Ksungam Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Opplevde i vinter, tidlig i år, å bli ranet to ganger på min arbeidsplass med mindre enn en måneds mellomrom. Begge gangene var raneren samme person, uheldigvis kom han seg unna begge gangene. Etter det andre ranet lå det igjen "spor" som burde ha gjort jobben å ta ham meget overkommelig for politiet. Fikk likevel for et par ukers tid siden et brev der det sto at saken var henlagt. Ble etter ranet av politiet anbefalt å gå til advokat med saken(e), hvilket jeg også gjorde. Har siden dette ikke hørt noe fra advokaten jeg pratet med. Skal få avtalt et møte med ham i løpet av kort tid, men lurer nå på hvilke krav jeg har i forhold til ransoffererstatning, eller om jeg i det hele tatt har noen, i og med at raneren ikke er blitt tatt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Du tenker på voldsoffererstatning? Dette søker du om hos Kontoret for voldsoffererstatning. Hovedkravet er at du har lidd personskade. Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Nei, ble heldigvis ikke utsatt for dette. (Var heller omvendt ) Men politiet snakket om noe som het ransoffererstatning. For min del er det jo mer det psykiske det går ut på. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Vi har ingen ransoffererstatningsordning i Norge, såvidt jeg vet om i alle fall... Voldsoffererstatning dekker også psykisk skade. Lenke til kommentar
FreeCell Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Har du hatt økonomisk tap som følge av ranene? Hvis ikke er det eventuell oppreisningserstatning som er aktuell. Dette reguleres i skadeserstatningsloven § 3-5. er er terskelen svært høy. De som typisk blir tilkjent oppreisning er voldtektsofre. Om du er kvalifisert tør eg ikke konkludere om, men eg heller mot et nei. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Dersom en (privat) fikk identifisert raneren, ville dette hjelpe på for å få erstatning ved slike høve? En kan anta at raneren ikke har lønn eller fete bank-kontoer, men likevel? Kanskje har han noe som kunne pantsettes eller vedkommende vil tjene en gang i fremtiden? Med høye renter på ubetalte pengekrav - så vil jo dette bli som å rane raneren en gang i fremtiden :-)) Dersom en slik kan få erstatning, så er det et poeng å få tatt foto av vedkommende og ellers oppklare/samle bevis selv - siden en ikke kan stole på at samfunnet ordner opp for en. Forøvrig: Det enkleste er jo pistol :-) Endret 5. juni 2009 av lulus Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Takk for gode svar. Føler at jeg står bedre stilt til møtet med min advokat nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå