Gå til innhold

Siste sjekk før kjøp av ny gaming-pc. 12-14k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ved et budsjett der du har så mye penger å bruke. Bør du absolutt gå for i7. Det er framtidsrettet, og du tjener vel litt på det ettersom du velger et fremtidsrettet system, og du velger DDR3 som også er fremtidsrettet :)

Takker for svar. Selv om det er fremtidsrettet, så lurer jeg på hvordan det fungerer i ytelse nå, mot de andre oppsettene jeg har valgt. =)

Lenke til kommentar

Blir ikke mer ytelse enn på et i7 oppsett, det er garantert.

Men personlig mener eg fremdeles at til spilling (og bare det), uten å overklokke, vil du ha mer utbytte av et Phenom AM3 oppsett med høy stock klokk. Det er også framtidsrettet pga AMDs fine bakover kompatibilitet, og det har like mye mulighet til DDR3 ram som i7 (bare ikke 3 kanals).

Lenke til kommentar
Blir ikke mer ytelse enn på et i7 oppsett, det er garantert.

Men personlig mener eg fremdeles at til spilling (og bare det), uten å overklokke, vil du ha mer utbytte av et Phenom AM3 oppsett med høy stock klokk. Det er også framtidsrettet pga AMDs fine bakover kompatibilitet, og det har like mye mulighet til DDR3 ram som i7 (bare ikke 3 kanals).

grunnen til at jeg vurderer Phenom er at jeg kan få inn en SSD disk i det oppsettet uten at det hever mitt orginale budsjett med så mye. Kan jo også få inn en SSD disk i i7 oppsettet, men selv om jeg har råd til det, vil jeg prøve å holde budsjettet rundt 10-12k

(inkludert skjerm, tastatur osv som jeg har i en egen handlevogn)

Lenke til kommentar

Hvis du går AMD så velg Asus M4A79T Deluxe hovedkort og Phenom II x4 955BE + DDR3. Det vil koste ca 800-1000kr over AM2 oppsettet med DDR2, men vil kunne oppgraderes videre på noen år frem i tid. 955BE klokker også greit opp til 3,7-3,8Ghz på stock kjøling kun ved å stille multiplier uten å røre noe som helst annet.

Lenke til kommentar
Hvis du går AMD så velg Asus M4A79T Deluxe hovedkort og Phenom II x4 955BE + DDR3. Det vil koste ca 800-1000kr over AM2 oppsettet med DDR2, men vil kunne oppgraderes videre på noen år frem i tid. 955BE klokker også greit opp til 3,7-3,8Ghz på stock kjøling kun ved å stille multiplier uten å røre noe som helst annet.

Ok, nå er vel folk lei av den uendelige rekken med spørsmål fra meg, men har nå laget 2 oppsett som blir det siste, med mindre det er noe jeg har valgt som ikke er kompatibelt med hverandre. Det eneste jeg kan komme på som jeg kan vurdere å skife på oppsettene nå blir kabinettet, men kan godt ha oversett noe. Vil helst ikke at prisen skal overstige 14-15k.

(utgangspunktet var jo egentlig 8-12, men jaja)

Intel i7

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=99072

Phenom II X4 955

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=99100

Prisen på de 2 er nå nesten det samme, så jeg er bare ute etter hva som gir best ytelse generelt, hva som er best fremtidsrettet og egentlig, hva som er best. =)

Endret av Kaffesau
Lenke til kommentar

Imo er den beste måten å lære noe selv å hjelpe andre :)

ok, men blir litt forvirret av det du sier nå. Best ytelse generelt?

helt generelt, så er i7 overlegen.

Men til det du sa før, spilling? Da tror jeg at AMD oppsettet blir bedre for deg grunnet at du ikke skal klokke som spill pc på grunn av høyere Stock-klokk.

Gjentar: det er hvis du holder deg til spilling og ikke-klokking.

Hvis du endrer bruksmønster, eller begynner med klokking, i7.

Edit: Til AMD oppsettet på du endre RAM'en, siden det har 2 kanals og ikke 3 kanals minne

og personlig har eg en liten femmer på at AM3 vil være mer framtidsrettet enn intel, siden eg har en tro for at neste generasjons LGA1366 6-kjerner blir litt mer ekstrem og litt mindre ment for "vanlige" pc'er. Men det er min hunch.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar
Imo er den beste måten å lære noe selv å hjelpe andre :)

ok, men blir litt forvirret av det du sier nå. Best ytelse generelt?

helt generelt, så er i7 overlegen.

Men til det du sa før, spilling? Da tror jeg at AMD oppsettet blir bedre for deg grunnet at du ikke skal klokke som spill pc på grunn av høyere Stock-klokk.

Gjentar: det er hvis du holder deg til spilling og ikke-klokking.

Hvis du endrer bruksmønster, eller begynner med klokking, i7.

Edit: Til AMD oppsettet på du endre RAM'en, siden det har 2 kanals og ikke 3 kanals minne

og personlig har eg en liten femmer på at AM3 vil være mer framtidsrettet enn intel, siden eg har en tro for at neste generasjons LGA1366 6-kjerner blir litt mer ekstrem og litt mindre ment for "vanlige" pc'er. Men det er min hunch.

Skjønner at du blir forvirret :p

Har funnet ut at jeg kommer til å bruke pcen til mer enn spilling, selv om det hovedsakelig blir mest av det. (film, kanskje redigering, og har mulighet for å la en venn lære meg en del om overklokking. =)

Mulighet for at du kan finne en RAM som passer til oppsettet?? helt ærlig så vet jeg ikke forskjellen på 2 kanals og 3 kanals minne x)

Lenke til kommentar

forskjellen er at 3 kanals bruker sett med 3 brikker, og 2 kanals bruker sett med 2 brikker :p

RAM er virkelig ikke min sterke side, så å finne komponent tør eg ikje ^^

og hvis du bestemmer deg for å klokke, er det ingen grunn til å ikke gå for i7 :p

(Eneste er kanskje min hunch om neste generasjons i7, men hvem sier at 6kjerner blir dårlig til spilling, så lenge prisen er noenlunde det samme xD?)

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å gå for AMD-opsettet ditt der. Til RAM anbefaler jeg 4GB OCZ Reaper HPC DDR3 1333mhz, CL6. Trenger du mer RAM senere kan du utvidde med et kit til.

Dette oppsettet vil være veldig fint for gaming, og har nokk krefter i masse vis til å dra videoredigering av full HD.

Du kan enkelt klokke CPU opp 400-600mhz kun ved å stille et tall som en begynnelse på klokking for morro skyld, eller få hjelp av en kamerat og kose dere med å stille på masse forskjellige instillinger.

Så lenge gaming er hovedmålet for maskinen, og diverse andre tyngre ting som videoredigering ol. bare er en hobby, så vil AMD gjøre en like bra jobb som Intel, og som andre nevner her, så er nokk AM3 en bedre plattform for deg å oppgradere videre på enn Ci7.

Jeg har nylig hjulpet noen kamerater å sette opp gaming-rigger med AMD (en med 940BE og x25-E SSD RAID-0, og en med 955BE og x25-M SSD), og begge er storfornøyde. Han ene med 955BE har omtrent nøyaktig lik hardware som det du planlegger, og hittil har han kun møtt på èn ting som ikke gikk fullstendig smooth med alt på max (det var et spill som fikk FPS-dropp når alt var på max, men gikk smooth når han reduserte til ca 90% av max), og ingen arbeidsoppgaver han har gjort ennå fått maskinen til å sakke ned.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å gå for AMD-opsettet ditt der. Til RAM anbefaler jeg 4GB OCZ Reaper HPC DDR3 1333mhz, CL6. Trenger du mer RAM senere kan du utvidde med et kit til.

Dette oppsettet vil være veldig fint for gaming, og har nokk krefter i masse vis til å dra videoredigering av full HD.

Du kan enkelt klokke CPU opp 400-600mhz kun ved å stille et tall som en begynnelse på klokking for morro skyld, eller få hjelp av en kamerat og kose dere med å stille på masse forskjellige instillinger.

Så lenge gaming er hovedmålet for maskinen, og diverse andre tyngre ting som videoredigering ol. bare er en hobby, så vil AMD gjøre en like bra jobb som Intel, og som andre nevner her, så er nokk AM3 en bedre plattform for deg å oppgradere videre på enn Ci7.

Jeg har nylig hjulpet noen kamerater å sette opp gaming-rigger med AMD (en med 940BE og x25-E SSD RAID-0, og en med 955BE og x25-M SSD), og begge er storfornøyde. Han ene med 955BE har omtrent nøyaktig lik hardware som det du planlegger, og hittil har han kun møtt på èn ting som ikke gikk fullstendig smooth med alt på max (det var et spill som fikk FPS-dropp når alt var på max, men gikk smooth når han reduserte til ca 90% av max), og ingen arbeidsoppgaver han har gjort ennå fått maskinen til å sakke ned.

Noen som kan linke noen gode, men ikke altfor dyre SSD disker?

hadde vært utrolig bra.

Samtidig vil jeg si at jeg mest sannsynelig velger Phenom oppsettet, grunnet at jeg mest kommer til å drive med spilling på pcen, og ikke overklokke.

Lenke til kommentar

Noen som kan linke noen gode, men ikke altfor dyre SSD disker?

hadde vært utrolig bra.

Samtidig vil jeg si at jeg mest sannsynelig velger Phenom oppsettet, grunnet at jeg mest kommer til å drive med spilling på pcen, og ikke overklokke.

Fant en SSD disk selv til en rimelig pris.

https://prisguiden.no/product.php?productId=104135

Lurer nå på om 30gb holder. x)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å enten gå for 60GB versonen så du er sikker på at du får plass til programmer også, og eventuelt favorittspill (ca 1800kr). Hvis du finner ut at du har råd til det er intel x25-M bedre som systemdisk, 80GB for 2700kr.

Lenke til kommentar

Raid-0 er et fint alternativ om du trenger mer sekvensiell båndbredde. For selve ytelsen som systemdisk vil en 80GB x25-M gjøre en like god jobb som 2x 30GB vertex grunnet IOPS (som ikke skalerer godt ved lav QD i RAID) og accesstime i brukt tillstand (som er lik for singeldisk og raid).

Alså, Raid-0 PROs: Mer båndbredde, bedre IOPS ved tung multitasking, bedre hastighet på filer som er lik eller større enn stripesize.

CONs: Mer komplisert oppsett, vanskeligere å migrere, krever drivere, over dobbel sjangse for fatal feil (sjangsen for at èn disk feiler, pluss sjangsen for at selve raidet krasjer).

Om du føler du har teknisk kunskaper nokk til å håndtere et RAID, og vet du vil få utbytte av doblet sekvensiell båndbredde og mer IOPS ved tung multitasking, så vil RAID være lønnsomt.

Om du verdsetter enkelhet og sikkerhet, og nøyer deg med en massiv ytelsesøkning fra HDD=>SSD som er mye større enn singel SSD til SSD RAID, så er det like greit å gå for en større enkelt SSD.

Lenke til kommentar

hittil har jeg ikke vurdert å ha mer enn OS osv der, så derfor jeg bare har valgt 30gb.

I tillegg tror jeg at jeg snart må inn på mentalavdelig på sykehus grunnet sinnsforvirrelse av hvilket oppsett jeg skal velge x)

AMD på grunn av bedre ytelse i spill uten å klokke, men på den annen side, så er i7 lett å klokke, og har bedre ytelse generelt.

har ikke klokket før, men uansett. x)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...