Gå til innhold

Hvordan kosthold er riktig for meg? Gutt 16

Anbefalte innlegg

Heisann, som noen kanskje har sett, har jeg laget en tråd tidligere om litt tips til nybegynner treningsprogram. Jeg har da bestemt meg for å prøve ut stronglift 5x5, men før jeg setter i gang med treningen, ønsker jeg å kunne litt mer om kosthold.

Jeg er ikke stor, noe som er grunnen til at jeg vil starter å trene. Jeg veier altså omlag 60-65kg, og er omlag 175-180 høy.

Så, det jeg egentlig lurer på er hvordan mitt kosthold bør se ut, for å få mest mulig ut av treningen min. Er det noen formler, eller enkle huskeregler for hvor mye karbohydrater, proteiner og fett jeg bør få i meg daglig, om jeg trener 3-4 ganger i uka?

Jeg har hørt noe om x gram protein pr. kg du veier, er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Og på skolen, er det noe lettvindt jeg kan ta med for å få i meg det jeg trenger, mandler for eksempel? Og hvor viktig vil det være med kostholdstilskudd (som en proteinshake f.ex) for meg?

Slik mitt kosthold ser ut idag er omtrent noe slikt:

Frokost - 3 brødskriver med ett eller annet, veldig ofte italiensk salat eller kjøttpålegg.

Skolen/lunsj - 3-4 brødskriver. Varierer hva jeg har på brødskiven, men er som regel kyllingskinke eller brunost. (bør jeg ta noe mer på skolen?)

Når jeg kommer hjem fra skolen 3-4 brødskiver med noe tilfeldig, ofte kjøttpåleg, italiensk salat, eller syltetøy. Hender også at jeg spiser havregryn.

Middag Veldig mye rart til middag, men jeg tror det blir en del usunne middager om jeg skal trene ofte. Men alt fra kyllingsalat til pølser og pizza. Men som regel et måltid med en del kjøtt.

Kveldsmat 2-5 brødskiver, alt ettersom hvordan middagen er, og når jeg legger meg. Her hender det at jeg steker meg speilegg, men ofte blir det "vanlig" pålegg, ála noe kjøttpålegg eller italiensk salat, eller syltetøy.

Det jeg egentlig lurer på, er om jeg får i meg nok næring gjennom denne kosten, eller bør jeg legge om kosten min om jeg skal få maksimalt ut av treningen min?

Er det noen som har noe tips til meg når det kommer til dette?

Mulig innlegget ble litt rotete, med masse avsnitt, men tror jeg fikk frem poenget mitt ganske bra.

-Trymte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aner ikke hvordan folk har koll på hva de spiser ass, hvis du vil bli svær så er det bare å spsie masse proteiner ass, tunfiks, you name it!;)

Produktivt svar ass.

Vi har jo eit slikt flott underforum her som heiter Kosthold og tilskudd

Første og beste tipset for å få orden på kostholdet er å lære seg å leite og lese.

Lenke til kommentar

2gram protein per kilo kroppsvekt. Husk bare at du må innta karbohydrater sammen med proteinene, fordi ellers bruker kroppen proteinene som karbohydrater.

Proteinshake er kun nødvendig hvis du ikke får i deg mengde protein du trenger.

Selv er jeg i samme situasjon og synes det fungerer bra og spise oftere, ikke nødvendigvis så mye, men et par brødskiver, litt melk eventuelt en porsjon havregryn iblandt. Du kan jo prøve å ta et par brødskiver i de korte friminuttene på skolen?

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Det er ikke en enkel prosess å øke i muskeler mest mulig effektivt. Husk også at du MÅ ligge i overskudd i kalorier for å øke i styrke/vekt og muskelmasse. Husker ikke regnestykket på hvor mange kalorier du trenger.

Spis mer egg og kylling så får du i deg bra protein. Stek et par egg og kyllling etter skolen. Det er også ekstra effektivt å få i deg protein rett etter trening.

Makrell i tomat på brødskivene er også veldig bra. :)

Jeg er en nybegynner, så har ikke mye mer å legge til. Regner med du får noen lærerike svar fra ekspertene her inne snart. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...