt for å gi en inntrykk av å være plukket ut som den heldige med så fin økonomi at du må da trenge dems kort, men så lenge dette er vanlig og godkjent reklameringsteknikk er det opp til hver enkelt å vurdere om dette er lønnsomt for en.

Er kun du som til syvende og sist vet hva du har råd til eller ikke, så her ligger nok anvsaret for deg å vurdere dette.

Om det er noen trøst er det svært mange andre i ungdomsalderen som lærer akkurat denne leksen og som bruker noen år på å betale tilbake. Det posetive er at de aller fleste bare gjør en slik feil en gang ;)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Med en inntekt på 95k burde du vel klare å betale ned en gjeld på 30k over et par års tid?

Det handler vel strengt talt om prioriteringer? :dontgetit:

 

F.eks.: Jeg klarte fint å leve med en inntekt på 5000kr/mnd etter skatt med en leilighet til 2750kr/mnd eksl. strøm og likevel gå et par hundre kroner i overskudd hver måned. :)

 

5000kr/mnd * 12 mnd/år = 60k/år

95k/år / 12 mnd/år = over 7900kr/mnd

 

Sparingsscenario: La oss si du har en relativt mye dyrere leilighet enn jeg, f.eks. en til 5000kr/mnd. Da har du 2900kr å leve for per måned, som igjen er mer enn hva jeg hadde. Om du lever stort sett på f.eks. First Price-produkter er det jo ikke noe problem å spare minst 900kr per mnd. En stor pakke First Price-spaghetti = 10kr = middag i fire-fem dager! Et First Price-brød = ca. 10kr(?), med First Price-smør og noe billig og godt pålegg har du en helt ok frokost og lunch til en billig penge! :thumbup:

 

Eller noe sånt...? :roll:

 

Som Mythos sier: dette høres veldig ut som et litt sånn "luksusfellen"-tilfelle. Nabo her med schwært hus, flere gromme biler og en inntekt på sikkert fire-fem millioner selv i disse finanskrisetider veit jeg sliter enormt med både inkasso og annen gjeld. Jeg fatter VIRKELIG IKKE hvordan det er mulig!!! :ohmy:

 

Angående "lov mot å tilby kreditt", tror jeg ikke det finnes noe slikt her til lands... Men for å være sikker, kan du høre med en advokat eller hos politiet eller noe sånt. For jeg vet helt ærlig talt ikke, jeg vil bare anta at det IKKE finnes noen lov mot "egen dumhet".

 

Hva jeg syns burde finnes, derimot...

 

Uansett, gi deg litt strengere levevilkår, lev på First Price og selg unna alt du ikke virkelig trenger, så skal du se at gjelden "forsvinner" etterhvert! :thumbup:

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt er ikke om hvorvidt jeg er dum eller ikke, for det vet jeg at jeg har vært. Spørsmålet mitt er om bankene har benyttet seg av at jeg er dum, og om dette er noe de ikke har lov til. Å gi meg en kreditt på 20k uten å stille spørsmål ved inntekten min, eller å fraråde meg å ha så mye i kreditt.

 

20-30k kan nok ikke kalles mye i kreditt, og jeg tror de fleste over 18år får det uten større problemer. Banker har en frarådningsplikt når det gjelder lån osv, når de ser at en person ikke vil klare å betjene avdragene i årene som kommer med et vanlig forbruk.

 

For kredittkort så er det ikke helt på samme måten, du får ikke selve lånet, bare muligheten til å ta det opp. Kredittkort er i utgangspunktet heller ikke å betrakte som et lån, men mer som en betalingsutsettelse. Ta meg som eksempel, om jeg er på jobbreise så kommer fly / hotell / mat fort på mange tusen, dette er penger jeg ikke får tilbake av arbeidsgiver før etter at jeg er tilbake fra reisen og har levert reiseregning. Siden det også kan komme unormale ekstrautgifter på reisen (problemer med fly etc) som reiseforsikring skal betale, også etter at jeg kommer hjem, så har jeg behov for enda mer reserver enn hva selve reisen koster. Skal jeg da en uke til asia eller usa, så trenger jeg en kredittgrense på minst 50k for å ha nødvendige reserver.

 

Jeg ville slite hardt med å betale en kredittkortregning på 50k, i tillegg til huslån og alt annet jeg betaler på, men siden dette er utgifter jeg får refundert så er det ikke noe problem. Derfor er også kredittkortsellskaper ganske liberale med å utstede kort og grenser, siden mange kan redferdiggjøre at de har bruk for det. Selv har jeg 2 kort (AmEx, og Diners) med ubestemmt grense (omtrent 2.5x høyeste innbetaling har jeg hørt), 10.000 på DnBNor mastercad (har aldir orket å søke om oppgradering), 5000 på KASH visa til bensin, og 5000 i kontokreditt. Dessuten huslån på 1.4mil, studielån på ca 200k.

Lenke til kommentar

Det du bør gjøre først av alt er å prøve å få et lån på de 30.000,- og betale ned kredittlånet ditt om mulig. Renten på kredittkort er skremmende høy, og om du først sliter med å betale rentene så bygger det seg raskt opp.

 

Nå var det jo en sak tidligere der en kunde fikk mer i lån enn det som var forsvarlig. Han klarte ikke å betale ned dette og banken ble nødt til å rydde opp. Jeg er usikker på om du kommer noen vei med saken din, men jeg er enig i at det burde stilles krav til kunder som får kreditt.

Lenke til kommentar
Det du bør gjøre først av alt er å prøve å få et lån på de 30.000,- og betale ned kredittlånet ditt om mulig. Renten på kredittkort er skremmende høy, og om du først sliter med å betale rentene så bygger det seg raskt opp.

 

Nå var det jo en sak tidligere der en kunde fikk mer i lån enn det som var forsvarlig. Han klarte ikke å betale ned dette og banken ble nødt til å rydde opp. Jeg er usikker på om du kommer noen vei med saken din, men jeg er enig i at det burde stilles krav til kunder som får kreditt.

 

Renten på kredittkort er ikke nødvendigvis høyere enn andre usikrede forbrukslån, kan være alt fra 12 til 30%.

 

Til OP vil jeg si at du er et typisk barn av vår tid som forsøker å skyve ansvaret for egne feil over på andre. Bli voksen og ta ansvar for egne handlinger. 30 000 i gjeld bør enhver kunne betjene, dette er langt fra noen katastrofe.

Lenke til kommentar

Første du må gjøre: Klipp opp kredittkortet.

 

Det andre jeg lurer på er.. Selv om et kredittkort, tviler jeg sterkt på det er 7.500 i renter på EN måned? Jeg tolker det slik du er bevisst du er i en krise, betaler ned en måned, men er fristet til å bruke kortet igjen?

 

Det kaller jeg å leve på kredittgrensen. Og er bare en mulighet. Klipp det opp, kast kortet, få det bort.

 

Og jeg er enig med de andre her. Det er idiotisk av deg å legge skylda på banken for din udugelighet på å behandle penger. No offence, men dette er din feil, og absolutt ingen andre sin. Du får begynne å ofre ting for å betale ned gjelda di, avtale en nedbetalingsavtale osv.

 

Sett opp et budsjett hvor mye basic du bruker (husleie, strøm, internett og mat) og kutt ut ting som alkohol, røyk, festing, ferie, snop, cola, kleskjøp mv. Du klarer deg fint uten disse tingene et års tid hvis du virkelig vil ha økonomien din på track igjen.

Endret av allyse
Lenke til kommentar
Første du må gjøre: Klipp opp kredittkortet.

 

Det andre jeg lurer på er.. Selv om et kredittkort, tviler jeg sterkt på det er 7.500 i renter på EN måned? Jeg tolker det slik du er bevisst du er i en krise, betaler ned en måned, men er fristet til å bruke kortet igjen?

 

Selv om TheK har et av de dyreste kredittkortene med 30% rente, utgjør ikke det mer enn 750 kr per måned i rente, eller drøyt 500 etter skattefradrag.

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er hvor mye folk skal måtte beskyttes mot seg selv, og hvor mye jobb bankene skal måtte legge ned i å finne ut hva hver enkelt persons betalingsevne er. Hvis du f.eks. bor hos foreldrene dine vil det være trivielt å betjene en gjeld på 30 000 med din inntekt, så lenge du ikke bruker penger på alt mulig annet. I dette tilfellet synes jeg derfor ikke det er noen som helst grunn til å klage på bankene.

 

Som det har blitt nevnt må du ha fortsatt å bruke kortet for at gjelden skal ha økt så mye på en måned. Hvis du ikke klarer å kontrollere forbruket når du har kreditt bør du ta litt ansvar selv og klippe kortet i småbiter. Det er selvsagt også viktig at du alltid betaler minimumsavdraget, sånn at ikke det påløper ekstra gebyrer.

Lenke til kommentar
Akkurat som Forrest Gump du. Vel talt. Si det til alenemødre uten nok inntekt til å mate sitt eget barn, helt til det kommer et brev i posten som tilbyr et kredittkort som skal løse alle problemene med en fantastisk renteutsettelse og andre uskyldig tiltak som lokkemiddel. I USA kan lokkes det med kredittkort selv til kjæledyret ditt. Er dette noe vi vil ha i norge også?

Så det du sier er at du er en alenemor med som ikke tjener nok til å fore barnet ditt, men du tok allikevel opp et kredittkort istedet for å gå til NAV / sosialen for å spørre hvorfor du ikke får den støtten du har krav på?

 

Eller hadde det egentlig ikke noe med din situasjon å gjøre, og du er bare ute etter en billig unnskyldning som gjør at du slipper å være voksen og ta ansvar for din egen situasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...