kaaasen Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Hei! Lastet ned Mandrake 9.0 for lenge siden, og prøvde dette littegrann. Da synes jeg det ikke var så morsomt, så jeg slettet det. NÅ derimot, tror jeg at jeg er klar for litt Linux (ved siden av WinXP i førstningen hvertfall)! Da jeg la inn Mandrake 9.0 i sta, sto det at alt var klart og blablabla. Da jeg fikk beskjed om å restarte maskinen gjorde jeg det, men etter den var gått forbi BIOS (..der jeg får gått inn i bios) så fylte halve skjermen seg med: L 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 osv.... Hele maskinen stoppet opp, og det hjalp ikke noe å restarte. Startet da maskinen med WinXP cd'n inni, og fjernet Mandrake igjen. Jeg gir meg ikke så lett! Laster nå ned Mandrake 9.1, CD1 og CD2 nå, også får jeg ta meg av CD3 en annen dag. Jeg håper virkelig ikke den feilen jeg fikk med Mandrake 9.0 kommer tilbake når jeg prøver å legge inn versjon 9.1. PS! Har 3 partisjoner. Harddisk 1: C: (WinXP) og E: (Alt annet) Harddisk 2: ...her skulle Linux og Swap-greia ligge... (deler altså denne disken i to også) Vil det heller lønne seg å partisjonere E: (den partisjonen jeg har mest ledig plass på) og legge inn Mandrake på denne disken (Harddisk 1)? Håper på massevis av svar! Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 ..og hvis noen kunner være super-snille og hjelpe meg med å finne Linux-erstatninger for: mIRC MSN Messenger Kazaa Lite Winamp og kanskje noen andre nyttige programmer ville det vært ex©ellent! Natta folkens! Sov godt! Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=...G=Google+Search Det som nok er feilen er at kernelen befinner seg over 1024. sylinder. Dette er en hardware-begrensning men den kan omgåes ved å legge til lba32 i lilo.conf eller velge det når du setter opp lilo i installasjonen. Når det gjelder de programmene IRC klient: irssi MSN Messenger: Søk på google.com/linux Kazaa Lite: mlDonkey Winamp: xmms Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Vil du ha en grafisk IRC-klient, prøv X-chat. Irssi er, som nevnt, en utmerket tekstbasert IRC-klient. Ellers kan du ta en titt på FAQ-en. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 6. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2003 Kjempeflott! Takk for svar gutter! Laster ned Mandrake 9.1 nå...tror dere jeg vil slippe unna L 99 99 99...feilen da? Lenke til kommentar
Layne Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 MSN Messenger Jeg bruker gaim, støtter både MSN og icq. Winamp XMMS, som andre har nevnt. og kanskje noen andre nyttige programmer ville det vært ex©ellent! Opera er en genial browser. Sylpheed eller kmail til mail, hvis du er vant med/liker grensesnittet til Outlook. Pan og KNode er fin til news. Openoffice er visstnok blitt ganske bra, har ikke brukt det i det siste. Kword kan anbefales, sikkert Abiword også. Lykke til. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 mIRC - XChat, KSirc, irssi MSN Messenger - Gaim, merlin, AMSN Messenger (Som jeg bruker) Kazaa Lite - QuickDC eller DC-GUI (La oss virkelig håpe jeg ikke blir banna nå da ) Winamp - XMMS (X MultiMedia Station), mplayer (for film) Mail - KMail Browser - Opera Tekst - Nano, Vi(m), Kwrite Tekstbehandling - OpenOffice/KOffice Lydbehandling - AudaCity MarcelSB Lenke til kommentar
torbj0rn Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Browser -> Mozilla Firebird (genial) Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Så du vet det: får du problemer med QuickDC, så snakk med Dj_Offset. (Også kjent som "The creator of QuickDC" ) Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Kjempeflott! Takk for svar gutter! Laster ned Mandrake 9.1 nå...tror dere jeg vil slippe unna L 99 99 99...feilen da? Det betyr at Bootloaderen (lilo) Ikke har blitt ordentlig installert. Sannsynligheten er liten for at du trår over den igjen. Anbefaler på det sterkeste at du velger grub som bootloader i stedet for lilo under installasjonen. Du kan velge den på slutten, på det samme bildet som du velger tastaturoppsett, land, tidssone etc. Lykke til Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Kjempeflott! Takk for svar gutter! Laster ned Mandrake 9.1 nå...tror dere jeg vil slippe unna L 99 99 99...feilen da? Det betyr at Bootloaderen (lilo) Ikke har blitt ordentlig installert. Sannsynligheten er liten for at du trår over den igjen. Anbefaler på det sterkeste at du velger grub som bootloader i stedet for lilo under installasjonen. Du kan velge den på slutten, på det samme bildet som du velger tastaturoppsett, land, tidssone etc. Lykke til Lilo vs. Grub? Er Grub best? Bootloader...er det der man kan velge Mandrake eller WinXP? Ville helst foretrukket å bruke den standard-greia windows bruker jeg...hvis du skjønner hva jeg mener. Er det noen mulighet for å kunne bruke den i stedet for? Vil at XP skal være standard-OS, og at jeg skal kunne bruke Mandrake som et alternativ liksom. Vil veldig gjerne lære meg Linux Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Grub er nok best av de to ja Bootloader er den som forteller datamaskinen hvilket operativsystem som skal lastes... Lilo og Grub har også mulighet til å la Windoze være default, så det er ingen grunn til å bruke Windoze sin skittene booloader, selv om det er mulig MarcelSB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå