lin27 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Har akkurat kjøpt med ny acer laptop 7738g og sliter med tregt internett. Samboeren min har akkurat kjøpt en 8930g og sliter litt med det samme (selv om det muligens er noe bedre på hans). Vi har 10 mb linje fra eb-nett (fiber), men jeg måler likevel bare 1100-5500 kb/s nedlasting på dinsides speedometer. Opplasting ligger imidlertid på like over 10.000 kb/s hver gang. På min gamle dell inspiron 9300 får jeg jevnt over 10.000 kb/s nedlasting hver gang jeg prøver. Har prøvd å koble til nettet både via trådløst kort, via ledning inn i router og via ledning rett i boksen fra eb-nett. Jeg merker imidlertid ikke noen forskjell i hastigheten og kan like gjerne få lave målinger med kabel rett i eb-boksen. Jeg har også prøvd å være tilkoblet med begge laptopene samtidig for å se hvem som raskest laster opp ulike nettsider. De første dagene jeg hadde laptopen var min gamle laptop helt klart raskest, men etter å ha installert tuneup utilities 2009, kjørt cc cleaner, diskdefragmentering, avinstallert virusprogram, stoppet masse dritt fra acer osv, så synes den nye laptopen tidvis å gå noe raskere enn den gamle laptopen. Men plutselig kan det gå veldig tregt, til tross for at min gamle laptop på samme tidspunkt måler 10.000 kb/s (eller like etterpå). Når det gjelder bredbåndsspeedometer, så kommer jeg imidlertid fortsatt ikke over 5000 kb/s, og stort sett ligger den på 3000 kb/s. Opplastingen ligger som alltid jevnt på ca 10.000... Det er dritirriterende, når jeg har en ny laptop vil jeg jo gjerne at den skal være bedre enn min gamle. Ettersom min samboer har noe av samme problem med sin nye acer laptop, så tenker jeg at feilen kanskje ligger i enten acer eller vista? Ser at det er flere andre på forumet som har klaget over tregt nett med acer-pcer. Vi har begge over tre år gamle pcer, begge helt "vanlige" pcer som selvsagt er dårligere enn de vi har kjøpt nå. Vi har selvsagt prøvd å restarte router osv for å se om dette hjelper, uten resultat. Er det noen som vet om det finnes innstillinger for internett som vi burde sjekke/endre for å optimalisere hastigheten? Eventuelt andre ideer om hva feilen kan skyldes? Er som sagt litt redd at det er acer som rett og slett er litt trege... Og er det noen som vet om dinsides speedometer er riktig eller om det er andre speedometer som gir mer korrekte resultater? Jeg har hatt vanskelig for å finne så veldig mange bredbåndsspeedometer egentlig... Råd mottas med takk! Lenke til kommentar
Valdez Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Har akkurat kjøpt med ny acer laptop 7738g og sliter med tregt internett. Samboeren min har akkurat kjøpt en 8930g og sliter litt med det samme (selv om det muligens er noe bedre på hans). Vi har 10 mb linje fra eb-nett (fiber), men jeg måler likevel bare 1100-5500 kb/s nedlasting på dinsides speedometer. Opplasting ligger imidlertid på like over 10.000 kb/s hver gang. På min gamle dell inspiron 9300 får jeg jevnt over 10.000 kb/s nedlasting hver gang jeg prøver. Har prøvd å koble til nettet både via trådløst kort, via ledning inn i router og via ledning rett i boksen fra eb-nett. Jeg merker imidlertid ikke noen forskjell i hastigheten og kan like gjerne få lave målinger med kabel rett i eb-boksen. Jeg har også prøvd å være tilkoblet med begge laptopene samtidig for å se hvem som raskest laster opp ulike nettsider. De første dagene jeg hadde laptopen var min gamle laptop helt klart raskest, men etter å ha installert tuneup utilities 2009, kjørt cc cleaner, diskdefragmentering, avinstallert virusprogram, stoppet masse dritt fra acer osv, så synes den nye laptopen tidvis å gå noe raskere enn den gamle laptopen. Men plutselig kan det gå veldig tregt, til tross for at min gamle laptop på samme tidspunkt måler 10.000 kb/s (eller like etterpå). Når det gjelder bredbåndsspeedometer, så kommer jeg imidlertid fortsatt ikke over 5000 kb/s, og stort sett ligger den på 3000 kb/s. Opplastingen ligger som alltid jevnt på ca 10.000... Det er dritirriterende, når jeg har en ny laptop vil jeg jo gjerne at den skal være bedre enn min gamle. Ettersom min samboer har noe av samme problem med sin nye acer laptop, så tenker jeg at feilen kanskje ligger i enten acer eller vista? Ser at det er flere andre på forumet som har klaget over tregt nett med acer-pcer. Vi har begge over tre år gamle pcer, begge helt "vanlige" pcer som selvsagt er dårligere enn de vi har kjøpt nå. Vi har selvsagt prøvd å restarte router osv for å se om dette hjelper, uten resultat. Er det noen som vet om det finnes innstillinger for internett som vi burde sjekke/endre for å optimalisere hastigheten? Eventuelt andre ideer om hva feilen kan skyldes? Er som sagt litt redd at det er acer som rett og slett er litt trege... Og er det noen som vet om dinsides speedometer er riktig eller om det er andre speedometer som gir mer korrekte resultater? Jeg har hatt vanskelig for å finne så veldig mange bredbåndsspeedometer egentlig... Råd mottas med takk! Hva det langsomme internettet kommer av vet jeg ikke. Jeg har opplevd det samme selv og måtte la routeren stå uten strøm natten over for å få tilbake normal hastighet, men du har tydeligvis et annet problem. Når det gjelder testen av nettet, så har jeg funnet ut at speedometeret på din side (og en del andre) viser feil hastighet. De jeg stoler på er målerne på speedtest.net og test.telenor.net. Disse to gir samme resultat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå