Bakitafrasnikaren Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg har et par spørsmål angående kjøp og bruk av alkohol. Er det ulovlig for en person under 18 år å kjøpe alkohol? Er det ulovlig for en person under 18 år å drikke alkohol? Er det ulovlig å kjøpe hjemmebrent? Lenke til kommentar
JensIvar Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg har et par spørsmål angående kjøp og bruk av alkohol. Er det ulovlig for en person under 18 år å kjøpe alkohol? Ja Er det ulovlig for en person under 18 år å drikke alkohol? Drinking age is often erroneously perceived by the public as being 18 even though minors consuming alcohol are never held criminally responsible. http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age Er det ulovlig å kjøpe hjemmebrent Jeg klarer ikke å finne ut om det er ulovlig å kjøpe hjemmebrent, men det er uansett ulovlig å selge det, og all sprit over 60% blir forresten ansett som et narkotisk stoff, etter hva jeg har lest. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 1. Det vet du svaret på allerede 2. Hvis du som under 18 skal få tak i alkohol, må det gjøres et eller annet ulovlig. Enten det er stjeling, langning, falskt leg. osv, så kan ikke du få tak i alkohol uten at deg eller andre blir innblandet i kriminalitet. 3. Har ikke peiling, men siden det er forbudt å selge og å lage, er det nok forbudt å kjøpe. Lenke til kommentar
JensIvar Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hentet fra lovdata (Alkoholloven) § 8-2a. Forbud mot kjøp av ulovlig tilvirket eller omdestillert brennevin Det er forbudt å kjøpe brennevin som er ulovlig tilvirket eller omdestillert. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Tror det er lov for folk under 18 å drikke, men ikke lov å gi / selge drikke til dem. Hvordan får mindreårige tak i drikke uten at noen gir eller selger det btil dem? Kanskje ved å lage selv i badekaret? Tror faktisk ingen lov blir brutt hvis de mindreårige lager alkoholen selv. Men dette er langt unna mitt fagområde. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Det er som Mannen med ljåen skriver, lov å drikke alkohol, SELV om man er under 18 år. At det i de fleste tilfeller da vil være begått et lovbrudd av andre, for at personen under 18 kan nyte sin alkohol er ikke tema i trådstarters spørsmål. Som forrige innlegg nevner, så er det lov for alle som vil å lage sin egen vin og øl. Råvarene til dette er lovlige omsatte varer. Hentet fra lovdata (Alkoholloven) § 8-2a. Forbud mot kjøp av ulovlig tilvirket eller omdestillert brennevin Det er forbudt å kjøpe brennevin som er ulovlig tilvirket eller omdestillert. Siden du er så flink til å henvise til lovverket, hvorfor villeder du trådstarter ved å kategorisk svare JA på hans spørsmål: "Er det ulovlig for en person under 18 år å kjøpe alkohol?" ## dobbelpost slått sammen av ilpostino ## Endret 4. juni 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Er det ulovlig for en person under 18 år å kjøpe alkohol? Du har lov til å kjøpe, men det er straffbart å selge til deg. Er det ulovlig for en person under 18 år å drikke alkohol? Det er jeg neimen ikke sikker på, regner med at det faller under forrige kategori. Du har lov til å drikke men ingen kan gi deg det? Er det ulovlig å kjøpe hjemmebrent? Kjøpe / destilere tilvirke er ikke lov. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det går an å brygge øl og vin selv. Vet ikke om det er noen lov som forbyr unge å gjøre det. Ikke all alkohol er ren sprit. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Øl og vin kan brygges selv. Det er ikke bevillingsplikt for annet enn brennevin. Det er heller ikke noe alderskrav i alkoholloven til innkjøp av materialer til det formål. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det er ikke ulovlig å konsumere alkohol før du er 18, men drikking på offentlig sted gjelder uansett alder. Havner du i noe trøbbel, kan det òg bli barneverssak. Hvor kraftig kommer ann på omstendighetene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 all alkohol med en volumprosent på over 60 anses for å være narkotika og er derfmed ulovlig i Norge. Du kan derfor bli straffet etter §162 i straffeloven. ifølge lovverket er det ulovlig å selge alkohol (uansett alkoholstyrke) til folk under 18 men det er ikke ulovlig å kjøpe det. når du er 18 kan du kjøpe drikke som har mindre enn 22 prosent. Alkoholloven §1-5 sier mer om dette. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 hvis jeg har fått med meg rett, er det lov å kjøpe, men ikke å selge til de under 18, altså, du som kjøper begår ikke noe lovbrudd. det er lov å drikke når man er under 18, men ikke lov å skjenke, altså, du kan drikke men ingen har lov å gi deg det. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 det er lov å drikke når man er under 18, men ikke lov å skjenke, altså, du kan drikke men ingen har lov å gi deg det. Det finnes da land i Europa du kan kjøpe øl lovlig under 18 år. Denne ølen kan du ved å smugle (ulovlig) inn til Norge drikke lovlig, og ingen andre her til lands har da begått lovbrudd i den saken. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Da har jo du brutt loven ved å smugle. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 hvis jeg har fått med meg rett, er det lov å kjøpe, men ikke å selge til de under 18, altså, du som kjøper begår ikke noe lovbrudd. så lenge du ikke bruker falsk legg (eller låner legg fra noen) bryter du iallefall ingen lover selv. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Bruker han falsk legitimasjon er det derimot bare han som gjør noe ulovlig. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 det er lov å drikke når man er under 18, men ikke lov å skjenke, altså, du kan drikke men ingen har lov å gi deg det. Det finnes da land i Europa du kan kjøpe øl lovlig under 18 år. Denne ølen kan du ved å smugle (ulovlig) inn til Norge drikke lovlig, og ingen andre her til lands har da begått lovbrudd i den saken. for det første så gjelder drikkelovene kun I det landet du er i, gjelder jo ikke flaska. og som sagt, for det andre bryter du loven ved å smugle. men utenom det, så ja, da har ingen andre brutt noen lover, men du har brutt en ganske stor en selv da. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 det er lov å drikke når man er under 18, men ikke lov å skjenke, altså, du kan drikke men ingen har lov å gi deg det. Det finnes da land i Europa du kan kjøpe øl lovlig under 18 år. Denne ølen kan du ved å smugle (ulovlig) inn til Norge drikke lovlig, og ingen andre her til lands har da begått lovbrudd i den saken. for det første så gjelder drikkelovene kun I det landet du er i, gjelder jo ikke flaska. og som sagt, for det andre bryter du loven ved å smugle. men utenom det, så ja, da har ingen andre brutt noen lover, men du har brutt en ganske stor en selv da. Jeg er som jeg uthever i rødt over her, klar over at man SELV bryter loven ved å smugle. Men dette handlet om at ANDRE ikke bryter loven for at en person under 18 drikker f.eks. øl i norge. Lenke til kommentar
svante Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Men hvis du først bare skal bryte en lov, kan du da ikke bare stjele ølen så sparer du deg for reisen? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Men hvis du først bare skal bryte en lov, kan du da ikke bare stjele ølen så sparer du deg for reisen? hehe godt svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå