Gå til innhold

Første Opera 10-beta klar

Anbefalte innlegg

Hadde brukt Opera hadde det ikke vært for noen irriterende småting. En ting som plagde meg, var at det ikke var mulig å endre rekkefølgene på søkelevrandørene i søkeboksen.

Noen som vet om det går nå, ev. gidder å prøve?

Jeg fikk det ikke til. Jeg skjønner riktignok heller ikke behovet, siden det uansett er mer praktisk å bare trykke F8 og skrive nøkkelordet og søkestrengen i adresselinja. Å skrive yt istedenfor g når jeg vil søke på YouTube istedenfor Google syns i alle fall jeg er enklere enn å måtte fikle med nedtrekksmenyer og den slags.

Ja jeg kan i grunn ikke huske når jeg startet å bruke Opera... begynner å bli en del år siden... men jeg har enda ikke brukt den søkeboksen der en eneste gang tror jeg. Ikke søkesaken i panelet på siden heller... search keywords og "Create search" funksjonaliteten er sååå mye mer digg :D Jeg har blant annet g for google, y for youtube, z for amazon, p for prisguide, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet den i FC10 og windows xp x64. Må si den gjør seg bedre i windows. Når jeg strakk ut fanene i fc10 ble de ikke helt som de skulle, var heller ikke minibilde på de når jeg trakk den sammen. Edit: når jeg kom på jobben i dag fungerte alt fint i fc10 plutselig, kjempebra!

Overall så likte jeg den veldig godt i begge OS. Er jo beta så må regne med litt feil og ^^, men den virker jo flawless i win!

edit: noe jeg glemte å nevne;

I windows mistet jeg alle bokmerker osv.. når jeg installerte denne betaen, men i fc10 ble alt med videre :)

Endret av Rawmeat
Lenke til kommentar
Bare jeg som reagerer på at en norsk nettleser kun blir lansert på engelsk i starten? :dontgetit:

Du kan ordne på det sjølv. Verktøy -> innstillingar (CTRL + F12) -> nederst der du vel språk -> detaljer -> bla deg fram til fila C:\Program Files (x86)\Opera\locale\nn\nn.lng sånn ser fil-vegen ut hos meg.

No blei forklaringa på norsk, sidan eg nett prøvde dette og det virka. Enkelt nok så tar du berre i bruk språkfila fra opera 9.64. Avhenger sjølvsagt at du har den versjonen på PCen :)

Lenke til kommentar
Det jeg skulle ønske var at de fanene man dro ut ikke ble et nytt stort vindu, men bare en løs fane liksom... utrolig plagsomt når man lukker det første vinduet, og så lukker den man dro ut og så plutselig mister alle fanene man hadde i det først... skjedd et par ganger. meget frustrerende...

Jeg også savner ordentlig fokus på faner.

Er selv en enorm (mis)bruker av faner. Alt kjekt å ha havner på en fane, så min opera har vel 20 faner som jeg bruker ofte. Samtidig kjører jeg FF, med 10-15 faner som er kjekt å ha men ikke er noen krise om de lukker.

På jobb kan jeg fort søke opp ting jeg lurer på, og på slutten av dagen kan det fint være 10-20 faner. Noen av dem tas som ofte vare på.

Opera kan lagre stripa med fanene, men er stress å huske på.

Favoritter er fint og flott, men det er oftere at jeg glemmer å bookmarke, eller glemmer at jeg har, eller når jeg leter i favorittene ikke finner noe jeg mente å skulle ha.

Søk er jo fint og flott, men som altid. Hvis du ikke vet hva du leter etter, så er det vanskelig å finne.

Historikk - den inneholder 2mill websider og er pain å lete i.

Hvorfor kan ikke en browser ta på seg ansvaret med å komme opp med løsninger på disse problemene. De er jo så klinisk like. Opera er ikke så forskjellig fra IE. Det har ikke noe killerfunksjonalitet. FF har plugins, noen veldig bra, mens de som forsøker å løse nevnte problem over ikke gjør det så godt (mistenker begrensninger i FF). Chrome... den gjør ikke noe nytt sett fra en bruker(jada fancy tech under the hood, men altså, same shit - different wrapping).

forstod ingenting av det du prøvde å si?

vil du at nettleserne skal lese tankene dine slik at de husker de nettsidene du vil at de skal huske? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Da bør du begynne å tenke på å synkronisere Opera! Alt jeg hadde blir med når jeg logger inn. Du finner det i File i menyen over Opera.

Det var snålt, jeg har 9.64 og prøvde Link funksjonen men det funket ikke, sa ifra om dette på opera sitt forum og fikk da beskjed at Link funksjonen var "broken".

Eller så er jeg utrolig glad for og høre støtte for flere speed dials, jeg ønsket det så sterkt at jeg sendte forslaget in til dem....lurer på om det var jeg som "asked for it" :D

Lenke til kommentar

flere speed-dials har jeg hatt LENGE. De kan man endre i en .ini fil.

Forøvrig er jeg litt skeptisk enda ... har tidligere merket stor forskjell på store versjonshopp på opera, og har vært ganske blodhersk på beta-ene. Men ble ikke så veldig imponert denne gangen.

Nå er proxy og brannmur litt sær på jobb (føcker med CSS... forum-sidene ser ofte helt loco ut), så skal teste hjemme før jeg uttaler meg for bastant. Men merket at gmail var kjappere.

Mens jeg sitter å skriver dette ser jeg at opera plutselig har fått stavekontroll. Neat! Synd den ikke forstår norsk enda :)

Lenke til kommentar
flere speed-dials har jeg hatt LENGE. De kan man endre i en .ini fil.
Jodå, men det er jo fint at det vert enklare for folk flest å endre dette. Håper dei ekstra hurtigvala vert synkronisert med Link òg.
Mens jeg sitter å skriver dette ser jeg at opera plutselig har fått stavekontroll. Neat! Synd den ikke forstår norsk enda :)
Høgreklikk i eit tekstfelt --> Language --> Add/Remove dictionaries.
Lenke til kommentar
Har aldri fått bruk for speed dials selv.

Shortcut-funksjonen er så ekstremt mye raskere. Skal jeg for eksempel inn på diskusjon.no (mine innlegg) skriver jeg bare "d".

Med speed dial på i hvert fall Opera 9.64 er det bare å trykke Ctrl + 1-9 for å velge de forskjellige sidene man har valgt på speed dial.

Lenke til kommentar

Flere som ikke får Java til å fungere med Opera 10?

Har installert det to ganger nå, men får fortsatt denne feilmeldingen når jeg prøver å gå inn i nettbanken min:

BankID pålogging krever at Java er installert.

Har også huket av for at Java skal brukes i alle nettsider.

Lenke til kommentar

Har installert det to ganger nå, men får fortsatt denne feilmeldingen når jeg prøver å gå inn i nettbanken min:

Akkurat det minner meg om den manglende fila mswcr71.dll som for en eller annen grunn forsvinner med opera !?, eller så sliter bare opera litt med java ? er det visst flere som har opplevd..

Lenke til kommentar

Det der slet jeg med også, men det det var med Opera 9.noe. Og det er visst ikke et spesifikt opera problem, men et Java problem. Fant ut hvordan å fikse det men husker ikke hvor eller hvordan... men det er en løsning! Prøv å søke litt rundt på feilmeldingen og slikt. Som sagt, er en løsning på det.

Det som frustrerer meg mer er at Opera av en eller annen grunn ikke er så glad i spesielt aftenposten og kommentarer i artikler på hardware.no... fatter ikke hvorfor... mange ganger den bare stopper å laste liksom. dvs, den later jo som den laster, men ikke noe skjer. Andre enn meg som det har skjedd med? Skjer både i Opera 10 og Opera 9 både på Vista og Seven. Både hjemme og på jobb, og på stasjonær og laptop... I just don't get it...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det som jeg syntes var helt bak mål med denne 10 beta versjonen var at den ikke gir deg valget til og laste ned torrent filer ned på maskinen, den gir bare mulighet til og velge standard programm for det ! I 9.64 kunne du ihvertfall forandre på det i innstillinger.

ANG Java:

Får å få java til og fungere trenger du bare og fikse den mswcr71.dll fila jeg nevnte over, du kan laste den ned eller kopiere den siden den ligger en plass i systemet fra før av, og vet at det står forklart her en plass på forumet i en tråd.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...