Gå til innhold

Mangelfull auto ISO på EOS 50D

Anbefalte innlegg

Etter min mening mangler det én funksjon når man bruker "Auto ISO"

- når man velger P (programautomatikk) velger kameraet lukkertid, blender og ISO

- når man velger Tv (lukkertidsprioritet) velger kameraet blender og ISO

- når man velger Av (blenderprioritet) velger kameraet lukkertid og ISO

- når man velger M (manuelt valg av lukkertid og blender) bruker kameraet alltid ISO 400

Hvorfor i alle dager kan man ikke velge å ha auto ISO på M også?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt spennende debatt, i Nikon leiren ser mange på at auto-iso ved M fungerer som en feil. Jeg hadde helst sett at basis innstillingen hadde blitt benyttet ved M-modus når auto-iso var slått på.

Dvs, jeg er en av dem som hadde ønsket at Nikon implementerte auto-iso ved M slik Canon gjør. Dere med Canon ønsker det motsatt ;) AutoISO burde uten tvil vært slått av ved M, slik at man justerte ISO på vanlig måte.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Når du bruke manuell - så er du som som justerer alt. Også ISO.

edit: Jeg ser at Olympus lar meg bestemme om Auto-ISO skal kun gjelde P/A/S eller allle modi.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
- når man velger M (manuelt valg av lukkertid og blender) bruker kameraet alltid ISO 400

Det er jo ærlig talt helt utrolig dumt. Auto-ISO er kanskje aller nyttigst i M. At auto-ISO ikke er konfigurerbart (grenseverdier for endring av iso, høyeste og til dels laveste tillatte verdi osv) er jo også ganske hårreisende.

Kanskje en mindre begavet Canon-ingeniør har forlest seg på Ken Rockwell? Han mener nemlig at auto ISO i M er en "firmware feil" hos Nikon... :roll:

(hehe. TGB skrev sitt innlegg mens jeg skrev mitt. Auto-ISO i M er genialt! Vil man ikke ha auto-ISO i M så er det jo bare å slå det av - det er mye teitere å ikke ha muligheten!)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Kanskje en mindre begavet Canon-ingeniør har forlest seg på Ken Rockwell? Han mener nemlig at auto ISO i M er en "firmware feil" hos Nikon... :roll:

Ikke firmware feil, men 100% enig i at dette er et uheldig valg. Som minumum burde man hatt mulighet i auto-iso innstillingen å velge at den skulle være av ved M.

Edit:

Olympus har gjort det eneste fornuftige, gi brukeren full valgfrihet. Skal legge til at resten av autoiso systemet til Nikon er ekstremt genialt på alle måter (unntatt nevnt problem), ekstremt konfigurerbart.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Som 50D eier så er jeg helt enig med de som mener at AutoISO burde være tilgjengelig også under M - helt åpenbart at funksjonen kan være veldig nyttig når man fotograferer med manuelle innstillinger.

Videre så savner jeg muligheten for å justere grenseverdiene for høyeste/laveste ISO verdi som AutoISO kan benytte seg av.

Men bortsett fra dette så fungerer AutoISO på 50D etter mitt syn helt glimrende under P, Tv og Av og velger faktisk fornuftige ISO settinger - i motsetning til mitt gamle 40D hvor denne funksjonen var fullstendig ubrukbar.

Edit: Forøvrig så burde tråden ha hett "Mangelfull Auto ISO på Canon EOS" da dette er implementert i tråd med "vanlig Canon praksis" på EOS 50D (dvs uten mulighet for å justere "grenseverdier" samt ingen Auto ISO ved bruk av M)

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...