Gå til innhold

Canon 18-55mm og 55-250mm VS. 18-200mm

Anbefalte innlegg

Meiningar? Vurderer å få bytta ut to objektiv mot eit. Er dette eit klokt valg? Vil ha eit reiseobjektiv, familieobjektiv og eit all-round objektiv.

Er 18-200mm 3.5-5.6 mykje dårligare? Korleis er dette på bildekvalitet på full zoom?

Andre objektiv som er betre til dette?

Skal kjøpe meg eit anna objektiv som har macro, vurderer 60mm Macro frå Canon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mister jo litt av brennviddeområdet, men 50mm er ikke så mye i tele-enden. 55-250mm har fått generlt bra kritikker (spesielt i forhold til pris), mens 18-200 ikke får fantastiske testresultat. Hvor mye det betyr i praksis er vanskelig å si. generelt er gjerne superzoomer svake på full tele, men jeg har ikke sett noen direkte sammenligning mellom de to. En ulempem med å bare ha 18-200 (eller tilsvarende) er ut du får mer å dra på selv når du egentig bare trenger normalzoomen. Salgsverdien til en 18-55 er uansett ganske lav, så kanskje det er greit å beholde den selv om du bytter.

Det finnes forøvrig flere alternativ til Canons 18-200. Så langt er det vel Tamrons 18-270 VC som har fått best kritikker, men det har akkurat kommet et nytt 18-250 OS fra Sigma som ingen har testet ennå. Uansett hva du gjør så er ikke objektivene dårlige, spesielt med tanke på bruk til familiebilder osv, og gjerne ikke alt for store kopier.

Vil du se tester av Superzoomer så har både dpreview.com og phothozone.de objektivtester. Dpreview hat testet de mest vanlige superzoomene i løpet av det siste halvåret, med unntak av Sigams nye 18-250mm.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Slrgear har også tester:

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS

Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS HSM

Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical IF Macro AF

Alt i alt tror jeg ikke du vil merke noen store kvalitetsforskjeller. Den største forskjellen er helt klart at du får alt-i-ett. Men personlig hadde jeg ikke giddet å bruke mye penger på en sånn oppgradering med mindre jeg hadde spesielt mye i mot å bytte objektiver og ha med meg flere objektiver.

Noen foretrekker å ha superzoom i objektivsamlinga til de gangene de ikke gidder å bære tungt og bytte mye. Jeg har gått midlertidig bort fra superzoom men kunne tenkt meg det i form av et kompaktkamera til de gangene jeg vil reise ekstra lett og slippe å bære tungt.

Lenke til kommentar
Slrgear har også tester

Husket ikke linken til slrgear, men enig i at det også er et bra objektivteststed. Ellers tester digit.no en del objektiver hvis du foretrekker norske tester. De testet forresten Sigma 18-200 OS for noen dager siden.

Lenke til kommentar

Hvis du først har 18-55 så ville jeg heller kjøpt 55-250.

Canon EF-S 18-200mm IS koster ca 6400 på komplett. Velger du å skaffe deg 55-250 koster dette deg nesten 2500. Jeg har 18-55 og 55-250 og er strålende fornøyd med mine objektiver. :D Dessuten er det 4000 du kan bruke på andre ting / annet tilbehør ;)

Lenke til kommentar
Og eg får solgt 18-55 og 55-250 til skulen :)

Hvor mye kjøper de det for? Sett at de kjøper det for 2000 så er du likevel 4400 short.

Men jeg skjønner godt det med et allround ojektiv, men tenk litt på vekten også

Lenke til kommentar

Vekten? Skal jo ha det påmontert kameaet og ellers i kameravesken... Men Japan Foto har objektivet til 5000kr... Får eg 2000kr for desse, pluss 3000kr med jobbing i sommer går dette fint, men trenger litt mer grunnlag til å gjere dette.

Ein annan ting er at eg vurderer å kjøpe eit Olympus Tough 8000 kamera. Dette koster en 3-3600kr så er ikkje heilt sikker på kva eg vil få mest glede av. Har ikkje kompaktkamera så...

Lenke til kommentar

Ja vekten på objektivet, kan bli litt tungt hvis du skal gå rundt å ta mange bilder på frihånd en dag med det 18-200 objektivet. Bare å kjenne på vekten på 18-55 kontra 55-250. Men hvis du bare vil ha et objektiv så er nok det et veldig godt objektiv, ihvertfall i forhold til pris og kvalitet :thumbup:

Men det Olympus Tough 8000 kameraet virket ikke dumt som et kompakt kamera, likte spesielt godt at man kan dykke ned til 10 meter med det :grin2:

Lenke til kommentar

Var litt det eg sikta til. 18-200 blir eig godt allround og eg, som amatør, ser ikkje sørlig forskjell på desse testbileta. Men dette blir smak og behag trur eg. Sitter i eit dilemma her, for i sommer skal eg på festivalar, både i regn og i sjø så trenger noko vanntett så trur eg berre kjøper vanntett kamear istaden, så får eg sjå korleis eg løyser problema.

Lenke til kommentar

Får du din nåværende Canon 450D i lomma?

Hvis lommestørrelse er et kriterie og du ikke har spesielt store lommer så kan du glemme både Canon 450D, de objektivene denne tråden handler om og den lista med kameraer jeg lenket.

Hvis du faktisk har spesielt store lommer så kan jeg opplyse om at mange av kameraene på lista er mindre enn ditt nåværende Canon 450D. I så fall blir svaret på spørsmålet ditt ja.

Lenke til kommentar

Trur vi snakkar om forskjellige ting... Eg seier eg vil ha noko vanntett, altso olympus tough 8000. DEN får plass i lomma, men dette får ikkje desse vanntette speilreflekskamera. Kva skal eg med to speilrefleks anyway? Har ett speilkamera og vurderer eit kompakt. Angående objektivet og kompaktkamearet var kva eg ville få mest glede ut av. Eg ville ha eit reiseobjektiv til 450D'en, men dette vil ikkje eg ha med på festivalar og liknandes, grunna speilreflekskameraer er utsatt for stjeling og dei er store og slikt. DERFOR vil eg ha eit vanntett kompaktkamera. Så då får eg leve med to objektiver og eit kompaktkamera som kan brukast over og under vatn.

Dårlig forklart, men håper du sjønte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...