Gå til innhold

Masse feil med Mandrake 9.0

Anbefalte innlegg

Hei!

Lastet ned Mandrake 9.0 for lenge siden, og prøvde dette littegrann. Da synes jeg det ikke var så morsomt, så jeg slettet det. NÅ derimot, tror jeg at jeg er klar for litt Linux (ved siden av WinXP i førstningen hvertfall)!

Da jeg la inn Mandrake 9.0 i sta, sto det at alt var klart og blablabla. Da jeg fikk beskjed om å restarte maskinen gjorde jeg det, men etter den var gått forbi BIOS (..der jeg får gått inn i bios) så fylte halve skjermen seg med: L 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 osv.... Hele maskinen stoppet opp, og det hjalp ikke noe å restarte. Startet da maskinen med WinXP cd'n inni, og fjernet Mandrake igjen.

Jeg gir meg ikke så lett! Laster nå ned Mandrake 9.1, CD1 og CD2 nå, også får jeg ta meg av CD3 en annen dag. Jeg håper virkelig ikke den feilen jeg fikk med Mandrake 9.0 kommer tilbake når jeg prøver å legge inn versjon 9.1.

PS! Har 3 partisjoner. Harddisk 1: C: (WinXP) og E: (Alt annet)

Harddisk 2: ...her skulle Linux og Swap-greia ligge... (deler altså denne disken i to også)

Vil det heller lønne seg å partisjonere E: (den partisjonen jeg har mest ledig plass på) og legge inn Mandrake på denne disken (Harddisk 1)?

Håper på massevis av svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..og hvis noen kunner være super-snille og hjelpe meg med å finne Linux-erstatninger for:

mIRC

MSN Messenger

Kazaa Lite

Winamp

og kanskje noen andre nyttige programmer ville det vært ex©ellent! :D

Natta folkens! Sov godt!

Lenke til kommentar

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=...G=Google+Search

Det som nok er feilen er at kernelen befinner seg over 1024. sylinder. Dette er en hardware-begrensning men den kan omgåes ved å legge til lba32 i lilo.conf eller velge det når du setter opp lilo i installasjonen.

Når det gjelder de programmene

IRC klient: irssi

MSN Messenger: Søk på google.com/linux

Kazaa Lite: mlDonkey

Winamp: xmms

Lenke til kommentar

MSN Messenger

Jeg bruker gaim, støtter både MSN og icq.

Winamp

XMMS, som andre har nevnt.

og kanskje noen andre nyttige programmer ville det vært ex©ellent!  :D  

Opera er en genial browser.

Sylpheed eller kmail til mail, hvis du er vant med/liker grensesnittet til Outlook.

Pan og KNode er fin til news.

Openoffice er visstnok blitt ganske bra, har ikke brukt det i det siste. Kword kan anbefales, sikkert Abiword også.

Lykke til.

Lenke til kommentar

mIRC - XChat, KSirc, irssi

MSN Messenger - Gaim, merlin, AMSN Messenger (Som jeg bruker)

Kazaa Lite - QuickDC eller DC-GUI (La oss virkelig håpe jeg ikke blir banna nå da :D)

Winamp - XMMS (X MultiMedia Station), mplayer (for film)

Mail - KMail

Browser - Opera

Tekst - Nano, Vi(m), Kwrite

Tekstbehandling - OpenOffice/KOffice

Lydbehandling - AudaCity

MarcelSB

Lenke til kommentar
Kjempeflott! Takk for svar gutter!

Laster ned Mandrake 9.1 nå...tror dere jeg vil slippe unna L 99 99 99...feilen da?

Det betyr at Bootloaderen (lilo) Ikke har blitt ordentlig installert. Sannsynligheten er liten for at du trår over den igjen.

Anbefaler på det sterkeste at du velger grub som bootloader i stedet for lilo under installasjonen. Du kan velge den på slutten, på det samme bildet som du velger tastaturoppsett, land, tidssone etc.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Kjempeflott! Takk for svar gutter!

Laster ned Mandrake 9.1 nå...tror dere jeg vil slippe unna L 99 99 99...feilen da?

Det betyr at Bootloaderen (lilo) Ikke har blitt ordentlig installert. Sannsynligheten er liten for at du trår over den igjen.

Anbefaler på det sterkeste at du velger grub som bootloader i stedet for lilo under installasjonen. Du kan velge den på slutten, på det samme bildet som du velger tastaturoppsett, land, tidssone etc.

Lykke til :)

Lilo vs. Grub? Er Grub best?

Bootloader...er det der man kan velge Mandrake eller WinXP?

Ville helst foretrukket å bruke den standard-greia windows bruker jeg...hvis du skjønner hva jeg mener. Er det noen mulighet for å kunne bruke den i stedet for? Vil at XP skal være standard-OS, og at jeg skal kunne bruke Mandrake som et alternativ liksom. Vil veldig gjerne lære meg Linux :)

Lenke til kommentar

Grub er nok best av de to ja :yes:

Bootloader er den som forteller datamaskinen hvilket operativsystem som skal lastes...

Lilo og Grub har også mulighet til å la Windoze være default, så det er ingen grunn til å bruke Windoze sin skittene booloader, selv om det er mulig :D

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...