pumba50 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Er det bare tilfeldighet at jeg ser de samme folkene trene benk hver eneste gang, jeg trener stort sett hver andre eller tredje dag. Noen ganger kan jeg la det gå 4-5 dager for å gi kroppen hvile. men stort sett er jeg annenhver eller hver tredje dag. og det slår aldri feil, hver eneste er 80-90% av folkene i benkpresset. Hvis jeg er der og jeg ser de samme gamle golkene kommer, så vet jeg nøyaktig hva det første de går til, benkpresset. Men de trener aldri (og da overdriver det ikke) knebøy eller markløft. det er kun et svært fåtall som gjør det, og de som gjør det er som regel ganske gode i disse øvelsene. Hva er sjansen for at de trener disse to viktige øvelsene når man til stadig ser de bare trene i benkpresset. kan det være at de trener mark og bøy i de dagene jeg ikke er der? Om det kan være tilfeldighet at hver gang jeg ser de vanlige folkene i benken. Blir disse sterke når de bare trener benk? Er ikke markløft og bøy viktig, hvilken betydning har disse øvelsene (jeg spør bare for å oppsummere og se etter nye fakta, alltid noe nytt å lære) Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Det er ganske/veldig mange, etter min erfaring, som kun trener benkpress, siden de tror dette er den eneste måten å se bra ut på, dermed overdriver de dette, og overser all annen trening. Idioti spør du meg. Men ja, mest sansynlig trener de bare benk. Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Vis de bare trener benk mer eller mindre vil de få helt feil kroppsholdning og vil gå med utstående skulderblad o :!: g få problemer med rygg. Dette er pga at brystmusklene "strammer" seg inn og du får ingen "motvekt" på ryggen og det skapes ubalanse. Hvorfor de trener bare benk er nok mye samfunnet sin skyld, de tror at jenter liker store bryst muskler og vis noen lurer på hvor sterk noen er så spør man om hva de tar i benk. Men dette gjennspeiler ikke vor helhetlig sterk du er siden det bare er overkropp, mest bryst som blir "målt". Pass deg for at de trener 100 vis av sit ups hjemme, for alle vet jo at bryst og packsene er viktigst :!: Tren baseøvelser som knebøy, mark osv du vil få mye igjen for det både ren styrke men også mye bedre og helhetlig kropp! Alt må balanseres. Trener du biceps "må" du trener triceps osv. Vis du vil vite hvilke muskler som brukes i de forskjellige øvelsene er det bare og google. Men final line is, ved og trene hele kroppen vil du få bedre, finere, og sterkere kropp. Tro meg! De som trener bare benk vil kunne skryte av hva de tar men de vil ikke bli like sterk som en med samme kriterier som trener hele kroppen. Logisk nok. Endret 2. juni 2009 av Ole-ThInK Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Regner med at de som trener kun benkpress stagnerer oftere, og har generelt dårligere progressjon i masse og styrke. Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Sikkert en del som trener benk bare for å si hvor mye de tar. Iallefall det intrykket jeg har fått av noen ... Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 men de fleste strever med å løfte så mye som mulig. hvis dette var snakk om å se bra ut ville de kanskje forkusert på volum istedet. men det jeg ikke forstår er at hvis de vil fokusere på styrke, hvorfor fokuserer de da ikke på styrke, er det en almenne oppfatning av at benk er det eneste som gir styrke eller er det andre grunner bak. bare en tanke. hva er det med disse to øvelsene som gjør de så grusomme og som en slags magnetisk motpol for de fleste treningsguruer. Lenke til kommentar
opijo Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 De som bare trener benk er wannabe strongman , de vet egentlig ikke hva trening er.. Og hva volum eller styrke er. Jeg er en wannabe nå men jeg vet i allefall hvis du bare trener benk vil du ende opp med dårlig kroppsholding.Derfor trener jeg mye mer rygg en bryst. Jeg har merket at jeg har fått mye mindre bryst ved å trene mer rygg enn benk , men who cares?. Jeg synest at jeg tar mye mer i andre øvelser når jeg trener rygg. Så hvis du vil ha heftig og perfekt kropp , tren mark,kne og benkpres.. Jeg trener knebøy 3 ganger i uken , og øker vekten med 2kg hver gang. Mens jeg trener Mark en gang i uken og øker vekten med 5KG i uken , mens på benk øker jeg vekten med 2KG hver uke og bare trener 2 ganger i uken.. (Aka stronglifts) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg kjenner mange som har gjennomført et såkalt "benkpressprogram". Det er rett og slett fordi "hvor mye tar du i benken" har blitt et så normalt spørsmål. Det er temmelig latterlig, men så er det ganske mye temmelig latterlig "fakta" om styrketrening. Jeg synes det er like provoserende med jenter som trener mage hver dag (gjerne de litt overvektige jentene) som med gutter som har grodd fast i benken. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Jeg er en wannabe nå men jeg vet i allefall hvis du bare trener benk vil du ende opp med dårlig kroppsholding.Derfor trener jeg mye mer rygg en bryst. Jeg har merket at jeg har fått mye mindre bryst ved å trene mer rygg enn benk , men who cares?. Jeg synest at jeg tar mye mer i andre øvelser når jeg trener rygg. Øh? Jeg har faktisk større brystmuskler etter at jeg begynte å trene rygg, faktisk vil du kunne bli bedre i benken av å trene rygg fordi du trener opp skulderstabiliteten, noe som er meget viktig i benkpress. Endret 3. juni 2009 av Delavar Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Jeg har faktisk større brystmuskler etter at jeg begynte å trene bryst No shit! EDIT: Quoten ble litt feil ... Endret 3. juni 2009 av PartyLøven Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 "Jeg har faktisk større brystmuskler etter at jeg begynte å trene rygg" skulle det stå Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Har trent hos tre forskjellige kjeder her i Trondheim (3T, SATS og Elixia), og stort sett har benken brukt å få stå i fred. Skråbenk med manualer derimot, der ligger de samme folkene dag ut og dag inn. Men de folkene jeg har observert på benken er stort sett også de samme folkene jeg har brukt å se drive med andre baseløft. Men jeg regner med "vår" variant av de folkene du beskriver er de som kommer inn, trener masse reps med skråbenk med manualer, decline benk i smith maskin med det gamle idiotiske opplegget med en benk oppå en step kassse, cable crossovers og noen sett med flyes for å runde det hele av. Forøvrig samme typen folk som når de skal trene biceps må gjøre det på en eller annen måte som legger beslag på mest mulig plass og utstyr på en gang. Lenke til kommentar
opijo Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Øh? Jeg har faktisk større brystmuskler etter at jeg begynte å trene rygg Det spørs hvor mye benk du trener og gener osv.. Når du trener rygg så strekker ryggen seg ut og danner V-form på kroppen.. Og da utvider brystene... Hvis du bare trener benk og ikke rygg så blir selve brystet mye større (litt vanskelig å forklare) Btw , har lest det et sted.. Tror at det stod på iform.no eller no'e sånt. og stort sett har benken brukt å få stå i fred Vel, jeg tror nok at det er flere uefarne folk som trener benk. Jeg har egentlig ikke sett så mange "voksne" folk på trenings studioet der jeg går trener benk. Mest unge og uefarne. Endret 3. juni 2009 av opijo Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Øh? Jeg har faktisk større brystmuskler etter at jeg begynte å trene rygg Når du trener rygg så strekker ryggen seg ut og danner V-form på kroppen.. Og da utvider brystene... Hvis du bare trener benk og ikke rygg så blir selve brystet mye større (litt vanskelig å forklare) Btw , har lest det et sted.. Tror at det stod på iform.no eller no'e sånt. For noe sprøyt! Den artikkelen kunne jeg gjerne tenkt meg å lese, i og med at jeg skriver flere av artiklene som publiseres på iform og jobber for siden. Grunnen til at du blir bedre i benk av å trene rygg og ikke kun benk alene handler overhodet ikke om at "v-formen på kroppen utvider brystene". Det handler om at du blant annet ved å trene chins eller andre trekkøvelser for rygg styrker rotatorcuffen og øker lat-driven som igjen gjør at du kan løfte mer i benken. I tillegg har du den endokrine responsen av at jo flere muskler du trener jo mer stimuleres produksjonen av veksthormoner. Det er også dette som gjør at du øker mer i benken av å legge til øvelser som knebøy og markløft. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 I tillegg har du den endokrine responsen av at jo flere muskler du trener jo mer stimuleres produksjonen av veksthormoner. Det er også dette som gjør at du øker mer i benken av å legge til øvelser som knebøy og markløft. Det er altfor sjeldent slike fornuftige utsagn er å finne på et treningsforum. Dessverre. Lenke til kommentar
opijo Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 For noe sprøyt! Den artikkelen kunne jeg gjerne tenkt meg å lese, i og med at jeg skriver flere av artiklene som publiseres på iform og jobber for siden. Grunnen til at du blir bedre i benk av å trene rygg og ikke kun benk alene handler overhodet ikke om at "v-formen på kroppen utvider brystene". Det handler om at du blant annet ved å trene chins eller andre trekkøvelser for rygg styrker rotatorcuffen og øker lat-driven som igjen gjør at du kan løfte mer i benken. I tillegg har du den endokrine responsen av at jo flere muskler du trener jo mer stimuleres produksjonen av veksthormoner. Det er også dette som gjør at du øker mer i benken av å legge til øvelser som knebøy og markløft. Jeg har lest det... Vet'a faen om det stod på iform eller hvor det stod , men det stod et eller annet sted... Men det er ganske logisk. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det han skriver er logisk. Han motbeviser deg jo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå