AsOsiaL Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Har søkt litt rundt, men er fremdeles litt usikker. Jeg skal lage noe grafikk med bilder fra en photoshoot nylig som skal blåses opp og henges på vegg, kunden fikser printdelen selv, dvs. jeg skal bare levere filene. Størrelsene det er snakk om er A2 eller A3 og jeg starter fra scratch med nytt dokument i CS4, spørsmålet er som følger: Hvilket oppløsning og ppi skal jeg bruke for best mulig utskrift i henholdigvis A2 og A3 format? Btw, sourcebildene fra shooten er tatt i 5616 x 3744. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvilket oppløsning og ppi skal jeg bruke for best mulig utskrift i henholdigvis A2 og A3 format?Det kommer an på hvilken skriver du skal bruke. Epson har native oppløsning på 360ppi (multiplisér med antall farger), så 180 eller 360 gir optimalt resultat. Canon og HP (tror jeg) har 300dpi som native oppløsning, så der vil 300 eller 180ppi gi best resultat. Men når det er sagt - vedkommende vil neppe være i stand til å skille utskrifter basert på nedskalert fil til 180ppi, uforandrede filer eller ekstrapolerte filer til 360ppi (på Epson). Kjør på med filene du har, det vil gi fremragende kvalitet gitt at skriveren er god (noe som er en forutsetning uansett). Lenke til kommentar
AsOsiaL Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Takk for svar k-ryeng Sitter og leser om forholdet mellom dpi og ppi kontra oppløsning på utskrift as we speak.. blir bare mer forvirra egentlig. Jeg startet i utgangspunktet med et dokument med oppløsning på 4961X3508 piksler(49,8M), 42cm X 29,7cm størrelse, 300ppi med tanke på A3-format. Men så gikk det opp for meg at A2 er et mer realistisk størrelse på utskrift.. hvilken oppløsning og ppi egner seg best da? eller kan jeg bare fortsette å jobbe i det formatet jeg gjør nå. Som sagt så er det kunden som tar seg av bestilling av print hos en eller annen fotobutikk/trykkeri, så jeg regner med at kvalitet på skriver er i orden. Beklager hvis jeg spør dumt, men hodet blokkerer helt jo mer jeg googler dpi/ppi/A2 printsize osv.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Takk for svar k-ryeng Sitter og leser om forholdet mellom dpi og ppi kontra oppløsning på utskrift as we speak.. blir bare mer forvirra egentlig.Så lenge du har minst 120-150ppi, vil du ha tilstrekkelig utskriftskvalitet i så store formater. Selvfølgelig - er bildet crap blir resultatet også crap, men et bra bilde klarer seg utmerket med forholdsvis lav utskriftsoppløsning... Lenke til kommentar
AsOsiaL Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 "crap in --> PP --> beautified crap out", roger that sir Men da føler jeg meg en smule mer sikker på at jeg bare kan fortsette i A3-formatet og 300ppi jeg jobber i nå, selv om kunden kanskje finner på å blåse det opp i A2 utskrift, uten at kvaliteten blir helt gæern. Tnx! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå