Monicaott Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Jeg er en jente på 18 år. Jeg er 163 cm, og har en vekt på 60. Jeg ønsker derimot å gå ned på 53, fordi det alltid har vært min trivselsvekt. Men siden jeg ikke er veldig overvektig, så vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem til fastlegen min. For jeg vil gjerne måle fettprosenten min og måle hoftebredde, livbredde og ta en generell helsesjekk og få litt råd før jeg går ned. For jeg aner verken hvordan jeg skal trene for å gå ned, eller hvilket kosthold som passer min vekt, og min alder. Hvordan burde jeg gå frem da? Jeg synes nesten det er flaut å spørre om slikt.. Jeg tørr ikke engang spørre om p-piller liksom..Hjeelp! Og siden Hvalder sa at han kunen hjelpe meg, så får du vite litt om matvaner og treningsvaner her: Vanligvis spiser jeg to brødskiver til frokost, en langang (om du vet hva det er?) til lunsj, middag blir det tomatsuppe eller grøt, og kveldsmat en til to brødskiver. DEt varierer mye med middag. Nudler, tomatsuppe, grøt, pommfri. Det er liksom bare det jeg har råd til, for jeg har ikke så mye peiling på det å ordne mat. Til trening går jeg 5-8 km to ganger i uka. Ellers blir det ikke mye aktivitet annet enn på skolen, de to gymtimene i uka eller når jeg er avløser. Endret 3. juni 2009 av Monicaott Lenke til kommentar
HValder Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvis du må gå ned i vekt må du få i deg færre kaloriar enn kroppen "trenger". Mange tråder om det på forumet hvis du leiter litt. Ang. måling av fettprosent osv. er det ikkje værre enn å be om det. Hvis du ikkje har nokon form for sjukdom e.l. ser eg ingen grunn til å kaste bort peng på eit legebesøk. Hvis du vil kan eg eller nokon andre sette opp eit opplegg for deg. Lenke til kommentar
loLpaTrol Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Pfft, trenger vel ikke legetur bare av den grunn, begynn å jogge noen ganger i uken du... Lenke til kommentar
HValder Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hvis du liker å gå turar er lange fjellturar ideelt for å gå ned i vekt. Drikk mykje vann, men ikkje spis så mykje meir. Å sykle eller springe i høgt tempo/intervall er noko av det beste for å forbrenne kaloriar, personleg likar eg det ikkje, men dersom du trives med det er det absolutt å anbefale. Blir gjerne lettare om du har nokon med deg som er i om lag like god form. Nudler, grøt og pommfri er noko av det værste du kan spise mtp eit godt kosthold. Tunfisk, egg, kylling, magert kjøtt og salat/grønnsaker er noko av det bedre du kan ete. Du kan godt lese på næringsinnhaldet i det du kjøper, det du er ute etter er lite fett og karbo og mykje protein og fiber/anna som fordøyast sakte. Ser at fisk manglar i det kostholdet, du bør enten ete meir fisk, eller ta eit kosttilskudd som tran eller fiskeolje så får du i deg litt sundt fett. Hvis du har tilgang på frysar er det lurt å kjøpe inn mat i større kvanta, så sparer du ein del der. Eit godt alternativ til brødskiver/langang er ein god salat med litt mager dressing (vineddik + salt og pepper er ein personleg favoritt). Frukt er alltid bra som mellommåltid. Dette skal ikkje vere noko stor utfordring for deg siden kostholdet ditt er ganske dårlig i øyeblikket, og det er lett å gjere det mykje betre, utan å investere store summar. Merk deg at du ikkje treng å gå sulten for å gå ned i vekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå