Mith Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Det at alkohol over 60% regner som narkotika stemmer ikke. http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19780630-0008-001.html << Der er alle stoffene som er definert som narkotika i Norge. Myten kommer av at man kan bli dømt for bruk/salg av ulovlig legemiddel ved bruk/salg av alkohol over 60%. Det kan man også av bruk/salg av diverse narkotiske stoffer. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Ulovlig innførsel av alkohol som er sterker enn 60% straffes med bøter, eller fengsel opp til 6 mnd. Hvis overtredelsen ansees som særlig grov, kan det idømmes opp til 2 år fengsel. Og om omfanget er stort, snakker vi 6 år i fengsel, men dette gjelder uansett styrke Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Ulovlig innførsel av alkohol som er sterker enn 60% straffes med bøter, eller fengsel opp til 6 mnd. Hvis overtredelsen ansees som særlig grov, kan det idømmes opp til 2 år fengsel. Og om omfanget er stort, snakker vi 6 år i fengsel, men dette gjelder uansett styrke ulovlig innførsel? hvordan skjer det? under hvilke omstendigheter kan det forekomme? rent nyskjerrig spurt Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Ifølge denne artikkelen på wikipedia er etanol over 60% alkoholprosent er underlagt legemiddellovgivningen. jeg skal grave litt mer for å finne ut hvilke paragrafer som tar opp dette. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg er sjelden på polet, men hva ER det sterkeste de selger der? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Ulovlig innførsel av alkohol som er sterker enn 60% straffes med bøter, eller fengsel opp til 6 mnd. Hvis overtredelsen ansees som særlig grov, kan det idømmes opp til 2 år fengsel. Og om omfanget er stort, snakker vi 6 år i fengsel, men dette gjelder uansett styrke ulovlig innførsel? hvordan skjer det? under hvilke omstendigheter kan det forekomme? rent nyskjerrig spurt Tja... En bil over grensa med en flaske 96% i bagasjerommet er ulovlig innførsel... Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 altså ulovlig innførsel inn i landet? trodde det var snakk om å drikke jeg... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Innførsel er å ta med seg varer over grensa. Tråden har falt litt utenfor drikking, da det er konstatert at det er lov for mindreårige å drikke. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Innførsel er å ta med seg varer over grensa. Tråden har falt litt utenfor drikking, da det er konstatert at det er lov for mindreårige å drikke. man kan kalle det innførsel å føre noe drikke inn i munnen og vil jeg si men Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg er sjelden på polet, men hva ER det sterkeste de selger der? Jeg har ikke sett noe sterkere en 60% i norge. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 altså ulovlig innførsel inn i landet? trodde det var snakk om å drikke jeg... Jeg bare redegjorde for måter trådstarter kunne drikke sitt øl, UTEN at andre gjør lovbrudd i så henseende. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Europris selger eple- og pærecider med 0,7% alkohol. Den smaker godt. I kassa står det et oppslag om at man må være 18 og ha legitimasjon som beviser det, for å få kjøpt cider. Må man virkelig være 18 år for å få kjøpt cider? 0,7% er så svakt at du drukner før du blir full... Er dette Loven, eller er dette en Europris-regel for å være på den sikre siden? De har ikke sterkere saker, ikke engang vanlig øl. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Slike svake produkter er untatt alkoholloven, unntatt aldersgrensebegrensningen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hva mener du med det? Man MÅ faktisk være 18 for å kjøpe dem, men man kan kjøpe dem etter 20:00 på hverdager, selv om ølsalget er stengt? Jeg forstår ikke helt hva du mener. Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 europris har problemer med sdmåunger på rundt 10år styrter et par flasker cider og blir brisne Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) På hvilken måte er det et problem? Greier de å bli brisne på så lite? Har man lov å selge så svak alkohol til mindreårige? Hva er i så fall grensa? Hvis man skal ha fullstendig nazi nulltoleranse, så kan man jo ikke engang selge helmelk til mindreårige. En professor kunne jo finne ett eneste alkoholmolekyl i melkekartongen... Endret 21. juni 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
daruu Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Er det også ulovlig for en over 20 å kjøpe "vanlig" øl til deg på polet i Sverige, som du tar med deg inn i Norge på din kvote? (forutsatt at du er mellom 18 og 20 altså) Litt OT kanskje men, tenkte jeg fikk spørre her Endret 21. juni 2009 av daruu Lenke til kommentar
johnx2 Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 2. Hvis du som under 18 skal få tak i alkohol, må det gjøres et eller annet ulovlig. Enten det er stjeling, langning, falskt leg. osv, så kan ikke du få tak i alkohol uten at deg eller andre blir innblandet i kriminalitet. Det falt deg ikke inn at det faktisk finnes mennesker som er over 18 år som kan kjøpe for ham? Tidenes dummeste svar. Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Altså, det er lov for umyndige personer å drikke øl, vin og brennevin, så lenge personen over 20 år, gir ham drikken? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 2. Hvis du som under 18 skal få tak i alkohol, må det gjøres et eller annet ulovlig. Enten det er stjeling, langning, falskt leg. osv, så kan ikke du få tak i alkohol uten at deg eller andre blir innblandet i kriminalitet. Det falt deg ikke inn at det faktisk finnes mennesker som er over 18 år som kan kjøpe for ham? Tidenes dummeste svar. Da gjør de noe ulovlig, ved å gi ham alkoholen. Halogenpereutenlys: Ja, det er lov å drikke, men vedkommende som gir ham alkohol bryter loven daruu: Nei, du kan ta med vanlig øl (og for så vidt også sterkøl, alt opp til og med 22%) inn i Norge. Noen andre kan godt handle det for deg, men du må krysse grensa selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå