Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stygg rift i bildør- hjelp til selvhjelp!

Anbefalte innlegg

Hei

Nå har det seg slik at en bekjent klarte å lage en relativt stor rift (altså hull) i en av bakdørene forrige uke. Riften er rundt 40 cm. Grunnet at bilen ikke er her har jeg dessverre ikke bilde til dere. Kan på det beste karakteriseres som en lang bulk med et "kutt". Det ser forferdelig ut, og er neppe bra å ha hull i døren..

Som en provisorisk anordning benyttet jeg gaffateip for å tette til hullet slik at det blir beskyttet mot regn og rusk. Verksted vil være for dyrt (og heller ikke verdt det) siden bilen er gammel og også var billig i utgangspunktet.

Jeg lurer rett og slett på hva jeg kan gjøre for å løse eller iallfall forbedre problemet selv? Teip virker ikke særlig pålitelig, og NOE penere kunne det kanskje blitt?

Tenkte på å sparkle, men går det når riften er såpass stor og går inn i "tomrommet" i døren? Har 0 erfaring med dette, så hva måtte jeg isåfall kjøpe, og hvor osv?

ALLE seriøse svar blir mottatt med stor takknemlighet.

Edit: Spørsmålet skulle nok blitt postet i underseksjonen av bil, beklager dette. Bare å flytte spørsmålet. :)

Tillegg: Å få til lakk er IKKE det viktigste, tetting eller noen form for reparasjon av riften er viktigst.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge utseendet ikke er det viktigste kan en enkel reperasjon med glassfiber være løsningen. Har du en Biltema-butikk i nærheten har de glassfiber og polyester (herder fåes i liten tube utenom).

Du bør slipe rett rundt hullet med grovt sandpapir og avfette med aceton eller lignende etterpå for best vedheft (ikke whitespirit, det er ikke en avfetning :thumbdown: ). Er ganske enkelt, du klipper bare til noen lengder med glassfiber med en skarp saks. Så heller du ønsket mengde polyester i en boks og blander i angitt mengde herder oppi der igjen. Rører dette sammen og pensler rundt hullet der du tenker å laminere. Så legger du en glassfibermatte oppå den våte polyesteren og legger på ny oppå fiberen. Glassfiberen vil nå suge til seg lim og bli gjennomvåt av polyester. Avhengig av hvor seig polyesteren er venter du litt og legger på et lag til. Slik holder du på til ønsket tykkelse er oppnådd (minimum 4-5 lag). Det er lurt å "dra ut" luftbobler med penselen. Du vil ha en solid laminering uten bobler som trekker vann til seg.

Avhengig av hvor fin finish du vil ha kan du sparkle oppå glassfiberen etter polyesteren har herdet. Så er det bare å slipe oppå sparkelen med sandpapir og slipeklosse. Grunning og maling/lakk oppå der igjen. Husk avfetting mellom hvert strøk. Resultatet blir ikke perfekt, men hullet blir i alle fall tett :thumbup:

Lenke til kommentar

Må legge til at det er sånn man fikser båter, og mange hobbystyle-bil-freaks bygger unike deler slik med profft resultat.

Om du får rettet ut , sliper nok og hellakker skal det ble like bra som ny, selv om det ikke er meningen her.

Endret av War
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen, glassfiberløsningen virker fristende. Jeg vet ikke om jeg har mulighet til å slå ut bulken først, isåfall trenger jeg grunnleggende hjelp ifra dere hvordan dette skal gjøres. Det største problemet ville vel være å fjerne "innmaten" på innsiden av døren for å komme til.

Ellers har jeg et par mer spesifikke spørsmål om glassfiberprosessen.

Hvor mye polyester vil jeg trenge? Så at de solgte en hel del størrelser der.

Mengde herder avhenger vel selvsagt av mengde polyester jeg må bruke.

Lurer også må hvor mye glassfiberet skal gå "utenfor" hullet. Jeg mener f.eks:

La oss si at kuttet på et sted har skapt en åpning på 1 cm (bredde), skal glassfiberet da klippes til slik at det dekker 3 cm (altså 1 cm over kutt, og 1 under) eller skal det dekke mer slik at det blir "sterkere"? Skjønner at enkelte spørsmål kanskje virker dumme ettersom jeg aldri har gjort noe lignende før. :)

Ang en helt ny dør kan det kanskje virke fornuftig, spesielt når en frontdør kostet kun 1500. Bilen i dette tilfellet er en opel corsa (og de ser man maaange av på veiene), så burde eventuelt ligge på samme pris eller lavere?

Igjen er vi innpå et område jeg har 0 kunnskap på. Skal jeg bare ringe og spørre om de har en dør til min bilmodell?

Edit: Glemte også å spørre om hvor omfattende bytte av bildør vil være? Vil det la seg gjøre uten fagkompetanse?

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Siden det er en kompis av deg som har ødelagt bilen din bør kompisen din betale for ny dør + lakkering spør du meg.

Hehe, nå er det ikke min bil, og jeg ønsker kun å hjelpe vedkommende (bilen blir også brukt en del av meg). Hun er selv lite interessert å gjøre mer utover teipen jeg satte på. Står likevel for kostnader dersom jeg ønsker å reparere skaden videre, som jeg nå prøver på.

Synes bare det er kjekt å lære nye ting som dette, og å bruke hendene litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...