Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Såing etter sprøyting

Anbefalte innlegg

Jeg har Roundup-sprøytet et større område med brennesle, skvalderkål, bring m.m. Noe av området er hage, og der skal jeg rydde, frese jorden og anlegge hage / kjøkkenhage. Det øvrige området er rundt hus, gammel låve og i ulent område hvor jeg ønsker å ha gressvoll.

Men hvordan kan jeg så gressfrø slik at gress kan komme opp og overta etter at sprøyting av brenneslen og skvalderkålen har gjort sin virkning? Det vil være en uoverkommelig jobb å frese opp alt.

Håper på gode råd... Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kinkig problem. Selv om Roundup'en tar knekken på alt ugresset, så vil det jo ikke forsvinne sporløst, de råtnende eller visnende restene må jo fjernes på et vis, samtidig som du må få såfrøet ned i jorda, og ikke liggende oppå torva, for at det skal kunne spire. Det fins spesialmaskiner for direktesåing av grasfrø uten jordarbeiding, men er neppe så aktuelt/mulig å benytte i ditt tilfelle? En slik 1,5 meters utgave og minitraktor som på bildene fra fotballbanen ville sikkert kunne komme til, men da må du jo finne noen i nærheten som leier ut maskin og traktor, med eller uten fører... Eller spre på et tynt ekstra lag med matjord oppå den eksisterende grastorva, og så grasfrøet i dette laget?

Lenke til kommentar

Hvor stort område er det snakk om her?

Er det lite nok til at det kan bli gjort for hand, så er jo det en løsning. Snakker vi større områder er nok maskinhjelp å foretrekke.

Gressfrø trenger jo ikke mye jord på toppen, så om det er et mindre område bør det jo være fult mulig å gjøre dette selv.

Lenke til kommentar
Hvor stort område er det snakk om her?

Er det lite nok til at det kan bli gjort for hand, så er jo det en løsning. Snakker vi større områder er nok maskinhjelp å foretrekke.

Gressfrø trenger jo ikke mye jord på toppen, så om det er et mindre område bør det jo være fult mulig å gjøre dette selv.

Takk for svar. Det er snakk om 5-6 dekar, så det er ganske stort ja. Det er dessuten såpass ulent at det er vanskelig å komme til med traktor. Hvor mye jord eller sand må strøes oppå for at gressfrøene skal spire? Eller er det nok å gå over med en jernrive og "rive" opp torva litt?

Lenke til kommentar

En jernrive/rake bør gjøre jobben ja.

Gressfrø trenger ikke ligge dypere enn at de har et lite lag med jord på toppen. Så lenge jorden er fuktig og ikke veldig tørr vil de spire ganske lett.

Noen lar bare frøene ligge på toppen, og vanner godt. Dette er derimot på mindre områder.

Så om du ikke har mulighet for å bruke maskin, så vil riva gjøre jobben. Det hørtes allikevel ut som mye arbeid å gå med rive over 5-6 dekar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...